Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Bil krångel.

56 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera bil-teman här

Murre o2

10:33:30, 02-05-2023

Skulle köra en sväng med frugans bil, den får inte så mycket körtid sedan hon blev pensionär så den hade stått ett par veckor. Men den gick bara på 3 cylindrar :uupps: Började med att kolla stiften och de var tokslut! Efter knappt 5 K mil, skulle byta vid nästa service om 200 mil. Nya stift och den spann igen.

Men på min bil fungerade inte ACn när det var lite värme i luften för några dagar sedan. Mätte trycket i systemet och det var tomt! Så någon läcka någonstans, får felsöka men just nu är behovet av kyla i bilen väldigt lågt... Får återkomma i ärendet när jag åtgärdat.



Murre o2

16:53:31, 04-05-2023

Kollar AC systemet och kondesorn har gjort sitt. Alla saltet på vintern som angripit lättmetallen antar jag. Så får beställa en ny.

Sparrow

21:32:23, 04-05-2023

Jag brukar försöka spola extra mkt på kondensorn när jag tvättar bilen på vinterhalvåret, så man får bort så mkt som möjligt av saltbeläggning. Tokigt men förmodligen nödvändig placering av kondensorbatteriet längst fram. Maximal utsatthet för salt o stenskott.

Murre o2

21:53:36, 19-05-2023

När det börjar krångla...Vi körde till sommarstället i dag men halvvägs dit så blev det problem med att kopplingen slirade vid hög belastning på fyran och femman. Vände hem igen, inget kul om man bli stående långt hemifrån för att kopplingen gett upp :sad: 21K mil är lite tidigt för utsliten koppling tycker jag, fick byta koppling på en av mina bilar för en 30 år sedan men det var för att det kommit olja på den. Förra bilen gick 39K mil utan problem. Men väntar redan på kondensor så nu väntar jag också på kopplings sats.

1 person gillar det här inlägget.

GC59

12:33:08, 21-05-2023

Vad är det för bil ?

Murre o2

07:54:20, 22-05-2023

Opel Astra H.

Stefan1972

08:52:40, 22-05-2023

Man kan slita ut en koppling utan att färdas en enda meter också..........Där är det nog helt avhängigt föraren hur länge en sådan håller.

2 personer gillar det här inlägget.

Murre o2

22:14:22, 22-05-2023

Stefan1972 skrev:Man kan slita ut en koppling utan att färdas en enda meter också..........Där är det nog helt avhängigt föraren hur länge en sådan håller.

Jo, jag lärde mig när jag körde lastbil att kopplingen är av eller på, inget slirande när man backar runt gathörn som exempel. Min syster var körlärare ett tag och utbildade buss chaufförer och vi var lite oense om det där med att slira på kopplingen för kör skola elever... Men kör man en lastbil med 50 ton vikt och slirar på kopplingen brinner den upp på nolltime :smile:

bonnen513

07:13:50, 23-05-2023

"Konstigt,jag som aldrig rycker igång" sade en kund på min morbrors bilverkstad som fick byta koppling ofta

3 personer gillar det här inlägget.

Murre o2

08:25:19, 23-05-2023

Min mor bytte jag koppling för på hennes Golf två gånger på 6 månader, sedan sade jag att hon fick lämna in den på verkstad i fortsättningen! Men hon närmade sig 90 och hade en trång brant nedfart till garaget som dessutom var kurvad så hon slirade en massa på kopplingen när hon skulle backa upp från garaget. Jag sade att hon skulle backa ned i garaget i stället, nedför behövdes ju knappt användas back växeln alls och köra ut igen blir ju lätt utan en massa slirande. Men det gick inte hem alls...Så nästa bil fick bli en med automat växellåda. Fast den gick inte in genom de smala garage portarna :uupps: Så jag satte upp ett snedtak vid ingången så fick hon parkera bilen ut under taket i stället.

3 personer gillar det här inlägget.

Stefan1972

09:15:49, 23-05-2023

Det lustiga är iallafall att även de äldre blir allt bättre på att köra. När jag började skruva på riktigt mellan säg 1990 och 2000 så bytte man ju massor med kopplingar. Det var ju stående inslag bland "äldre" . Nuförtiden är det inte alls lika vanligt.
Minns en karl med en golf, tror man bytte koppling varje år typ och då åkte han väldigt sparsamt med bil. Var alltid skrot av allting.

1 person gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

10:43:24, 23-05-2023

En del hänger väl ihop med att modernare bilar är mer lättkörda direkt efter kallstart än vad en 70-80-tals småbil med förgasarmotor kunde vara.

2 personer gillar det här inlägget.

David, Luleå

10:56:38, 23-05-2023

Och bättre vrid idag. Man kan ju faktiskt använda även bilkopplingar som tidigare beskrivning av lastbilskörning. Av eller på. Många bilar, främst dieslar, men även bensin, har ju så bra vrid att de skickar iväg bilen utan att stanna även om man släpper upp kopplingen rätt fort.

Audin jag hade höjde motorvarvet några hundra varv när man tryckte ner kopplingen. Och la i ettan. Samma med Transit-husbilen. De flesta manuella bilar behöver man ju inte alls möta med gasen när man kommer i dragläge utan det går att släppa upp kopplingen innan man börjar gasa. (Inte som de små pensionärsbilarna på 90-talet. 340, golf, polo, mm som alltid åkte iväg med höga motorvarv i dragläget med äldre förare.)

Sen är ju Automater mycket vanligare. Det är nog en av de större orsakerna egentligen.

Stefan1972

15:16:34, 23-05-2023

Fast det är nog skillnad på generationer också. De som var gamla före sekelskiftet var ju gamla på ett helt annat sätt. Har lagat bilar åt så mycket olika människor men den gamla generationen som numera är borta var liksom lite speciella. Vet inte vad man ska kalla dem.........

Murre o2

16:49:05, 23-05-2023

Min bil har ju tillbringat sina första 3 år hos en annan ägare så jag vet inte något om hur den ägaren slitit på kopplingen...Bytte kondesorn i dag, nedre halvan var totalt sönderfrätt :uupps: Får väl ta en bild på skrotet. Ser inte direkt fram mot att riva halva framvagnen för att komma åt att byta kopplingen men bara att ta tag i det.