Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Snik motorrenovering ford transit 2015 2,2tdci

89 inlägg • Sida 6 av 6
Diskutera bil-teman här

osla

11:05:27, 16-03-2024

Jo, det hade kanske fungerat att rengöra det ordentligt, för jag fick inte ur låskolven föräns jag dränkte det i broms rengöring, då började det gå lättare, för med smörja hände ingenting men broms rengöring så började det röra sig. Men jag kände bara att få bort allt som kan jävlas, man får hålla lite koll på nyckeln men den har ändå ett visst motstånd så jag tror inte den kommer falla ur



Iznogoud

13:04:51, 16-03-2024

Satt det numrerade brickor i t-låset såsom i dörrlåsen?
I så fall kan du nog köpa rep,satser hos fordhandlaren, eller nätet kanske, och byta ut de slitna brickorna.
Nyckeln i sig kan ju vara sliten om det är det skurna "runda" nyckelämnet.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

osla

17:48:15, 16-03-2024

Det tänkte jag inte på, jag var så inne på att bara rensa det oavsett metod, och för mig spelar det ingen roll att det är då här, nu kan det inte fela nå mer där iaf. Nej det är inte den runda nyckeln, utan det här är en vanlig rektangulär som är urfräst, som dom flesta nycklarna är idag.

Idag fick den sig en blockvärmare och kupeuttag, blev en 600w defa blockvärmare, dels för att jag hade ksblage för defa och så var det 50w mer på värmaren mot calix. Och det var lätt jobb underifrån, bort med tryckslang från ic till insug, då kom man åt pluggen på Blocket, en 14 insex, och kablage in i hytten räckte det med att man öppnade handskfacket förbi stopparna, då kom man in under brädan och rakt in synligt fanns en tom genomföring genom torpedväggen, och ut i hytten från handskfacket fanns det ett skrymsle kabeln rymdes i ut i hytten.
Det är en fördel med såna här bilar är att det inte är så mycket till inredning, men de är ju också därför det är som traktorer att köra

1 person gillar det här inlägget.

Murre o2

17:51:57, 16-03-2024

Olja gör bara problemet värre på sikt, bakar ihop sig med dammpartiklar och smuts, spola rent med broms rengöring på plats kan hjälpa om man knackar på låstet och nyckeln men hjälpte inte mig. Gamla SAAB ar med nyckeln vid växelspaken var värst utsatta då lås cylindern satt lodrät så smutsen samlades i botten. Min SAAB bytte jag lås cylinder i, gick att beställa ny till befintlig nyckel för lite över en tusen lapp och två veckors väntetid. Försökte inte rädda den gamla den gången.

torbjorn_forsman

21:13:02, 16-03-2024

Min faster råkade en gång ut för att tändningslåset hade fastnat ihop och nyckeln inte gick att dra ur på en Citroën BX '87. Det visade sig att låscylindern var så sliten att det yttersta stiftet hade kunnat ställa sig på tvären. Jag lyckades peta stiftet rätt utifrån med en liten instrumentskruvmejsel så det gick att vrida om cylindern till tändningsläge och sedan ta loss den, därefter plockade jag isär den och tog bort det yttersta stiftet, sedan fungerade allt tillfredställande så länge hon hade kvar bilen och för tre följande ägare.

2 personer gillar det här inlägget.

osla

19:21:51, 17-03-2024

Tänk att en tvätt gör sån skillnad
Bild

Och än ingen lysande lampa efter dryga 60 mil

6 personer gillar det här inlägget.

R_Bergsten

22:58:22, 17-03-2024

Kör du med helt tomt dpf?

osla

07:43:14, 18-03-2024

Jå, provar och ser om den går som den ska

R_Bergsten

20:26:13, 18-03-2024

Ok har strul med skiten på vår v50 tror innehållet lossnat för de låter skumt när man har den lös, kanske skulle kapa upp o kolla då i felsökningssyfte

1 person gillar det här inlägget.

osla

20:46:49, 18-03-2024

Precis så lät det i mitt filter också, och då det inte blev nån skillnad att spola ur det så blev jag less och kapade upp skiten, visade sig ha gått ordentligt varmt där i då en stor del av det brunnit bort

osla

07:32:17, 19-03-2024

Nu på väg in till jobbet så började den ryka ordentligt vitt med en blå nyans, och jag tyckte det luktade diesel an röken, stannade på en parkering och stängde av den, försökte få upp huven men det hade fryst ihop i låset så jag startade och for, och då rök den inge mer så jag är lur på att den skulle bränna ur dpf

Scania bonden

21:56:53, 19-03-2024

Jadå, den ville bara elda lite i tomrummet, mest så att Greta blev glad.
Axel W

1 person gillar det här inlägget.

osla

19:46:41, 03-04-2024

Idag då jag skulle hem från släkten efter påskledigt så tändes motorlampan efter 7 km körning, däremot hade den nog gått på tomgång 40 min innan avfärd. Men den gick iordning så jag körde dom 17 milen hem och körde förbi jobbet och läste ur den, dessutom slocknade lampan vid omstart på garageplanen, provade inte då den tändes om den skulle få för sig att inte vilja gå efter ett sånt test, denna kod fanns
Bild


Så än så länge är det ju inga större problem, ca 160 mil har den gått nu

5 personer gillar det här inlägget.

osla

20:10:38, 04-04-2024

Nu börjar den tycka att det är dags att bränna ur dpf tror jag, för idag har den börjat ryka som den gjorde en gång tidigare, och nu har jag bara fortsatt köra, den ryker en stund, sen kommer felmeddelandet motor service och det lyser en orange lampa med ett i, och och inte motorlampan som jag tog för givet igår. Och då meddelandet kommer slutar den ryka, men idag har den gjort så efter varje start, så den tycker nog det var länge sen det var en lyckad regenering

1 person gillar det här inlägget.