Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexDiverseSnick Snack

Dagens glädjeämne !

19269 inlägg • Sida 1284 av 1285
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

jonnordvall

15:53:47, 30-04-2024

Vårvärme!
"Börja inte trä jon!"

5 personer gillar det här inlägget.



SK Racing

23:09:40, 30-04-2024

Turbodiesel skrev:Första kvällen (mest lite introduktion) av motorsågsutbildningen A+B har fortlöpt utan större problem. Verkar vara ett trevligt & jordnära gäng, till & med en folkskygg halveremit som jag, trivdes ganska hyfsat.

Det blir till att putsa upp 346:an, och skaffa lite nödvändig utrustning av modernare snitt.


Trevligt, jag som ren amatör skulle ju kanske gå en sån kurs, bara för att, jag har ju med hjälp från vän o JCB med vinch osv lagt kull en del trevliga träd, typ på diametern 1 meter o lite till, inte något o skryta om när man prata med riktiga huggare, men ändå som novis o bara som tomtägare :smile2:

När man håller på så lär man sig rätt fort vilken skillnad det är på olika lövträd o tex gran, som är ett riktigt smörläge o fälla, många lövträd bara brister o ja, typ faller bäst dom vill, björk är väldig förlåtande o fälla omkull, har fällt någon Alm här på typ metern+ i diametern, som varit rak o fin, det gick ju bra, men haft några korkskruvar till Almar, där jag bett Svärfar om hjälp, det har gått bra, men alltså, vilket mekande när dom har växt åt alla håll, stammen är olika grov, o grenar i olika diameter växer till höger o vänster, o till det så har träder växt i en skruv...

Att stå o försöka lista ut var o hur dom ska falla... ja jösses, men med lite spännblock osv o stämp, o kilar så går det, men som vanligt så ska en ta det lugnt o gå igenom läget.

Har ju fått förfågan genom åren o fälla något "träd" hemma hos någon, ok, lasta in div hjälpmedel i bilen, sågen är i ordning, nyfilad o fin, sågbyxor osv, jepp, ok nu åker vi :smile:

Väl där så undrar ju jag var trädet är?, Öööö, ok, du menar "busken", Neee, trädet, Eeee, neeee, det är en buske, det är då en björk eller liknande, spikrak, o max på typ 30 cm :grin:

Jaha, ok, jag löser det, tar inte ens på mig sågbyxor, utan, ja, lägger kull det, där dom vill ha det, typ, klart :grin:
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.

SK Racing

15:22:00, 01-05-2024

Gårdagens, dök upp en del folk igår, inklusive mina päron :) många åkte tidigt, då dom i princip åkte hit direkt efter sina jobb, men likväl en mycket, mycket trevlig kväll, underbart väder o sällskap, ja bättre än så blir det inte.

Vi grillade o åt o umgicks, o när kvällen började inträda så mojnade blåsten så jag vågade tända den lilla brasan jag lagt på gräsmattan :)

Nu idag går jag runt o plocka i ordning o liksom igår så är det sommar ute :)

Lite smolk i glädjebägaren blev det dock, min lilla 120 spelade på så fint så, sen blev det tyst, vid enklare felsökning nyss så konstaterar jag två diskanter o ett mellanregister har brunnit upp...

Men men, jag har fler :)
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

3 personer gillar det här inlägget.

GC59

17:55:21, 06-05-2024

Idag kom mc hjulet med ny fälgbana och nyekrat så det blir att montera däck och balansera och
få det på hojen :grin: Fälgbanan är 1,60 bred mot 1,85 original men det är väl denna som gäller
om man ska ha 21" och 32 ekrat.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.

SK Racing

20:44:32, 07-05-2024

Skolan vi har i krokarna firar 100 år i år, så idag var Kalmarlänsmuseum på plats, tillsammans med hembygdsföreningen :)

Så det gjordes en tidsresa till 1924 :) Jag gästspelar lite i byskolan som senior så jag fick vara med/blev tillfrågad om jag ville vara med :)
Det blev en helt underbar dag, vädret var med oss o, ja alla gjorde sitt för att det skulle bli en bra dag, maten tillagades idag till viss del utomhus på öppen eld osv, så det var verkligen old scool, kokkaffe osv :)

Jag kände mig helt hemma :)

O vi bar tidsenliga kläder så långt det gick att ordna :)
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

4 personer gillar det här inlägget.

Mats i Myrhult

20:49:10, 07-05-2024

Tankade bilen för första gången i år, 46,7 liter!
Utan risk, ingen chans!

3 personer gillar det här inlägget.

Ulf

08:34:42, 08-05-2024

Lyckliga du!
Det är väl minst 25 gånger i år, fast bara ca 35 liter varje gång!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.

Hobbyist

09:59:53, 08-05-2024

Som en vän från yngre dagar myntade:

"Spelar ingen roll vad soppan kostar, jag tankar bara för en hundring ändå."
Det kan inte gå mer än åt..

6 personer gillar det här inlägget.

igelkottar

10:08:15, 08-05-2024

:lmao: :lmao:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

Ulf

10:23:19, 08-05-2024

När jag åkte skitraka, på Hondan 125:an var tanken 9 liter.
Hade man inte med sig en extra dunk var det surt när man tankade och kunde fylla på den när det inte gick i.
Och det var bara en tia som man stoppade i...
Och den drog bara, knappa, 0,3 liter/mil. Det var faktiskt mycket nöje för pengarna, då! Nu osannolikt!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

7 personer gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

12:20:55, 08-05-2024

En tia var ju värd mer då än idag å andra sidan...

Ulf

12:28:01, 08-05-2024

Jo, den var ju det!
En klasskompis hävdade att det fanns några riktiga hårdvalutor, snus, bensin, pilsner, brännvin och kondomer!
Värdet består alltid, och kan aldrig bli för dyrt. Han räknade om allt till dessa!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.

Hobbyist

12:29:33, 08-05-2024

Ny tjänst på jobbet (samma givare), planen är att sätta det i rullning redan på tisdag.

Ska bli skoj, nog :blinkis:
Det kan inte gå mer än åt..

3 personer gillar det här inlägget.

Hobbyist

20:49:03, 08-05-2024

Mer sällsynt med lås i luckan så jag slog till, billigare än tradera och i tyskland ville dom ha typ 3 gånger mer än vad jag slanta
Bild

Tog ett varv med hundarna och på bakgården stod det en del skrot, urval.

Bra trött, 10 ggr värre än sopsläpet i stallet
Bild

Så kan man också tralla, tydligen..
Bild

Däcken ser lite malplacerade ut och tyvärr högerstyrd
Bild

Bakluckan hade åtminstone emblemet över :klia:
Bild

Lite blandat trams som kanske roar någon:
https://youtu.be/ntaxslJAvnI?si=T-E3yN2sg_MGFRCl
Det kan inte gå mer än åt..

jonnordvall

21:41:50, 09-05-2024

Nu i rätt tråd :)
Bild
"Börja inte trä jon!"

6 personer gillar det här inlägget.