Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Vattenpump Volvo V70N

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

meken49

20:19:03, 17-03-2024

Då min V70N-02 som passerat 33000 mil står i begrepp att få sin kamrem utbytt, undrar jag om vattenpumpen bör bytas. Då jag inte har tillgång till garage och tröttnat på att ligga på isigt underlag, begärde jag en prisoffert från min lokala Volvoverkstad. I offerten står inget om vattenpumpbyte. På min fråga om detta, fick jag svaret att dom byts inte. Reservdelskillen sa att han inte kan minnas att han sålt någon. :eek:
Hur kan Volvos pumpar vara så slitstarka ?



GC59

20:38:38, 17-03-2024

Min V70 -02 har väl ca 3000 mil kvar till kamremsbyte och det blir byte av vattenpumpen samtidigt
om man har kvar bilen. Har hört att andra byter den samtidigt också.

Ähee

20:45:55, 17-03-2024

Jag har bytt kamremsats och vattenpump (tar jag sovmorgon så är det gjort innan lunch)på två bensin v70 och en diesel. Minns inte vilken men någon av vattenpumparna kändes inte helt bra.
Har haft en vag bil där lagret gav upp i vattenpumpen, den började läcka såpass att den inte var körbar och kamremmen klarade sig, så ett byte sen var den bra.
Jag skulle inte snåla på att behålla den gamla vattenpumpen.
Senast redigerad av Ähee 20:48:29, 17-03-2024, redigerad totalt 1 gång.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:

1 person gillar det här inlägget.

martin wheelnut

20:47:45, 17-03-2024

Hade det gällt första bytet av rem vid 16-18tusen mil hade jag inte bytt pump men nu skulle jag nog rekommendera att göra det med tanke på ålder etc.
/ Martin

BM425

20:58:59, 17-03-2024

Jag bytte vattenpump på min -03, den var helt ok men varför chansa när allt annat är borta så är den lätta att byta.
Den ska sitta där ett antal tusen mil innan det är dags att öppna den sidan på motorn igen.
Läge att byta kylarvätska också om det inte är gjort de senaste åren.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

InläggDetta inlägg har raderats av BM425 den 21:02:30, 17-03-2024.

kimmen

22:01:10, 17-03-2024

Har den inget missljud, glapp eller läckage, byt den inte, men du måste byta brytrullen
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

Stefan1972

13:55:21, 18-03-2024

Hur volvo resonerar här vet jag inte riktigt men jag tycker det är dumt att inte byta. Om volvo gör det och inte byter pump så står väl de för garantier oavsett men de flesta kamremstillverkare på eftermarknaden kräver pumpbyte om garanti ska åberopas i ett senare skede.
Jag kollade på kul dock förut en gång på gamla vanliga klassiska V70 och den pumpen gick på lika mycket som hela kamremssatsen......så jag förstår ju att de inte har den med som default......Det är aisin som gör den pumpen och exakt samma pump går att köpa på eftermarknaden också.

1 person gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

14:04:28, 18-03-2024

De gånger jag har bytt kamremsdrivna vattenpumpar "för säkerhets skull" så har den gamla pumpen utan undantag visat sig vara felfri, åtminstone om det var originalpumpen. Gamla piratpumpar har däremot kunnat ha tendens att läcka, glappa eller låta illa. Har ingen erfarenhet av någon Volvomotor men däremot diverse Citroën/Peugeot och Opel. Den pump som hade gått längst satt i en Peugeot Partner '97 och hade gått 35000 mil.

Kilrems- eller kedjedrivna pumpar verkar däremot hålla sämre. I synnerhet amerikanska dito.

1 person gillar det här inlägget.

Stefan1972

14:17:40, 18-03-2024

Har bytt många kamremssatser på volvo där pumpen varit så dålig att det varit mycket nära haveri.....Med originalpump kvar då alltså men det är ju lika där. Spelar ingen roll hur många mil bilen gått eller hur många ggr remmen är bytt. Är pumpen tyst vid bytet så byts den inte av volvo, det är upp till mekanikern att avgöra det. .........men när anser de att pumpen gjort sitt då? Det kanske är billigare att byta rasade motorer än att ha en specifik bytesintervall......Nu rasar ju inte dessa så ofta så problemet är väl minimalt men ändå.....Märkligt resonemang oavsett. Men tar man 2500kr för en pump som andra tar en fjärdedel för så kanske man drar sig för att fråga kunden om detta.

1 person gillar det här inlägget.

magloman

15:36:14, 18-03-2024

När jag bytte kamrem på mammas vag förra året, var vattenpumpens lager så dåligt att det snurrade inte när man hade den i handen. Vattnet hade läckt in i lagret och utan vatten gick den inte runt. Den hade även läckt lite vatten en tid.
På den kostade inte pumpen många kronor, kanske 1000-lappen för en från skf. Vet inte hur dyr den är på en volvo men det är säkert dyrare byta efter den skurit.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

Ammatören

16:01:19, 18-03-2024

Jag tycker att det finns ingen orsak att inte byta en kammremsdriven vattenpump i samband med remm byte, ingen orsak alls. Samma gäller för brytrullarna samt på nåt märke den hydrauliska remmspännaren. Pumpen e inte så dyr så att det skulle vara en orsak, den hydrauliska spännaren är däremot lite lurig men i vilket fall som hellst så byter jag rubbet jag tar aldrig risken att grejerna inte håller 150000 till 200000 km till. Ett gammalt verkstadsuttryck "den fattige ska inte köpa billiga grejer" de brukar bli dyrt i i andra änden.

3 personer gillar det här inlägget.

meken49

21:46:35, 18-03-2024

Stefan1972 skrev:Har bytt många kamremssatser på volvo där pumpen varit så dålig att det varit mycket nära haveri.....Med originalpump kvar då alltså men det är ju lika där. Spelar ingen roll hur många mil bilen gått eller hur många ggr remmen är bytt. Är pumpen tyst vid bytet så byts den inte av volvo, det är upp till mekanikern att avgöra det. .........men när anser de att pumpen gjort sitt då? Det kanske är billigare att byta rasade motorer än att ha en specifik bytesintervall......Nu rasar ju inte dessa så ofta så problemet är väl minimalt men ändå.....Märkligt resonemang oavsett. Men tar man 2500kr för en pump som andra tar en fjärdedel för så kanske man drar sig för att fråga kunden om detta.

På den offert jag fick idag från min lokala Volvoverkstad , vill dom ha 4790 Kr för byte av kamaxelrem, varav 2352 Kr för materiel. Byte av kylvätskepump vid samma tillfälle 2430 Kr, varav 1130 Kr för materiel Så priset har tydligen gått ner på pumpens pris. Dom måste ha väldigt god förtjänst på delarna dom säljer, då Trodo m.fl nätbutiker kan sälja för ibland halva priset fast det är SKF, Gates m.fl kvalitetsdelar.

Ähee

23:17:14, 18-03-2024

Det tycker jag verkar som en hög timkostnad (men det är nog rimligt jämfört mer andra), speciellt priset för byte av pumpen när redan kamremmen är lossad. Pumpen sitter med om det var 8-10 skruv som inte är alltför jobbigt att komma åt och sen rengöring av tätnigsytan. Om det inte är som på en av v70 bilarna jag bytte på där något mångo hade andvändt rikligt med packningsilikon på papperspackningen då tog det en lite extra tid att rengöra tätningsytan.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:

1 person gillar det här inlägget.