Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Hjälp! avgasrenings problem? Peugeot 107 2006

86 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera bil-teman här

Janson1

20:33:34, 13-02-2023

Hej, ja som överskriften låter. Min bil, förmodligen en skitbil... Men det är en Peugeot 107 2006 eller en Toyota Aygo eller en Citroen C1, fritt val. Motorlampan tänds då och då, fel P0420 eller P0422 vilket innebär fel på lambdasond före eller efter cat. Jag har nu bytt lamdasond ett par tre gånger och den är nöjd efter varje byte... Men nu är det snart dags för besiktning och jag har en avgas tester på jobbet mitt (inte kalibrerad men funkar nog tillräckligt bra ändå?) och provade bilen. HC mellan 196 och 290. (max 200 ppm) Co över 2-3 % (max 0,2%) lambda 1.05-1.30 (0.97-1.03) vad är det som går fel? Dessa värden borde inte påverka om caten är kass. Har denna bil EGR? Enligt reservdels sidor har den EGR men kan inte se den... Ja hur som helst så måste något göras men vad?



torbjorn_forsman

21:28:54, 13-02-2023

Jag vågar nästan gissa på att det kommer in tjuvluft i avgaserna någonstans mellan motorns avgasportar och lambdasonden. T ex genom spricka i grenröret.

EGR påverkar inte dessa avgasvärden, den är till för att hålla ner NOx (kväveoxider) under belastning, vilket inte mäts vid kontrollbesiktning i Sverige. Däremot skulle förstås luft kunna ta sig in i avgaserna genom t ex ett trasigt rör i EGR-systemet.

Jag skulle föreslå att du kopplar in ett oscilloskop till signalen från lambdasonden och tittar på hur den ser ut. Jag antar att det är en vanlig smalbandslambdasond som lämnar 0-1 V. Vid tomgång borde det bli en något oregelbunden fyrkantvåg med frekvens omkring 1 Hz, den ska ha någorlunda branta flanker och gå bestämt ner till 0,0 - 0,2 V respektive upp till 0,8 - 1,0 V om allt är i ordning. Om den snarare ser ut som en sinus eller flyter omkring obestämt någonstans kring 0,5 V, så har lambdasonden gjort sitt.
Om man varvar upp motorn (eller ökar belastningen) så bör fyrkantvågens frekvens öka (i och med ökat avgasflöde och kortare löptid från spridarna genom motorn och avgasgrenröret till lambdasonden). Om signalen verkar "oredig" så kan det vara intressant att trigga oscilloskopet från t ex kamaxellägesgivaren och på så sätt se om det finns någon oregelbundenhet i signalen som återkommer för vartannat varv, det tyder ju i så fall på att en cylinder får avvikande bränsleblandning från de övriga.

Drar motorn olja eller finns det något annat t ex i körsättet som kan förklara kort livslängd hos lambdasonden? En sak som inte alls brukar vara bra är om motorn ofta kallstartas och stängs av innan den har blivit varm (t ex om man har för vana att backa ut bilen ur garaget och sedan stänga av).

3 personer gillar det här inlägget.

Janson1

23:03:55, 13-02-2023

Ok TF. Spricka i grenröret innan cat borde gå att utröna. Sen vet jag som sagt var inte om den har EGR ventil eller inte... Får väl varmköra ordentligt och prova med scopet! Den missar numera aldrig på tändningen vilket den gjorde för några månader sedan då tändstiftens elektrodavstånd var i längsta laget, då blev det inga felkoder på vare sig lambdafel eller tändfel. Däremot så drar motorn olja, lite svårt att ge ett exakt värde men jag gissar på en liter per 4-500 mil? Då jag har ganska långt till både affärer och jobb så kör jag minst, allra minst 12 km en väg varje gång och för det mesta uppåt 5-6 mil per tillfälle så jag tror inte körsättet dödar lambdasonden... Förövrigt så har jag haft ganska många bilar med lambdasond och dom brukade hålla så det är nåt här specifikt som inte är bra

magloman

00:52:16, 14-02-2023

Tror på avgasläck före sonden jag med

Oljeförbrukningen ökar HC värdet markant
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

Iznogoud

07:40:10, 14-02-2023

Kollade lite snabbt på nätet och det tycks vara ett vanligt fel på dessa bilar med spräckt grenrör.
Katten verkar också sitta på grenröret vilket brukar vara ett bra recept för sprickor eller bränd katalysator, i alla fall på Hyundai med samma lösning.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

kimmen

08:56:04, 14-02-2023

Jag skulle byta olja och rengöra vevhusventilationen, nipplar i insugningsrör, se till att allt är rent och fungerar på den sidan
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

Murre o2

10:16:37, 14-02-2023

Väl hög olje konsumtion på den motorn...

