Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexDiverseSnick Snack

Grejerna från Northland konkursen

31 inlägg • Sida 2 av 3
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

stefansmark

06:04:20, 15-03-2017

Förbannad vet jag inte, av annan åsikt skulle jag vilja säga.



busholle

08:22:06, 15-03-2017

esund skrev:Enligt annonsen från blocket är axl avståndet 3750 vilket är likadant som på de tre tridembilar vi har på åkeriet, två växlare och en snabblås.
Snabb googlesökning tog jag dessa reg nr och jämförde med bilen min.
DPY812 ägs av WERNINGER SKOG AB.
DOP285 ägs av Scania.
Det lilla som skiljer är att dessa har högre tillåtna lastvikter och tågvikt, några cm på längden samt kopplingsavstånd skiljer, dop285 är nästan 1ton lättare än min växlare.



Werninger bilen passerar utanför mitt kontorsfönster nästan dagligen och verkar fungera bra med växlare.
Fotot har jag snott av en kompis som körde bilen tidigare.
Bild

1 person gillar det här inlägget.

Holger

10:34:29, 15-03-2017

Vad hände med Northland egentligen? Vad gjorde de? Vem gör nu det de gjorde?

Och: vad är en Sligsbilspåbyggnad?


Holger

10:39:40, 15-03-2017

Jamen, byggde man inte speciella vägar eller förtärkte vägar för dessa tunga ekipage? Eller minns jag fel? Det var väl inte länge sedan?

magirus

10:42:37, 15-03-2017

Well, de va ett jämrans ståhej...
Googlar man på Pajalagruvan finns de tonvis att läsa.. men de tar ett bra tag


magirus

10:55:06, 15-03-2017

Jupp :vissla:

Jac

11:07:59, 15-03-2017

Uppdrag granskning gjorde ett avsnitt om Northland. En kalkyl baserad på väldigt höga malmpriser, mycket slingring runt miljöfrågor och allmän superoptimism och önsketänkande är ungerfär som jag minns det. Några pengar det var svårt att redogöra för också.

http://www.svt.se/ug/det-svarta-halet

Simnil

12:56:30, 15-03-2017

Att ingen kom på att slå på nödbromsen i samma ögonblick någon började fantisera om att köra ut en järnmalmsgruvas produktion på lastbil!?!?!?!?!?!

Malmbanan har inte de tågen, vagnarna och skicket på banan utan anledning. Det blir så innihelvetet med tonnage som ska ut för att hålla igång en gruva med en produkt som i bästa fall är värd en krona kilot. (mest troligt mindre än så)

stefansmark

17:27:58, 15-03-2017

Det har faktiskt varit skriverier om att gruvan i pajala börjar närma sig lönsamhet, malmpriset har stigit senaste året.

Inget är omöjligt..

PAL

20:01:54, 15-03-2017

Svanberg Nordberg Paulsson mfl var de som räddade gruvan från försäljning
till skrotfirma.Det är de vi ska tacka för att anläggningen står kvar idag och
drivs av konkursförvaltaren.Och när malmpriset är över 80 dollar per ton och
dollarn över 9 kronor så får vi hoppas att den startar snart.Det är räddningen för Pajala
kommun för staten verkar inte hjälpa till något.När den startade förra gången då
var socialdemokraterna hit upp och sa att det luktar pengar från malmen.Men nu har
de inte synts till.Det var den borgeliga regeringen som rustade upp vägen mellan
Kaunisvaara och Svappavaara.Det gav också mycket jobb åt entreprenörer i Norrbotten.

1 person gillar det här inlägget.

stefansmark

14:48:13, 16-03-2017

Idag har jag talat med en som köpt en lastbil som gått på Northland.
Han säger att det är standardbilar, navreduktionerna är inget annat än de som monteras på vilken anläggningsbil som helst.
Att det inte skulle gå att köra mer än 75 kmh med god bränsleekonomi eller behöva kortas ram för att montera lastväxlare är då felaktiga uppgifter.

Sedan vet jag inte om alla lastbilar är konfigurerade på precis samma sätt, det kanske finns någon bil som har speciella reduktioner och längre ram, det vet inte jag.

1 person gillar det här inlägget.

busholle

15:33:57, 16-03-2017

Omdömet från en som kört bilen ovan är att den är stadig men förstärkt ram och kraftigare fjädrar kan vem som helst beställa.

robin

18:07:09, 07-01-2024

busholle skrev:
esund skrev:Enligt annonsen från blocket är axl avståndet 3750 vilket är likadant som på de tre tridembilar vi har på åkeriet, två växlare och en snabblås.
Snabb googlesökning tog jag dessa reg nr och jämförde med bilen min.
DPY812 ägs av WERNINGER SKOG AB.
DOP285 ägs av Scania.
Det lilla som skiljer är att dessa har högre tillåtna lastvikter och tågvikt, några cm på längden samt kopplingsavstånd skiljer, dop285 är nästan 1ton lättare än min växlare.



Werninger bilen passerar utanför mitt kontorsfönster nästan dagligen och verkar fungera bra med växlare.
Fotot har jag snott av en kompis som körde bilen tidigare.
Bild




Jag sökte på mitt regnumer på min 730 och hittade den här kan bara säga att det är en grym lastbil och den drar inte mer per mil än någon annan jag har den går till och med snålare än min Volvo 540 från 2017

Bild
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.