Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Ecr25d går varm

13 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Matshj70

21:15:15, 27-06-2023

Vet inte riktigt vart jag ska vända mig så jag testar här

Har en volvo minigrävare ECR25D där kylarvätskan bara verkar försvinna.
Helt plötsligt varnar maskinen för att den går varm och när jag öppnar där bak har locket till påfyllingskärlet hoppat av och det är nästan tomt i kärlet

Har letat efter kylarvätska på marken under grävaren men det är snustorrt
Har kollat oljan och den verkar ok så det har inte läckt in till motorn på nått sätt

Det är ju ifs jävligt varmt men…
Många dumma frågor blir det :uupps: :screwy: ...



bonnen513

21:29:03, 27-06-2023

har det hänt mer än en gång?

hur länge har locket varit av?
det dunstar ju bort en del utan lock

Matshj70

05:51:51, 28-06-2023

Det har hänt 5-6 gånger under 1 månads tid
Vet inte hur länge locket varit av men i ett fall max 30 min
Många dumma frågor blir det :uupps: :screwy: ...

Orsa

06:00:38, 28-06-2023

Topplockspackningen har ju bytts fler än en gång genom motorhistorien.
Minskar det bara när du kör?
Kommer det vitaktiga avgaser när du startar?
Kommer det avgas ur kylaren/påfyllningen?

1 person gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

09:37:06, 28-06-2023

Luktar det glykol kring motorn då den är varm?
Händer det att nivån har minskat fastän den inte har hunnit gå varm än?

1 person gillar det här inlägget.

Matshj70

14:08:48, 28-06-2023

Orsa skrev:Topplockspackningen har ju bytts fler än en gång genom motorhistorien.
Minskar det bara när du kör?
Kommer det vitaktiga avgaser när du startar?
Kommer det avgas ur kylaren/påfyllningen?

1 Ja, men det verkar som om det händer snabbt. Dvs jag kan köra flera timmar och sen helt plötsligt är det tomt i kärlet(en gång kontrollerade jag kärlet bara 20-30 minuter innan och då var det max)
2 Tror inte det
3 Nej tror inte det, men däremot bubblade det senaste gången jag satte tillbaka locket på påfyllningskärlet
Många dumma frågor blir det :uupps: :screwy: ...

Matshj70

14:11:40, 28-06-2023

torbjorn_forsman skrev:Luktar det glykol kring motorn då den är varm?
Händer det att nivån har minskat fastän den inte har hunnit gå varm än?

Inget jag har märkt iaf
Det är när motorn går varm. Iaf de två sista gångerna.
Många dumma frågor blir det :uupps: :screwy: ...

kimmen

17:04:56, 28-06-2023

Gör en enkel test om man misstänker en topplockspackning
Fyll upp med kylvätska, starta motorn och belasta den ganska hårt utan att varva så högt, bara belasta den
Kommer det massa bubblor, då misstänker man att den trycker ut gaser i kylväskan, det ska inte bubbla någonting, på sin höjd kommer vätskenivån höja sig men inte bubbla
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.

Matshj70

08:09:48, 29-06-2023

kimmen skrev:Gör en enkel test om man misstänker en topplockspackning
Fyll upp med kylvätska, starta motorn och belasta den ganska hårt utan att varva så högt, bara belasta den
Kommer det massa bubblor, då misstänker man att den trycker ut gaser i kylväskan, det ska inte bubbla någonting, på sin höjd kommer vätskenivån höja sig men inte bubbla

Ska motorn vara varm när man gör det eller kan man göra det "direkt" när man startat den?

Worst case senario:
Är det svårt att byta topplockspackning på en grävare?
(Min enda erfarenhet av att mecka i motorer är från när jag var 13-14 år och renoverade en Push Dakota motor)
Många dumma frågor blir det :uupps: :screwy: ...

Turbodiesel

08:54:13, 29-06-2023

Tänk på att se till att även kylaren fylls på med kylarvätska, kylsystemet kan bara suga tillbaka vätska från expansionskärlet under tiden motorn kallnar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.

G-son

13:10:52, 29-06-2023

kimmen skrev:Gör en enkel test om man misstänker en topplockspackning
Fyll upp med kylvätska, starta motorn och belasta den ganska hårt utan att varva så högt, bara belasta den
Kommer det massa bubblor, då misstänker man att den trycker ut gaser i kylväskan, det ska inte bubbla någonting, på sin höjd kommer vätskenivån höja sig men inte bubbla

Går även tejpa dit t.ex. en gummihandske över påfyllningen. Blåses den upp som en ballong snabbt så har man en tydlig ledtråd.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

3 personer gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

13:45:42, 29-06-2023

Matshj70 skrev:
kimmen skrev:Gör en enkel test om man misstänker en topplockspackning
Fyll upp med kylvätska, starta motorn och belasta den ganska hårt utan att varva så högt, bara belasta den
Kommer det massa bubblor, då misstänker man att den trycker ut gaser i kylväskan, det ska inte bubbla någonting, på sin höjd kommer vätskenivån höja sig men inte bubbla

Ska motorn vara varm när man gör det eller kan man göra det "direkt" när man startat den?

Worst case senario:
Är det svårt att byta topplockspackning på en grävare?
(Min enda erfarenhet av att mecka i motorer är från när jag var 13-14 år och renoverade en Push Dakota motor)


Prova gärna både vid varm och kall motor, ibland kan en dålig packning läcka mer då den är kall, ibland då den är varm.
Att byta topplockspackning är egentligen inte svårt om vi nu antar att det är en "normalt" byggd dieselmotor med stötstänger, men under alla förhållanden bör du läsa på i VHB för aktuell motortyp INNAN du börjar skruva. Det som kan göra jobbet svårt är t ex om det finns en massa ovidkommande saker i vägen som måste skruvas bort innan man överhuvudtaget kommer åt någonting. Kom ihåg att tätningsytorna måste rengöras noga och man bör kolla att toppen verkligen är plan. Det finns gott om bilder och allmänna råd i diverse gamla motorrenoveringstrådar på detta forum. Om motorn har många drifttimmar på nacken kanske man ska kosta på ventilslipning när man ändå håller på.

1 person gillar det här inlägget.

Orsa

18:22:21, 29-06-2023

Behovet av att slipa ventiler kan man uppskatta när toppen väl tagits av genom att lägga den upp-och-ner och hälla på en snaps t-sprit på ventiltallrikarna så det blir nån mm djupt och yta. Ligger spriten kvar. Super.
Rinner det rakt igenom. Kanske bäst att slipa.
Läcker det långsamt (ca 10 sek, eller mer) Ok, om man inte är pedant och vill göra så det blir nyåterställt.

Är ventilerna ok och man ska byta lockpackning rakt av, men ska plana toppen, har jag skickat på slip med ventilerna i.
Det är mitt tänk och det har funkat för mig på mina gamla gjutjärn. Jag är inte pedant och inte erfaren volymmekare så jag vet att det finns åsikter som skiljer. Dessutom brukar jag inte pressa max ur gamla grejer heller. Sakta kommer också fram.