Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Snik motorrenovering ford transit 2015 2,2tdci

89 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera bil-teman här

Sunne

15:43:02, 01-03-2024

Sök på youtube efter DPF cleaning så finns ju en del att titta på.




osla

15:26:35, 03-03-2024

Rivit lös filtret idag, och iaf en tempgivaren, den som sitter i mitten på filtret har brunnit upp. Men det må väl vara, men innehållet i filtret är löst, då man skakar filtret så känns/hörs det att innehållet flyttar sig, så frågan är ju om det gör något? Ska då iaf spola ur det och se vad som kommer ut

Murre o2

15:49:48, 03-03-2024

Skramlar det i filtret så finns det en risk att innehållet är trasigt och blockerar flödet genom filtret. Du får väl spola åt båda hållen och se vad som händer.

osla

19:12:25, 03-03-2024

Spolat ur det nu med högtryckstvätt, i början kom det mycket svart, men det tog inte så lång tid innan det blev klart vatten, men jag spolade mer och åt båda hållen så det är väl bara testa montera det.
Men då är det givarna, gjort försök till att ohm mäta dom men detta kan jag inte, med multimetern inställd på detta läge så får jag på glödstiften till bränsle insprutaren före filtret 00,8 då det stabiliserat sig, börjar på typ 1,2. Den sista givaren får jag värdet 156,0 med multimetern på samma läge, men givare 1 och 2 får jag bara OL på med multimetern inställd på samma, givare 2 behöver jag inte fundera på då den smällt inuti filtret, men givare 1 ser då hel ut iaf men den är väl säkert kaputt den med, men jag vet ju inte vad det är i värde jag fått fram, lyckats hitta att glödstiften ska ligga mellan 0,8 ohm till 1,1 ohm, men är det de jag fått fram eller?
Bild

osla

20:28:48, 03-03-2024

Den 3 givaren har ökat till dryga 170 nu då den varit inne i värmen, och så testade jag värma givaren med en vanlig tändare och det ökade, kom upp i 430 innan jag slutade värma, så den verkar ju fungera, och jag tror att jag hittat rätt inställning

1 person gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

22:32:08, 03-03-2024

De flesta tempgivare man hittar i bilsammanhang är mer högohmiga än 200 ohm, så prova högre resistansmätområden på multimetern också. Och byt batteri i multimetern innan du fortsätter, om den visar symbol för dåligt batteri kan man inte alls lita på mätvärdena.

Så lågohmiga saker som glödstift är det ingen större mening att försöka mäta med en vanlig digitalmultimeter, det enda fel man kan konstatera är egentligen totalt avbrott. Ska man ohmmäta sådana saker bör man ha en mer påkostad multimeter eller RCL-mätare med fyrtrådsanslutning (kelvin connections på utrikiska), så man inte bara mäter testsladdarnas resistans och ev övergångsmotstånd. Eller också lägger man på en känd spänning över glödstiftet, mäter spänningen med en multimeter och strömmen det drar med en annan, och räknar ut resistansen genom ohms lag.

osla

22:58:29, 03-03-2024

Tackar, gjort nya mätningar nu och då fick jag värde med multimetern inställd på 20m, 5,84 var värdet då, och vid värmning sjönk det och eftersom kunde jag vrida ner multimetern till först 200k och sedan 20k och få värden. Så den verkar ju fungera, eller den gör då något iaf. Nu saknas det bara värde på den som synligt är körd.

Och batteriet är bytt

osla

19:29:36, 08-03-2024

Har idag satt tillbaka det och bytt den trasiga givaren och så nollställd jag partikelfiltret i datorn, och nu får jag bara 1 felkod på differential trycks givare hög efter några hundra meter. Men jag tror nog det är filtret som är boven nu, för idag så spikade jag ur det lite till och lös in i givar hålen och det ser ganska rörigt ut där inne, kom även ut lite väv och diverse ur ett av hålen.
Sen tycker jag den är slö även innan den tänder motorlampan, och får den inte iväg avgaserna så blir de ju så. Den påminner om en Volvo fh som jag var uti som var extremt trött, och den blev optimerad och allt möjligt fram till jag kapade upp filtret och slog ur skräpet, då j*vlar fick den liv igen

2 personer gillar det här inlägget.

osla

14:54:48, 09-03-2024

Kapade upp filtret idag, så här såg det ut
Bild
Bild
Och så här blev det
Bild

Så får se vad den säger nu, men det var ju ändå färdigt så jan ju lika testa, ska bara först byta stödlagret på drivaxeln

4 personer gillar det här inlägget.

jonnordvall

15:47:45, 09-03-2024

Programmera bort det nu så har du en felkälla mindre.
Och en bil som inte luktar karamell :)
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.

håkan 13

16:21:25, 09-03-2024

tror man måste programera bort det för att slippa felkod och ev. att den stryper motorn...
har gjort det på min Freelander... funkar kanon efter det!!

osla

20:28:26, 09-03-2024

Har provat den nu, blev väl 4-5 mil kanske och inga felkoder alls då jag läste ur den då jag kom tillbaks, använder auto kom, så om den lyckas läsa allt vet jag inte.
Däremot tycker jag den är slö då man börjar komma upp i fart, det snackar i backarna och man får växla, men å andra sidan så varvar den väldigt lite på 5 och 6,an, i 120 på 6, an så varvar den ca 2 tusen, och med 120 hk kanske den inte är roligare, det är ju en stor och tung bil, för på 1 2 3 så drar den ändå dugligt så jag tror den går som den ska

2 personer gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

22:07:56, 09-03-2024

Tänk på att bilprovningen numera kan kolla om partikelfiltret verkar fungera. I enklaste fall genom att bilprovaren känner med fingret i avgasröret om det är sotigt.

Scania bonden

23:11:34, 09-03-2024

är man en rättskaffens människa i detta samhälle så bör man som kund ha en sekatör redo när hen är på gång in med fingret.
Axel W

2 personer gillar det här inlägget.

osla

23:27:18, 09-03-2024

Man får väl torka ur pipan innan man kör in i hallen, så fort hinner det inte sota igen

1 person gillar det här inlägget.