Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Volvo v70 III D5244t överfall kamaxel spruckna mm

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

Klippan2023

16:30:33, 23-01-2023

Har en V70 2007 med motor D5244t som plötsligt bara dog. Inga konstiga ljud eller så.
Lät kanske lite kompressionslös då den kördes på starten efteråt.
Demonterat ventilkåpa, spridare mm och kunde konstatera att 5 av 6 överfall på den inre kamkaxeln spruckit samt en ventilvippa.
Kontrollerat kamremmen och den ser nollad ut och har då troligtvis inte hoppat.
Motorn går lätt runt med handkraft.
Kanske man kan kika med en inspektionskamera ned i hålen för spridarna o kolla kolvarna ?
Tänkte höra om det är någon som råkat ut för något liknande ?
Planen är att lyfta kamaxeln o kontrollera, byta vipparmen och sedan montera nya överfall o testa.
Tacksam för alla tips o tankar. De flesta rekommenderar att byta hela motorn, men jag tänker det borde gå ta reda på vad som hänt
eftersom inte remmen verkar hoppat.

1 person gillar det här inlägget.



rospigg

16:56:28, 23-01-2023

Överfallen hör till det topplock som de sitter på.
De är bearbetade (svarvade) tillsammans med toppen, så du sparar nog både tid och svordomar med att följa de råd du fått.

kimmen

18:29:17, 23-01-2023

Gå inga omvägar, byt motor. Har du en automat behöver du inte ta ur växellådan, går att lyfta rakt upp och lådan är kvar
Men det är mycket jobb, och trångt är det

Eller du kanske lägger bilen i byte mot en ny bil med en nybytt kamrem
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.

osla

20:08:43, 23-01-2023

Som sagt, byta överfall brukar inte vara riktigt lyckat. Bara att man byter plats på överfall kan göra vev eller kam stum. Men det borde ju gå att hitta en komplett topp att byta till, då ser du ju kolv topp iaf

Martin.Eriksson

20:37:51, 23-01-2023

När ja hade problem (trodde jag) med toppen på min 07a så bytte vi motor för grannen som hjälpte mig och hans son som då jobba på volvo sa att man byter motor inte topp typ. Är mycket jobb å dom hade inte ens gjort de för dom byter motor oftast. Min gamla står kvar här om de är intressant..

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

G-son

20:39:37, 23-01-2023

16 år gammal bil med ett märkligt motorhaveri som fått grejer som aldrig brukar gå sönder att gå sönder. Gillar man att skruva kan man ju fortsätta obducera motorn för att försöka lista ut exakt vad som hänt, men är det bara en fungerande bil man är ute efter är det motorbyte man vill göra - väck med allt som KAN ha problem och ersätt med friska prylar alltså, enklare än att syna absolut allt i motorn för att avgöra vad som går spara och vad som måste ersättas.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

2 personer gillar det här inlägget.

Klippan2023

22:45:52, 23-01-2023

Tack för alla snabba svar !!

Kollat vidare nu och det verkar som remmen hoppat 2 kuggar.
Om märkningen på dreven på kamaxlarna linjerar så står remdrevet 2 kugg förbi märkningen på remkåpan
Frågan är om inte ventiler tagit i kolvarna då och allt är skrot

tortap

22:56:39, 23-01-2023

Bara byta. Inget att fundera på. Slösa ingen tid på den.

Klippan2023

23:07:26, 23-01-2023

Klippan2023 skrev:Tack för alla snabba svar !!

Kollat vidare nu och det verkar som remmen hoppat 2 kuggar.
Om märkningen på dreven på kamaxlarna linjerar så står remdrevet 2 kugg förbi märkningen på remkåpan
Frågan är om inte ventiler tagit i kolvarna då och allt är skrot
KamremBild

Skickat från min SM-A525F via Tapatalk

Stefan1972

09:39:37, 24-01-2023

Allt behöver ju inte vara skrot för det......kan ju räcka med att byta topplock. kolvarna klarar en hel del.

Bacon

11:07:49, 24-01-2023

Jag instämmer, det går förhållandevis fort att ta av toppen och ställa diagnos.

Klippan2023

11:39:53, 24-01-2023

Bacon skrev:Jag instämmer, det går förhållandevis fort att ta av toppen och ställa diagnos.
Ja, planen är att lyfta toppen för att kanske se vad dom hänt.
Vet dock inte om man vågar montera nya överfall från en annan topp. Någon sade de är anpassade individuellt till toppen.
Men, lika bra lyfta toppen så ser man kanske vad som hänt.

Skickat från min SM-A525F via Tapatalk

G-son

12:00:16, 24-01-2023

Klippan2023 skrev:Vet dock inte om man vågar montera nya överfall från en annan topp. Någon sade de är anpassade individuellt till toppen.

Dom är bearbetade på plats för att hålen för kamaxeln ska bli helt runda, plockar man från en annan topp kommer hålet inte sitta på exakt samma plats = funkar inte.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

Klippan2023

12:16:13, 24-01-2023

G-son skrev:
Klippan2023 skrev:Vet dock inte om man vågar montera nya överfall från en annan topp. Någon sade de är anpassade individuellt till toppen.

Dom är bearbetade på plats för att hålen för kamaxeln ska bli helt runda, plockar man från en annan topp kommer hålet inte sitta på exakt samma plats = funkar inte.
Ok
Då är det en ny topp som gäller isåfall. Eller motorbyte.
Har en på gång,23000 mil.
Vet dock inte hur mycket jobb att lyfta den upp. Enda möjligheten jag har då jag saknar en lyft.
Kan få tag på en motorlyft.

Skickat från min SM-A525F via Tapatalk

Stefan1972

13:03:28, 24-01-2023

Man ska ju inte utesluta överfalls byte men man ska ju veta vad man gör........Har man en skrottopp med hela överfall så är det ju bara testa montera utan kamaxlar och känna i hålet hur det blir. Kan ju räcka att skava lite material för att få det att fungera....Det handlar ju mest om att man inte bara kan montera och utgå ifrån att det blir rätt. Blir det tajt på fel sätt så nyper det ju......Har man tur så känns det bra direkt och om kamaxeln då löper på fint så går det ju......

1 person gillar det här inlägget.