Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Perkins T6354M

7 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Perkins T6354M

18:42:37, 12-08-2023

Hej alla dieselmotor kunniga.
Har just installerat en, som jag trodde var en marin version
av Perkins T6354. Nu visar det sig M fattas...
Den nyinstallerade maskinen varav enbart 1100/rpm
Tvilling maskinen varvar 2400/rpm vilket det skall vara.
Nu undrar jag om det går att " ställa på" öka varav antalet
Så att bägge maskinerna drar lika.
Utan att förstöra denna nyrenoverade icke Marina Perkins T6354M, (som köpes från Danmark för dyra pengar)
Kom gärna med förslag till lösningar på detta.
Bifogar bild på nyisnstallerad injektion pump, färg grå)
Den gröna är originalet som satt på den gamla maskinen

Bild
Bild



björken

19:26:46, 12-08-2023

Reglerar den även obelastad till 1100rpm vid max pådrag eller är det med växel i den bara orkar till 1100rpm?

Perkins T6354M

13:35:47, 15-08-2023

Hej
Enbart 1100rpm vid alla lägen. .

björken

23:00:12, 15-08-2023

Jag kan inget om dessa motorer, men det låter ju märkligt att den inte varvar mer om allt är OK, vad skulle det vara till för applikation där man inte behöver mer effekt än så ur motorn?
Att pumpar kan ha olika reglering beroende på om de ska sitta i en båt, elverk, traktor eller grävmaskin är ju en sak, men alla brukar ju vara avsedda att låta motorn arbeta på ett vettigt arbetsvarvtal, inte bara förhöjd tomgång?
Vad säjer säljaren om att den inte varvar mer?
Du har förstås kollat att pumpens reglage rör sig till ändlägen, dvs stoppen helt tillbaka och varvtalet till fullt?

Turbodiesel

00:25:02, 16-08-2023

Den gråa har hydraulisk regulator, och den gröna har mekanisk. Den hydraulisk regulatorn är inte lika exakt, och användes ibland på fordon med gaspedal (lastbilar, truckar o,s,v) samt vissa marinmotorer.

Den gråa ska ha ett (från fabrik) inställt maxvarvtal på 2850, och den gröna 2920, alltså ingen avgörande skillnad enligt typskylten.


Fungerar den gröna pumpen från originalmotorn så är det troligen bäst att byta till den, inklusive delar av övriga bränslesystemet från den gamla motorn. Då passar även gas & stoppreglage som avsett. Linjera inställningmärkena på pumpen & motorns pumpfäste.

Pumparna kan ha flera olika typer av drivning, men är inte motorn alldeles för gammal så bör alla modellerna passa. Drivningen nere i motorn har två olika splinesdiametrar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.

Perkins T6354M

00:47:45, 18-08-2023

Hallå Ni Mästare Av Ottos mångfald.
Ni ger mej lite hopp om möjligheten att bruka denna
utbyttes maskin.
Tar till mej av er kunskap....
Det är helt olika drevhus som pumpen skall stå i...
Nu undrar jag om det är en kassett liknande grunka och
att kan skifta kassett från originalet till detta motorblock för
för då passar originalpumpen och alla reglage som ni
så fyndigt påpekar...
Heder åt er Hedersknyffar..
Thomas i Lund är det som har alla dessa frågor
och funderingar ..
Ps ser fram emot att höra flera visdoms råd Ds

Bild

Perkins T6354M

15:34:58, 20-08-2023

Bild
Bild

Hej igen
Någon som vet hur jag får ut drevet på bilden..
Kan jag flytta över det så kan jag använda original pumpen ..
Den gröna
Fortfarande Perkins 6354.
Emot ser än en gång Er kunskap...
Tack på förhand