Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Mäta vev och ramlagertappar

42 inlägg • Sida 1 av 3
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

senmathal

21:37:10, 26-05-2023

Hej Jag håller på med en motor till en Citroen B11 från 1948 och funderar lite på vev och ramlagerspel. Ram och vevlagertappar på vevaxeln ser fina ut. Jag har även mätt med mikrometer och funderar på hur jag ska värdera resultatet.

Ramlagren ska vara 50 mm och jag mätte dom till mellan 49,96-49,97 mm
Vevlagren ska vara 48 och jag mätte till 47,96-47,98 mm

Då jag inte har så stor erfarenhet av motorrenovering säger inte måtten så mycket. Kan det räcka med nya lager eller måste axeln slipas. Spelen ska enligt verkstadshandboken vara 0,044-0,061 på vevlagren och 0,041-0,081 på ramlagren.

Jag vet inte om jag tänker rätt men jag får för mig att spelet blir för stort med bara nya lager. Eller kan man acceptera det på en gammal motor som inte kommer att gå så mycket. Ramlagren går på över 5000:- så det är ju inget man vill chansa på. Vevlagren är gjutna men det går att byta vevstakar för lösa lager.

Nu vet jag inte hur mycket man kan lite på en mikrometer i 400 kr klassen. Det följde med en kalibreringspassbit på 25 mm. Det hade väl varit bättre att kalibrera mot en på 50 mm.

/Mats
Volvo BM 430

1 person gillar det här inlägget.



rospigg

21:52:27, 26-05-2023

De siffror du nämner låter rimliga.
Oljan ska ha plats den också, annars går det snabbt åt pipan alldeles.
Gör rent, olja in, montera och dra skruvar. Motorn ska gå lätt att dra runt. :thumme:

1 person gillar det här inlägget.

Ivar Risslén

21:56:53, 26-05-2023

Det finns något som kallas Plastigage som man mäter spelet med. Det är en plaststräng som man läger mellan tapp och lager och då ser man hur mycket den plattas och sedan så jämför man med en tabell som visar erhållet spel. Här finns det som ett exempel. https://www.hansenracing.se/product/pla ... od-1968775
Errare humanum est

4 personer gillar det här inlägget.

senmathal

21:57:43, 26-05-2023

Jo visst ska oljan ha plats men jag fick för mig att det är i lagren som det spelet ligger medan vevaxeltapparna håller exakt mått. Eller gör det då motorn är ny i alla fall. Men det är kanske ett acceptabelt slitage.

/Mats
Senast redigerad av senmathal 22:05:29, 26-05-2023, redigerad totalt 1 gång.
Volvo BM 430

senmathal

22:05:05, 26-05-2023

Ivar Risslén skrev:Det finns något som kallas Plastigage som man mäter spelet med. Det är en plaststräng som man läger mellan tapp och lager och då ser man hur mycket den plattas och sedan så jämför man med en tabell som visar erhållet spel. Här finns det som ett exempel. https://www.hansenracing.se/product/pla ... od-1968775


Jo jag har faktiskt plastigage och har testat men tycker det är lite svårt. Han på motorverkstan som slipade in ventilerna var väl inte så där väldigt begeistrad i plastigage. Men det jag fick fram var att spelet var lite stort och märkligt nog främst på ramlagren. Men det finns spår av att vevlagren är åtgärdade en gång. Det är märkningar på vevstakarna som inte ser ut att vara från fabrik. Men nu har jag ju mätt med gamla lagren så jag vet ju inget om hur det blir med nya lager. Bäst vore om man kunde mäta invändigt mått med lagerskålarna på plats.
Volvo BM 430

Michael Meier

22:45:03, 26-05-2023

Det enda tillgängliga som visar verkligt spel med lagren monterade är blytråd eller plastigage, observera att all mätning måste ske i torrt tillstånd.

individuellt mäts med invändiga två eller trepunkts och utvändiga tvåpunktsmikrometrar, dock så kan dessa mätningar inte adderas ihop till det verkliga spelet som positionen behöver för att undvika kontakt.

Det största problemet när man börjar addera individuella mätresultat är att en lageryta är utbredd, en trepunkts invändig mikrometer kan aldrig ta del av det eftersom den mäter tre positioner enbart, mättråden tar utbredningen och tar även deformationer som uppstår i det verkliga montaget.

I tillverkning och dylika mätstationer mäts enbart vissa mått, vilket är en förenkling som vi alla måste ta till i pris och tidspress, när vissa saker är givna behöver vi inte kontrollera allt, ofta räcker det med två passbitar, att motorrenoveraren var tveksam till plastigage säger mer om dennes arbetssätt än om produkten ifråga, han har kommit fram till att gör man såhär blir resultatet såhär, funkar också bra för vissa.

Är man nödgad att garantera drift av enheter 24/7 tills nästa stop som kan vara 20000h senare så är man tvungen att ta all hjälp som erbjuds, skulle aldrig påstå att något hjälpmedel är tveksamt, då används allt från laser till blytråd för att upptäcka möjliga felaktigheter, det är alltid en risk att ta isär en maskin och sätta ihop den igen, allt har hänt och kommer att hända igen.
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.

magnusk750

17:43:26, 27-05-2023

Har inte så mycket att tillägga mer än allmän tumme upp och stöd för allt som har med gammelcitroen att göra. Själv ägare till två Dmodellsobjekt.

torbjorn_forsman

23:04:09, 27-05-2023

På en så gammal motor, som ju förmodligen har gått större delen av sin drifttid med rätt tvivelaktiga oljor, kan man räkna med att lagertapparna ser tydligt repiga ut om de är slitna. Har de en blank och fin yta är det osannolikt att det finns något att anmärka på måtten. Skulle de ändå vara slitna, är de med all sannolikhet ovala och det är ju lätt att konstatera med mikrometern även om man inte riktigt litar på kalibreringen.

