Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Svårstartad 2CV

40 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bil-teman här

hartagga

16:21:56, 11-06-2023

Dags för lite återkoppling: Jag var förbi och tittade till bilen under eftermiddagen. När jag mätte spänningsfall mellan batteri och tändspole mätte jag strax under 2V. Nu vet jag inte vad ett rimligt spänningsfall är i den här tillämpningen, men att gnistan var lite svag tyckte jag var förståeligt. I alla fall, innan jag mätte spänningsfallet med startmotorn igång putsade jag kontakterna som (så klart) visade sig vara rejält oxiderade. Sedan mätte jag spänningsfall igen, det låg nu på 0,4-0,5V vilket även det känns lite stort, men i alla fall fullt rimligt. Då jag inte orkade hämta hjälp att vrida på tändningsnyckeln medan jag mätte spänning prövade jag att starta bilen själv (med startmotorn alltså) och den hoppade i gång nästan direkt. Efter det tog jag en provtur för att varmköra motorn/motorrummet, sedan stängde jag av motorn och försökte starta motorn igen, det gick lika fort/enkelt!

För att sammanfatta så tror jag att jag med er hjälp är något på spåren. Tändningen behöver nog en rejäl översyn helt enkelt. Farsan var nöjd, för bilen startade ju, då var väl problemet löst? Själv tror jag mer på förebyggande underhåll , tänkte börja med att kolla på kabeln till tändningen och själva tändningslåset. Tändningsbrytaren får bli nästa steg, inte för att jag gjort något liknande, men den skall inte vara alltför svår att komma åt, skall bara hitta lite bladmått för justering. Sen är det bara allt annat som skall fixas på den här bilen…

Ett stort tack till alla för hjälpen hittills, bara att komma så här långt hade krävt mycket mer möda utan er!

11 personer gillar det här inlägget.



P806

17:14:03, 11-06-2023

Citroenakuten är ett levande forum där det finns mycket kunskap.
Bara ett tips.

2 personer gillar det här inlägget.

G-son

19:46:29, 11-06-2023

hartagga skrev:Tändningen behöver nog en rejäl översyn helt enkelt. Farsan var nöjd, för bilen startade ju, då var väl problemet löst? Själv tror jag mer på förebyggande underhåll

Sånt är lätt att missa det om man inte är insatt, men att symptomet försvunnit betyder ju inte automatiskt att grundproblemet är borta. På samma vis har man sett många mopedåkare byta en skuren cylinder, bara för att någon timme eller dag senare stå där igen med en splitter ny cylinder som också skurit. Dom bytte en trasig del, men åtgärdade aldrig det som orsakade att den gick sönder...

Tror du är på helt rätt väg och kommer få ordning på detdär så den kan fungera pålitligt ett bra tag igen!
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

Ludde eriksson

20:57:32, 11-06-2023

Hade i slutet av 80-talet en mindre peugeot att hantera, den hade samma symptom, ville inte starta på startmotorn, men gick igång direkt när man rullade igång den.
Fick då höra att de modellerna hade för stort spänningsfall till tändspolen och att problemet enklast löstes med ett relä, det var mer eller mindre en standardåtgärd.

Förefaller mig kunna vara något liknande på denna?

Det är klart man vill ha ordning på grejerna, o den där verkar ju vara lättservad med okomplicerat elsystem, men vill man behålla så mycket som möjligt av originalgrejorna kan ju ett relä vara alternativet till en större ombyggnad.

1 person gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

21:33:52, 11-06-2023

En sak man kan få se upp med rent allmänt på 70-80-talsbilar med brytarstyrt tändsystem (dock inte 2CV vad jag vet) är, att det ibland finns ett yttre förkopplingsmotstånd till tändspolen och då är tändspolen avsedd för en lägre spänning än 12 V. Förkopplingsmotståndet är ofta "osynligt" i form av en motståndstråd i kabelstammen. Om man byter tändspole på en sådan bil och inte tänker sig för utan sätter dit en vanlig 12 V-tändspole som är gjord för att gå utan förkopplingsmotstånd, kan man få startproblem.
Ofta, men inte alltid, har sådana bilar en hjälpkontakt i startmotorsolenoiden för att bygla förbi motståndet vid start. Den där hjälpkontakten är ofta rätt rappligt gjord och fungerar sällan bra när den har fått några år på nacken.