Bacon

10:40:21, 14-02-2023

Min passat tdi var tvungen att ha ny olja för att gå igenom besiktningen de sista åren. Nu är det ju diesel så det kanske inte är jämförbart men oljans ålder och avgasvärdena hade ett starks samband i det fallet.

torbjorn_forsman

12:42:13, 14-02-2023

Man brukar väl anse att en oljeförbrukning på högst 0,5 eller möjligen 1 % av bränsleförbrukningen inte ska vara något större problem för lambdasond eller katalysator. Åtminstone inte om oljan är av modern sort, fri från tillsatser som kan angripa lambdasonden. Men jag håller med om att igensatt vevhusventilation, gammal olja mm kan spela in.
För några år sedan hade jag att göra med en bil med halvtrött katalysator, som kom ner från ca 200 ppm HC till 65 ppm, bara genom ett oljebyte.

Janson1

19:04:41, 14-02-2023

I dag tändes motorlampan igen P0420, fel på lambdagivare innan kat... I morgon skall jag låna hem avgasanysern från jobbet och även passa på att hämta mitt batteridrivna oscilloskop, sen får jag väl börja felsöka på riktigt! Funderar även på att köpa en lambdasond i reserv också. Gissningsvis ligger min motor på 0,5% oljeförbrukning i förhållande till bränsleförbrukningen.

Stefan1972

11:37:15, 15-02-2023

P0420 är en kod för ineffektiv kat. Inget annat vad jag vet. Koden sätts när kontrollsonden börjar vilja styra lika mycket som den främre. Att det som åker igenom katen är lika före som efter alltså. Den bakre sonden ska ge en stabil utsignal, börjar den röra sig utanför börvärdena så sätts koden.

1 person gillar det här inlägget.

Janson1

20:21:23, 15-02-2023

Jag misstänker att katen är kass men vill ha det verifierat innan byte. Har tagit ett antal bilder, första bilden tomgång innan något är gjort:
Bild
Nästa bild är vid 2500-3000 rpm.
Bild
En oscilloskopsbild på tomgång innan något är gjort:
Bild
Och en efter lambdasondsbyte:
Bild
Tja, säger detta så mycket? En bild precis vid uppgasning:
Bild
Det ser ut att hända något i alla fall...
Efter detta så bestämde jag mig för att plocka ner katen och trycktesta den. Efter lite meck så fick jag ner katen och skruvade på en bräda över dom tre avgasportarna och blåste. Det läckte runt svetsen till förskruvningen för lambdasonden.
Bild
En stund senare var det svetsat och tätt. Nu sitter avgaseriet på plats igen och en provkörning är gjord. Värdena är precis samma som innan... Vad göra nu?
edit: en bild till...

kimmen

21:02:20, 15-02-2023

Och oljan har du bytt, och vevhusventilationen är rengjord
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

Janson1

22:35:59, 15-02-2023

Olja och filter är bytt men vevhusventilationen är bara kollad på. Dels har den en slang som går direkt mellan ventilkåpans insida och luftburken som är provad och öppen. Sen har den nog en slang till som går mellan ventilkåpans insida och insugningsröret, då mellan spjäll och insugningsventiler. Kan inte se någon styrd ventil men det blir morgondagens jobb...

torbjorn_forsman

23:03:00, 15-02-2023

Ser även värdena på tomgång likadana ut som innan? De tyder på mycket mager bränsleblandning, alltså stor sannolikhet för tjuvluft någonstans. Kollade du om någonting i den andra oscilloskopbilden verkar vara synkront med motorvarvtalet?