Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexDiverseSnick Snack

Dagens glädjeämne !

19269 inlägg • Sida 1282 av 1285
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

QV_

19:38:42, 21-04-2024

BM425 skrev:Har sett på flera ställen där de har gräsklippar robot att mossan försvinner.
Min egen teori är att hjulen packar mossan, det gynnar gräset.


Min mossa är samma som den var 1999 när jag installerade min AM98 (Automower gen 1)
Så skall man bli av med mossa så är inte en robot ett säkert kort. Praktiskt bevisat med 25 års drifttid!
Men jag varken göder, kalkar eller luftar mattan.
Om man gör något eller några av dessa så blir säkert effekten något annat.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.



Stridis2

22:11:17, 21-04-2024

Jag skaffade robot -13. Har använt vertikalskärare och ganska mycket gödning men kan inte säga att jag ser speciellt mycket skillnad på mossmängden.
Min personliga teori är att jordmån och solinstrålning är ytterligare två mycket viktiga faktorer, plus då givetvis gödning och slitage.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

Iznogoud

05:35:09, 22-04-2024

Där jag har mest mossa är det starkt solsken stora delar av dagen, och mossan tycks trivas bäst just där hjulen på åkgräsklipparen rullar i samma spår varje gång det klipps. ( i kanten intill häcken, svårt att variera spårvalet där ) Mosslagret är extra frodigt just i hjulspåren.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

Ulf

08:08:34, 22-04-2024

Annars säger dom att ett fotbollslag trampandes runt på gräsmattan gör att den försvinner.
Blir jobbigt att dom hemma varje dag...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.

Volvot24

09:01:48, 22-04-2024

.
Inte alls om det är ett kvinnligt fotbollslag.


.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

6 personer gillar det här inlägget.

PerJohansson

10:43:22, 22-04-2024

Jag har kraftigt järnhaltigt vatten, det gillar inte mossan. Har man en trädgårdsslang med läckande koppling blir mossan svart och dör på några dagar på den fläcken.

Ulf

10:46:40, 22-04-2024

Med andra ord "naturlig mossa gti" minus gödning :grin:
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

fredriksberg

13:06:23, 22-04-2024

Mattias_E skrev:245:an slog över till 65 000 mil på väg hem från Hässleholm :driver: :photograph: :bira:

Bild
Bild


Dessa 245 har jag svetsat ihop åren 84-85 för hand då det var de sista i Volvo att tillverkas utan löpande band! De trodde att 245:an inte skulle bli så lång livad o brydde sig inte om att automatisera tillverkningen men serien höll åren 1974–1993 ! Vi jobbade tvåskift o ibland behövdes ytterligare övertid på helgerna.
Va kul att se att fortfarande rullar :smile: e d diesel ? samma motor?
Va fin den ser ut :smile:

5 personer gillar det här inlägget.

Mats i Myrhult

16:46:39, 22-04-2024

En gammal sanning är att många barn, en fotboll och dobbade skor är det effektivaste som finns mot mossa.
Utan risk, ingen chans!

Ulf

16:49:03, 22-04-2024

Vält med hålpinnar på?
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.

Mattias_E

18:40:10, 22-04-2024

fredriksberg skrev:
Mattias_E skrev:245:an slog över till 65 000 mil på väg hem från Hässleholm :driver: :photograph: :bira:

Bild
Bild


Dessa 245 har jag svetsat ihop åren 84-85 för hand då det var de sista i Volvo att tillverkas utan löpande band! De trodde att 245:an inte skulle bli så lång livad o brydde sig inte om att automatisera tillverkningen men serien höll åren 1974–1993 ! Vi jobbade tvåskift o ibland behövdes ytterligare övertid på helgerna.
Va kul att se att fortfarande rullar :smile: e d diesel ? samma motor?
Va fin den ser ut :smile:


Vad kul historia. Men hur kunde de inte tro att 245 skulle bli storsäljare? Såldes ju inte dåligt av deras tidigare stationsvagnar. Kan det ha haft något att göra med deras lansering av 745 som skedde till årsmodell -86 där de tänkte att då försvinner suget efter Volvo 240 rent generellt? (Så fel de hade, bilmodellen som överlevde sig själv).

Ljus och rätt vinkel kan dölja mycket :mrgreen:

Behövs bytas några dörrhörnor, bakdelen av båda trösklarna och lite annat. Fått ny plåt under bakluckan, båda skärmkanterna bak är bytta m.m. Men visst, den är rätt fräsch i det stora hela med tanke på miltalet. Första 20 åren verkar den ha gått som tjänstebil (på Volvo?) men jag kan inte få fram vilken den förste ägaren var. Märkligt att just den historiken verkar vara "borta" från arkiven.

Vad jag vet så är motorn (B230F) bytt mot en från en 940 som i princip hade gått lika långt, jag har fått bytt växellåda då den gamla började slira p.g.a. kass kickdown-wire och nu efter 6 års stillestånd i väntan på byte av växellåda hade det rostat hål i locket på bakaxeln så den tömde sig på olja och blev väldigt högljudd så där är ditsatt en helt nyrenoverad bakaxel.

13 personer gillar det här inlägget.

BM425

20:10:48, 23-04-2024

Hade programmerat in en upp knapp på min nya Logi trackball.

Men den behövs inte längre :grin:

Tack för UPP Knappen

Bild
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.

Göran Ekman

20:54:09, 23-04-2024

Hittade våran storkatt. Har varit försvunnen sedan i lördags. Husse lyckades stänga in honom i lastmaskinen, tre dygn utan mat och vatten.
Bild
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

11 personer gillar det här inlägget.

Burträskarn

20:55:58, 23-04-2024

Kisse ser med all rätt ganska sur ut....
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

6 personer gillar det här inlägget.

Alrik

22:14:15, 23-04-2024

Brynäs fortsatte att visa att dom inte hör hemma i hockeyallsvenskan. Skönt att vara tillbaka i SHL.
12 vunna, 1 förlorad i slutspelet säger allt.