Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexÅkermans[Åkerman] Mjukvara/elektronik

Underhållsladdare vara eller icke vara

13 inlägg • Sida 1 av 1
Nyare maskiner är uppbyggda runt om en dator. Här är forumet för diskussioner om detta ...

mabh

15:05:22, 05-11-2022

Hej!
Har en åkerman ew150c -96 som står still en del och blir troligtvis stående över vintern
Åkermans med new comfort hytten drar ju lite batteri även med huvudströmmen avstängd. Den klarar sig nog nån månad utan laddning
Har en ctek xt 14000 och underhållsfria yuasa batterier.
Tar batterierrerna skada av att stå med laddaren inkopplad hela tiden på underhållsladdning?

Bild



Anton

15:20:45, 05-11-2022

Det går bra. Ta bort säkringar "Elektronik" i lådan framför tanken med.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler

dc_lindberg

15:25:10, 05-11-2022

Kan inte C-Tech, men... jag hade min buss med mc-läge på 4A biltema laddare... kostade mig 2st 80Ah batterier...

Hade förr vanlig 15min/timer (mekanisk) och en 4A batteriladdare inkopplad på en VW transporter som stog i ca 10 år. 15min/d => batteriet var i toppenskick!

Slutsats.
...man bör nog inte utsätta batteriet för för mkt laddning, men lite någon gång per dygn tycktes vara uppskattat av det gamla syra batteriet.

På MC har jag testa GEL... gör inte om det...
Har testat AGM på MC... blev... dyrt... gör inte om det...
Rackarns överkänsliga och "snarstuckna" jmf med vanliga gamla syrabatterier!...

Syrabatterier gillar inte att trilla djup ned i spänning, AGM dör redan vid 8V... GEL... vetekatten vad det tar åt dem...

Alltså - om det låter sig göras, så är bästa att koppa loss, plocka ur, och förvara inomhus i värme => underhållsladdas 1g/mån brukar räcka säger alla jag känner som gjort så med mc batterier (jmf med din fråga även om du väl har 100-150Ah istället för 20-30Ah?).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.

Anton

15:27:29, 05-11-2022

Varför invecklad när det går lösa enkelt?
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler

torbjorn_forsman

15:56:29, 05-11-2022

mabh skrev:Tar batterierrerna skada av att stå med laddaren inkopplad hela tiden på underhållsladdning?


Det beror på hur din laddare beter sig i underhållsladdningsläge. Vanliga bilbatterier tycker inte om att stå ständigt på underhållsladdning med konstant spänning (t ex 13,8 V i ett 12 V-system) om de dessutom står absolut stilla så att syran aldrig blir omrörd. Det finns specialbatterier som tål detta (t ex de typer som förr användes för reservkraft i telestationer, datorhallar mm), men de är dyra och har andra nackdelar som gör att man inte vill ha dem som startbatteri.

Om din laddare däremot gör som en del italienska "intelligenta" laddare som Biltema sålde för ca 20 år sedan, dvs laddar för fullt tills spänningen har nått exempelvis 14,7 V, stänger av helt och hållet och väntar tills batteriet har självurladdat till t ex 12,5 V, då sätter den igång och laddar för fullt igen osv, då verkar det som om även vanliga bilbatterier/startbatterier tål den behandlingen. Den laddaren fungerar alltså på ungefär samma sätt som om man rent manuellt går till maskinen och kopplar in en ointelligent laddare en stund varje vecka eller varje månad.

mabh

16:20:24, 05-11-2022

Visa batterier typ mobiler mår ju inte bra av att laddas till 100% men vet inte hur denna typ av batterier tycker om det?

torbjorn_forsman

16:27:42, 05-11-2022

Ju mer fulladdat ett blybatteri är desto längre är det från gränsen där det börjar vara risk för sulfatering. Däremot kan det ju hända mindre önskvärda saker om batteriet överladdas alltför mycket och ofta. Det är andra sorters batterier (t ex litiumjon) som inte mår bra av att bli alltför fulladdade.

Göran Wall

16:35:48, 05-11-2022

Jag har alla mina maskiner på underhållsladdning med Julas & BT billigaste laddare frånsett 24 V som har BT 24V laddare sedan flera år. Det är bara om ett batteri sjunkit får lågt för dessa laddare som den gamla analoga laddaren används. Detta har funkat utan problem och många batterier är äldre än 10 år.

Bacon

19:08:45, 05-11-2022

torbjorn_forsman skrev:
mabh skrev:Tar batterierrerna skada av att stå med laddaren inkopplad hela tiden på underhållsladdning?


Det beror på hur din laddare beter sig i underhållsladdningsläge. Vanliga bilbatterier tycker inte om att stå ständigt på underhållsladdning med konstant spänning (t ex 13,8 V i ett 12 V-system) om de dessutom står absolut stilla så att syran aldrig blir omrörd. Det finns specialbatterier som tål detta (t ex de typer som förr användes för reservkraft i telestationer, datorhallar mm), men de är dyra och har andra nackdelar som gör att man inte vill ha dem som startbatteri.