Och, omvänt, om man "fixar" spänningsfallet med ett mellanrelä och behåller den lågohmiga originalspolen som är gjord för kanske 8 V, så kommer bilen visserligen att starta lätt men ganska snart upptäcker man att brytarna bara håller några hundra mil och om man råkar lämna bilen med tändningen på och brytarna slutna, bränns tändspolen sönder efter några minuter.

1 person gillar det här inlägget.

Göran Ekman

13:23:59, 12-06-2023

http://www.123ignition.se/produkter.php?id=1
Träffade en man med en bubbla cab igår. Av någon anledning öppnades motorluckan där under satt det en123 fördelare. Han hävdade att det var det bästa som gick att få tag på.
Om det är något att ha vet inte jag, men den finns till de små cittrorna.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

torbjorn_forsman

13:56:36, 12-06-2023

Kan vara värt att notera att han som ligger bakom 123ignition.se själv har några 2-cylindriga Citroën (tror det är en Acadiane och ett AK-skåp).

1 person gillar det här inlägget.

hartagga

15:26:03, 12-06-2023

Göran Ekman skrev:http://www.123ignition.se/produkter.php?id=1
Träffade en man med en bubbla cab igår. Av någon anledning öppnades motorluckan där under satt det en123 fördelare. Han hävdade att det var det bästa som gick att få tag på.
Om det är något att ha vet inte jag, men den finns till de små cittrorna.
Göran i Norråmyra


Faktiskt så att jag kollat upp dem! Visar det sig att brytarkontakten krånglar får det bli en sådan. Problemet är att det inte är min bil och att ägaren egentligen inte vill använda den, utan mest bara ha den. Startar den så man kan varva ut den lite på gården (i mina ögon mörda motorn) är han nöjd och problemet löst. Mitt problem är ju att jag drabbas av en klåda i hjärnan av saker som inte fungerar ordentligt när de faktiskt är ganska lätta att göra åt. Den klådan har jag anat att fler här på forumet drabbas av, däremot är inte jag lika händig och har inte samma tillgång till verktyg som många här har.

Anekdotiskt brukar farsan berätta om Jan Myrdals färd genom Afghanistan i en 2CV och hur högt Myrdal höll att bilen gick att laga under primitiva omständigheter genom sin lätta konstruktion. Samtidigt är han som sagt inte så intresserad av att laga den. Men någon kväll snart skall jag smyga ut till bilen och gå igenom tändningssystemet, första åtgärd blir att koppla ett relä till tändspolen. Ta bort fläkten och kolla på brytaren kan bli svårare att göra i smyg! Gäller att förvalta förtroendet, skall nämligen byta kingpin i framhjulsupphängningen i sommar, det kräver ju att jag lossar bärarmen och tar med den till en press, för mycket egna initiativ så sparkar farsan bakut :)

4 personer gillar det här inlägget.

Murre o2

17:03:57, 12-06-2023

2 CV har alltid varit en bil för exentriska människor :grin:

4 personer gillar det här inlägget.

Scania bonden

19:06:22, 12-06-2023

Återigen kan vi konstatera att :
Man kan inte vara nog försiktig i valet av föräldrar.
Axel W

5 personer gillar det här inlägget.

David, Luleå

20:59:38, 12-06-2023

Ponera att det sitter ett förkopplingsmotstånd av nåt slag. Medan bilen går på startmotorn brukar man ju få visst spänningsfall och mata förbi förkopplingsmotståndet original i bilar.

Kan man inte sätta reläet då så att det bara drar medan man kör startmotorn? När man slutar gnugga går det tillbaka på sin originalmatning via det oxiderade tändlåset, men det räcker när man slutat köra startmotor samtidigt?

Oavsett om det då finns ett inbyggt motstånd i någon kabelhärva så överbelastar man bara tändspolen i några sekunder. Finns det inte inbyggt motstånd så går man lite mindre spänningsfall i starten.

torbjorn_forsman

21:26:42, 12-06-2023

Vad jag vet så finns det inget förkopplingsmotstånd i 2CV utan tändspolen är gjord för att matas med full batterispänning. Jag har mätt på en sådan (Ducellier 4009C), primärlindningens resistans var 3,65 ohm vilket gott och väl är tillräckligt högt för att man ska våga lägga 12 V direkt på den.
Andra tändspolar för direkt anslutning till 12 V och brytarstyrt tändsystem (11 stycken) har legat mellan 2,74 och 3,59 ohm. Tändspolar avsedda för 12 V brytarstyrt system med förkopplingsmotstånd (12 st) hade mellan 1,18 och 1,97 ohm.