Annars instämmer jag i att Plastigage är den säkraste metoden när det rör sig om hantverksmässig renovering.

senmathal

23:40:49, 27-05-2023

Hur ovalt brukar man max kunna acceptera på en gammal motor. De differenser jag kunde mäta var väl som mest 2 hundradelar. Då jag pratade med han på motorverkstaden så han ungefär samma sak. Ser det bra ut är det oftast bra men sedan ska man ju ha lite vana och veta vad man ser också. Funderar nästan på att ta med motorn till motorsliparen för uppmätning och ett utlåtande. Som tur är det ingen brådska då jag har andra delar att sätt händerna i.

/Mats
Volvo BM 430

senmathal

17:18:39, 29-05-2023

magnusk750 skrev:Har inte så mycket att tillägga mer än allmän tumme upp och stöd för allt som har med gammelcitroen att göra. Själv ägare till två Dmodellsobjekt.


Ja det är kul med gammelecittror. Vad är det för variant på paddorna du har? Har själv en D-Super som jag håller på att rostlaga. Mekaniskt och maskinellt är den rätt bra då den motor och låda gått bara 17 000 mil och det övriga 14 000 mil. Motorn och låda är från en D-Super 5 så den är numera femväxlad eller var så när jag köpte den. Jag körde två år med den men sedan tyckte besiktningen att jag behövde svetsa golvet på den. Naturligtvis blev det inte bara golvet när jag väl satte igång.

/Mats
Volvo BM 430

1 person gillar det här inlägget.

Janson1

20:55:29, 29-05-2023

Jag håller med om ovaliteten är 2 hundradelar så är det bara att köra vidare. Har du bilder på projektet?

senmathal

22:39:48, 29-05-2023

Ska se om jag kan ordna lite bilder. Jag har mätt lite mer nu även med Plastigage och spelet verkar vara alldeles för stort främst på ramlagren. Vevlagren verkar vara åtgärdade tidigare men som jag förstår är inte axeln slipad. Tyvärr har jag inte hittat några uppgifter på vilket mått tapparna ska vara när dom är oslitna. Axeln är trelagrad och mittenlagret är sämst. Jag mätte även en gång till med mikrometern och då mätte jag på fyra punkter för att upptäcka både konisk och oval avvikelse. Måtten jag fick var följande: 49,94: 49,935: 49,96: 49,955. Jag mätte många gånger för att verkligen få rätt mått. Däremot vet jag inte om det blir rätt att skriva 3 decimaler om det hamnar mitt emellan strecken?

Om man utgår från att axeln ska vara 50 mm, vilket jag tror, så är det ju ett spel på upp till 6,5 hundradelar redan här. Om så det minsta tillåtna spelet får vara 4 hundradelar så är väl ett nytt lager minst 4 hundradelar över 50 mm. lägger man då ihop så blir det det väl 0,105 och det får vara max 0,081. Med Plastigage fick jag ett spel som var ändå upp emot 0,120. Det bli nog så att jag ta med mig motorn till han som fixade toppen. Jag tänker inte vara dumsnål och få göra om jobbet.

På std lagren står det där man kan köpa dom, "Main bearing 50,00 mm (std)" Kan man du utgå från att det är axeln som är 50,00 mm?

På vevlagren fick jag alla mått till 47,97 utom på två ställen där det var en halv hundradel under. På beskrivningen av vevlagar std står det 48,00 mm. Antar även här att det är axelns mått som menas. Men det är bara vad jag tror. Men plastigage får jag spelet till 0,08 och det får vara 0,61 enligt boken. Och boken är Citroen original från den tiden.

/Mats
Volvo BM 430

torbjorn_forsman

22:43:33, 29-05-2023

Om mittlagret är mer slitet än de andra två, så kan det vara värt att låta motorrenoveringsfirman kolla att vevaxeln är rak också. Om mittlagertappen kastar och inte är riktigt i linje med de andra två, så kan det nöta ner mittlagret i förtid.

senmathal

23:30:04, 29-05-2023

Ja det är lite mer slitet än dom yttre men det är ju inte stora differenser. På kamkedjesida var minsta måttet 49,955 och det största 49,96 och på svänghjulssidan är minsta 49,955 och det största måttet 49,96. Bara en halv hundradel ovalt och lite mindre sliten.

/Mats
Volvo BM 430

Michael Meier

07:01:16, 30-05-2023

Jag förutsätter att det är hålet som bildas när glidlagren monterats i en (inom toleranser) optimal ramlagerhållare, att det är det som avses med måttet instansat på lagerhalvorna.

Se upp med ovalitet i storändan på vevstaken, den blir alltid utbankad av kraften från kolven när det blir ett spel trots smörjolja mellan glidlager och vevaxelns lageryta.
Sen, när du kommer dit.

Det tar många mätningar och funderingar, rita upp på papper, tre decimaler kan förvilla (om du alternerar mellan två och tre decimaler) och få osymmetri i tabeller, ett alternativ är plus eller minus på måttet när du överför mätresultatet till papper.

Glöm inte bort att handvärmen förändrar måtten som du tar löpande.
/Michael M