Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Fordon och enskild firma

5 inlägg • Sida 1 av 1
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Anders.B (trådstartaren)

#1 » 08:47:26, 01-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vafab som håller med återvinningsstationerna i trakten har infört en avgift på 500 kronor per besök om fordonet du kommer med är registrerat på en firma.

Det har blivit ett visst ståhej i radio och tidningar om det, då många nyttjar dessa bilar privat för trädgårds ris och kasserade möbler etc.

Jag blir inte klok på om jag dras med i detta då jag har en pickup sedan 20 år (veteran) och driver enskild firma sedan i höstas.

Av Vafab får man inte annat än ett robotiserat standardsvar fast jag förklarat att pickupen är privat och inte brukas för firman och att min firma inte genererar några sopor då jag endast skottar snö.

Hur fungerar det, enskild firma ekonomiskt är ju det samma som min ekonomi, men pickupen är den per automatik också firmans :klia:
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350



Bygert

#2 » 09:11:24, 01-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får kolla med din åvc vad som gäller där. En snabb koll visar på stora variationer. Avgift för lätt lastbil. Avgift för bil som är registrerad på företag / organisation. Avgift även för bil som är kopplad till enskild firma, hur de nu kollar det. Avgift om personalen tycker det, stor risk om bilen har företagsreklam.

Gemensamt är att man ofta får lämna privat även med företagets bil men att det så ska anmälas, antingen på plats när man kör in eller på nätet innan. Sen lär det inte fungera ändå att påstå att det är privat om man ställer av tre helfat olja.

Sök upp din åvc på nätet, ofta finns det bra information där. Är något oklart så prata med personal. Och är det mängder av nåt som kan lukta företag, pytsa ut det på flera resor. Eller betala avgift, ibland är det inga större summor eller rent av fritt några besök per år.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Iznogoud

#3 » 09:21:18, 01-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gissníngsvis om som i Sandviken med samma regler, skall privatbesök anmälas upp till 1 Månad innan för att inte debiteras avgift vid bruk av företagsbil.

Som ovan skrivet, kolla på hemsidan vad som gäller, eller låna grannens bil.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

robin.gustavsson

#4 » 12:41:18, 01-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis som ovanstående skriver så häromkring vart man per automatik företagare om man hade en lätt lastbil och en enskild firma och således var man tvungen att föranmäla besöket. Även fast jag hade pickupen helt privatägd och inte en företagsdekal.

Nu avregistrerade jag enskilda firman och har ett ab istället. Då går det bra att åka med samma lätta lastbil utan kostnad.


Skickat från min SM-A536B via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Mikkel

#5 » 12:48:55, 01-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här får man lämna privat avfall med företagsbil utan kostnad på vissa tider, Lö-Sö 10-15, Vard 17-19.
Jag har privatägd picup och enskild firma och har lämnat avfall (privat) på andra tider också utan att ha fått betala.
Bilen har inget med enskilda firman att göra, enbart privatanvänd.
Verkar som det bara räknas som "företagsbil" på denna ÅVC om bilen är registrerad på ett företag.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: davidof och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se