1 person gillar det här inlägget.

hartagga

22:51:30, 12-06-2023

Inte heller hittat något om förkopplingsmotstånd på 2CV i div. “kopplingschemata” på nätet. Efter att ha jämfört med bilen en sväng idag så verkar elsystemet se ut ungefär som bilen i övrigt – ju mindre delar desto mindre krångel. Däremot skulle man säkert kunna koppla relät via startmotorn, men det känns som man skulle gå emot bilens filosofi, eller inte…läste någon gång under nittiotalet en test av en fransk stereo-förstärkare i tidningen Hifi & Musik: omdömet var (friskt parafraserat ur minnet) “typisk fransk ingenjörskonst: briljanta tekniska lösningar och hafsigt utförande”. Warum etwas einfach machen osv…

hartagga

21:27:19, 24-04-2024

Dags att återuppliva den här tråden lite. Efter att med forumets hjälp konstaterat att startsvårigheterna var relaterade till tändspolen läste jag på lite. Kom fram till att tändspolen på 2CV är ett känt problembarn och om man skall byta ut den skall man ha tag i en tändspole äldre än 80-tal, självklart i oöppnad kartong. Den redan bristfälliga kvaliteten rasar tydligen på de nyare. Sedan kom jag på att man kanske skulle kolla upp kablaget också. Sagt och gjort så upptäckte jag att kontaktpinnarna på spolen var rejält ärgade, putsade dem med smärgelduk och bilen startade plötsligt ganska tillförlitligt när den var kall. Varmstart kräver fortfarande lite teknik, men så är detta också den mest franska av bilar. I alla fall var farsan nöjd så och att han nästan gått med på att konvertera till elektronisk tändning glömde han bort.

Sedan upptäckte farsan en ny anledning att inte köra bilen nu när den startade någorlunda tillförlitligt, den slet ju däck något fruktansvärt på höger fram samt att den knakade oroväckande i minsta gupp. Vid de senaste besiktningstillfällena har besiktningsmannen anmärkt på glapp i spindeltappen/kingpinen på just höger fram. Självklart tänkte jag att det hade ett samband med knakandet och däckslitaget och lyckades till sist få tillstånd att riva bilen under vintern (när man tror att man inte har så mycket annat att göra) för att göra något åt spindeltappen.

I vilket fall, för er som inte skruvat 2CV så kan jag bara säga att ta tillfället om ni får det! Det är tur att bilens konstruktion är enkel, för den liknar inte något annat! Verktyg som är bra att ha är en 11mm-nyckel och en 17mm-nyckel. En slägga är också användbar, här talar vi grovsmide! Ett dorn visade sig också vara användbart.

När halva framvagnen var riven började bitarna falla på plats. Knaket visade sig bero på att höger stötdämpare var slut (2CV har gemensamma dämpare för fram och backaxel, en per sida). Glappet i hjulupphängningen fanns inte i spindeltappen, när den väl slagits ut var både den och dess bussningar riktigt fina. I stället var det hjullagret som glappade något kopiöst. Att både jag och besiktningen missat detta skyller jag på att det inte är så lätt att skilja på glapp i spindeltappen/hjullagret i den här konstruktionen samt att lagret var knäpptyst och rullade väldigt fint. Det var helt enkelt bara väldigt glappt axiellt.

Jag kunde konstatera att lagret någon gång är bytt, det var nämligen kapslat, vilket originalet inte är. Lagret skall, typ, pressas i men då det här är en bil med stora toleranser så finns även en mutter som skall hålla lagret på plats. Den här skruven skall låsas med rejäla körnslag (Loctite finns inte på franska bondgårdar, däremot slägga, se ovan) fast några körnslag hittade jag icke. Jag misstänkte att muttern gängat ut och att lagrets ytterbanor vandrat isär lite för mycket.

Så var i alla fall inte fallet. Problemet var att muttern inte var dragen tillräckligt långt. Även om gängan inte var fin någonstans finns (som syns på bilden) ett fult rostangrepp där hålen till styrledskruvarna går igenom godset. Jag misstänker att den här skadan fanns redan vid förra bytet, alternativt att skruvarna till styrleden är för långa och går igenom godset och att det av någon anledning tog stopp där när lagermuttern skulle dras åt.

Problemet är nu hur man bäst skall rädda gängan? Tycker den ser fullt räddningsbar ut med gängtapp. Dimensionen är dock M74x1,5 och en sådan tapp kostar i sig en stor del av vad bilen är värd. Någon här som har någon annan idé?

Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.

tracker

21:43:28, 24-04-2024

KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

1 person gillar det här inlägget.