Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Svårtartad Perkins turbodiesel!

22 inlägg • Sida 2 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

bmrobban

18:28:48, 29-12-2023

Vad har du för motorolja?
Kanske någon dyrare halvsyntet eller helsyntet skulle göra skillnad?
Min traktor (case ih 5150) går väldigt sakta på starten när det är minus, men 30 min med motorvärmaren så snurrar det på som vanligt.
Tror det är 15w-40 jag har i.



torbjorn_forsman

18:52:48, 29-12-2023

Fredrik Jonsson Umeå skrev:Som jag har läst mig till så ska en slangvärmare monteras mellan värmepaketet och motor. Om den monteras mellan motor och kylare så kommer termostaten att stoppa.


Endast om det inte finns någon värmekran som kan blockera flödet genom värmepaketet. Annars finns det ofta någon möjlighet att ansluta värmaren till befintliga pluggade hål på motorblock och topplock (t ex avtappningsplugg, någon oanvänd tempgivaranslutning etc), så att flödet aldrig kan täppas för av någon kran. Om motorn har vattenkyld oljekylare eller om kylvatten används som förvärmning för någonting runt motorn, går det ofta att koppla slangvärmaren i serie med sådana saker.

Ivar Risslén

20:16:31, 29-12-2023

Normalt max spänningsfall ska vara 0,5 V från blypolen på batteriet och till anslutningen på startmotorn resp. godset på både plus och minussidan vid startförsök. Det blir max 1 volt när man lägger samman siffrorna.
Motorvärmaren är nog i klenaste laget för att orka värma upp hela kylsystemet när det cirkulerar. Om du kollar på Calix och Defa hemsidorna så ser du hur stor motorvärmare de rekommenderar när det är slangvärmare samt var man ska koppla in slangarna på motorn.
Kolla att du har rätt tjocklek på oljorna enligt instruktionsboken. Har du för tjocka oljor så stjäl de mycket kraft från startmotorn vid kallstart.
Errare humanum est

Ivar Risslén skrev:Normalt max spänningsfall ska vara 0,5 V från blypolen på batteriet och till anslutningen på startmotorn resp. godset på både plus och minussidan vid startförsök. Det blir max 1 volt när man lägger samman siffrorna.
Motorvärmaren är nog i klenaste laget för att orka värma upp hela kylsystemet när det cirkulerar. Om du kollar på Calix och Defa hemsidorna så ser du hur stor motorvärmare de rekommenderar när det är slangvärmare samt var man ska koppla in slangarna på motorn.
Kolla att du har rätt tjocklek på oljorna enligt instruktionsboken. Har du för tjocka oljor så stjäl de mycket kraft från startmotorn vid kallstart.


Tack för svar!

Oljan har jag använt den som ska vara enligt manual. Köpte en batteritestare på Biltema och testade batteriet i maskinen ute i -7 grader. 688a (62%) fanns kvar av de 870 som fanns från början. Tyckte att det var lite men ändå klassade testaren batteriet som ”Good battery”. Testade också det gamla batteriet inomhus och det hade 65% kvar men då man får knappa in om mätningen görs över eller under 0 grader så är det det som avgör. Och ett batteri har väl mindre av sina ampere tillgängliga ju kallare det är antar jag. Man kunde också göra ett sk cca-test. Batteriet gick då ner till 7,5 volt vilket kändes mycket. Men vad säger egentligen detta? Att startmotorn går tungt eller att batteriet är dåligt??

rospigg

18:33:20, 30-12-2023

Börja med att demontera och gör ren startmotorn.
Är den skitig med koldamm så blir det bara till det bättre när den monteras ihop igen, rengjord och nytt fett lagren.

torbjorn_forsman

19:22:16, 30-12-2023

Hur lågt sjunker batterispänningen då du kör startmotorn?
Såna där snabbtest av batterier säger inte så mycket egentligen, de kan duga för att vid samma tillfälle jämföra två batterier och avgöra vilket av dem som är i bättre skick eller bättre laddat, men man ska inte dra alltför stora växlar på de siffror apparaten visar.

Ta inte för givet att viskositetssiffrorna i manualen är lämpliga för svenska vinterförhållanden, och tänk också på att om nu maskinen är drygt 20 år gammal så har det hänt en del på oljemarknaden sedan instruktionsboken skrevs.

mats757

21:00:14, 30-12-2023

Tack för svar!

Oljan ….
Köpte en batteritestare på Biltema och testade batteriet i maskinen ute i -7 grader. 688a (62%) fanns kvar av de 870 som fanns från början. Tyckte att det var lite men ändå klassade testaren batteriet som ”Good battery”. Testade också det gamla batteriet inomhus och det hade 65% kvar men då man får knappa in om mätningen görs över eller under 0 grader så är det det som avgör. Och ett batteri har väl mindre av sina ampere tillgängliga ju kallare det är antar jag. Man kunde också göra ett sk cca-test. Batteriet gick då ner till 7,5 volt vilket kändes mycket. Men vad säger egentligen detta? Att startmotorn går tungt eller att batteriet är dåligt??[/quote]

Förr i tiden. När det satt glödlampor i lyktorna sa man att 15% spänningsfall ger 50% sämre belysning. Nu kommer jag inte ihåg formeln för effekt. Men strömmen i kvadrat. Bla bla bla… ger effekt.
Mao… viktigt att det inte är onormalt motstånd i ledningar och övergångar. För varje varje volt som spänningen sjunker gör väldigt stor skillnad.
Men eftersom att du mäter på batteriet, så är det troligtvis det som är klent.
Har du laddat det med en bra batteriladdare?