Om din laddare däremot gör som en del italienska "intelligenta" laddare som Biltema sålde för ca 20 år sedan, dvs laddar för fullt tills spänningen har nått exempelvis 14,7 V, stänger av helt och hållet och väntar tills batteriet har självurladdat till t ex 12,5 V, då sätter den igång och laddar för fullt igen osv, då verkar det som om även vanliga bilbatterier/startbatterier tål den behandlingen. Den laddaren fungerar alltså på ungefär samma sätt som om man rent manuellt går till maskinen och kopplar in en ointelligent laddare en stund varje vecka eller varje månad.
På vilket sätt skulle det vara skadligt att hålla konstant 13,8 V? Det finns många maskiner och lastbilar som rullar dygnet runt och de håller väl ca den spänningen.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk

torbjorn_forsman

19:47:56, 05-11-2022

Bacon skrev:
torbjorn_forsman skrev:
mabh skrev:Tar batterierrerna skada av att stå med laddaren inkopplad hela tiden på underhållsladdning?


Det beror på hur din laddare beter sig i underhållsladdningsläge. Vanliga bilbatterier tycker inte om att stå ständigt på underhållsladdning med konstant spänning (t ex 13,8 V i ett 12 V-system) om de dessutom står absolut stilla så att syran aldrig blir omrörd. Det finns specialbatterier som tål detta (t ex de typer som förr användes för reservkraft i telestationer, datorhallar mm), men de är dyra och har andra nackdelar som gör att man inte vill ha dem som startbatteri.

Om din laddare däremot gör som en del italienska "intelligenta" laddare som Biltema sålde för ca 20 år sedan, dvs laddar för fullt tills spänningen har nått exempelvis 14,7 V, stänger av helt och hållet och väntar tills batteriet har självurladdat till t ex 12,5 V, då sätter den igång och laddar för fullt igen osv, då verkar det som om även vanliga bilbatterier/startbatterier tål den behandlingen. Den laddaren fungerar alltså på ungefär samma sätt som om man rent manuellt går till maskinen och kopplar in en ointelligent laddare en stund varje vecka eller varje månad.
På vilket sätt skulle det vara skadligt att hålla konstant 13,8 V? Det finns många maskiner och lastbilar som rullar dygnet runt och de håller väl ca den spänningen.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk


Det går bra så länge maskinen/bilen är i rörelse, men om batteriet står absolut stilla flera veckor i sträck med konstant underhållsladdning på, riskerar man att elektrolyten skiktar sig så det blir mer koncentrerad syra i botten och mest vatten längst upp i cellerna. Och i och med att syran har för hög koncentration längst ner, så kommer den delen av plattorna att sulfatera fastän batteriet är fulladdat.
Många solcellsregulatorer för offgridanläggningar har en funktion som påminner om de där Biltemaladdarna - när batteriet närmar sig att bli fulladdat första gången på dygnet, fortsätter den ladda tills spänningen har gått upp till nästan 15 V och ligger kvar där någon timme för att det ska bli ordentlig gasutveckling i batteriet så syran rörs om. Därefter går den ner till t ex 13,8 V.

1 person gillar det här inlägget.

Martin.Eriksson

19:48:51, 05-11-2022

Flytta kablarna eller sätt en till brytare som bryter allt..

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

Bacon

21:42:46, 05-11-2022

torbjorn_forsman skrev:
Bacon skrev:
torbjorn_forsman skrev:[quote="mabh"]
Tar batterierrerna skada av att stå med laddaren inkopplad hela tiden på underhållsladdning?


Det beror på hur din laddare beter sig i underhållsladdningsläge. Vanliga bilbatterier tycker inte om att stå ständigt på underhållsladdning med konstant spänning (t ex 13,8 V i ett 12 V-system) om de dessutom står absolut stilla så att syran aldrig blir omrörd. Det finns specialbatterier som tål detta (t ex de typer som förr användes för reservkraft i telestationer, datorhallar mm), men de är dyra och har andra nackdelar som gör att man inte vill ha dem som startbatteri.

Om din laddare däremot gör som en del italienska "intelligenta" laddare som Biltema sålde för ca 20 år sedan, dvs laddar för fullt tills spänningen har nått exempelvis 14,7 V, stänger av helt och hållet och väntar tills batteriet har självurladdat till t ex 12,5 V, då sätter den igång och laddar för fullt igen osv, då verkar det som om även vanliga bilbatterier/startbatterier tål den behandlingen. Den laddaren fungerar alltså på ungefär samma sätt som om man rent manuellt går till maskinen och kopplar in en ointelligent laddare en stund varje vecka eller varje månad.
På vilket sätt skulle det vara skadligt att hålla konstant 13,8 V? Det finns många maskiner och lastbilar som rullar dygnet runt och de håller väl ca den spänningen.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk


Det går bra så länge maskinen/bilen är i rörelse, men om batteriet står absolut stilla flera veckor i sträck med konstant underhållsladdning på, riskerar man att elektrolyten skiktar sig så det blir mer koncentrerad syra i botten och mest vatten längst upp i cellerna. Och i och med att syran har för hög koncentration längst ner, så kommer den delen av plattorna att sulfatera fastän batteriet är fulladdat.
Många solcellsregulatorer för offgridanläggningar har en funktion som påminner om de där Biltemaladdarna - när batteriet närmar sig att bli fulladdat första gången på dygnet, fortsätter den ladda tills spänningen har gått upp till nästan 15 V och ligger kvar där någon timme för att det ska bli ordentlig gasutveckling i batteriet så syran rörs om. Därefter går den ner till t ex 13,8 V.[/quote]Där ser man. Hatten av Torbjörn!
Jag har kommit över ett antal UPS-batterier, är de helt okänsliga eller krävs det en speciell laddare? UPS-skåpet åkte i bingen pga mjukvarufel.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk

torbjorn_forsman

22:06:47, 05-11-2022

UPS-batterier brukar klara sig med jämn underhållsladdspänning.