Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Lambdasensorfel P0130 på Opel Astra 2002

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Mikkel

16:58:46, 24-03-2024

Opel Astra 2002, 38000 mil, får detta felmeddelande på min enkla OBD-läsare.
Verkar vara lamdasensorn före katalysatorn som krånglar?
Finns en fram på grenröret före katalysatorn och en efter nere på avgasröret.
Vad är den vanligaste felorsaken, ni som har erfarenhet, är det lika bra att byta lamdasensorn på en gång? :klia:

Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !



EE

17:46:30, 24-03-2024

Vet inget om Opel och ser att det är mycket mil på den där. Jag skulle ha börjat med att plocka loss sensorn och tvätta ren den, de finns de som använder ultraljudstvätt. Ta bort felkoden och återmontera givaren. Det kan lösa problemet!

Mikkel

19:19:22, 24-03-2024

OK, när jag startar den kall så kan jag köra utan att motorlampan tänds, men efter ett kortare stopp och start igen så tänds motorlampan, då tar jag bort felkoden, men som sagt efter nästa start med varm motor så tänds motorlampan igen, dock ej inom ca 30 min.
Felet uppkom efter att jag bytta ut grenröret som sensorn sitter på. Får börja med att ta göra rent den och återmontera.

När jag tagit bort felkoden med felkodsläsaren så tänds inte lampan igen inom ca 30 min, trots start med varm motor, är det någon tidsfunktion som träder in?
Allt är omöjligt, bara man vill !

G-son

19:24:06, 24-03-2024

Mikkel skrev:När jag tagit bort felkoden med felkodsläsaren så tänds inte lampan igen inom ca 30 min, trots start med varm motor, är det någon tidsfunktion som träder in?

Vet inte vad som gäller just den bilen & koden, men ja, det kan finnas ett flertal krav som måste vara uppfyllda innan en kod sätts, t.ex. att motorn ska nå arbetstemperatur, bilen ska köras tillräckligt långt/vara igång tillräckligt länge, felet måste ha känts av ett visst antal separata körningar och så vidare. Ett sätt att undvika falsklarm på grund av mätvärden som helt naturligt blir fel under vissa förhållanden, som första stunden efter kallstart innan lambdasonden ger någon signal alls.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

Murre o2

20:16:07, 24-03-2024

Jo, fanns det inte spärrar så skulle motor lampan tändas stup i ett! Kom felet efter du bytt grenrör kan det finnas ett samband där...

torbjorn_forsman

09:32:51, 25-03-2024

Har du tillgång till oscilloskop och kan mäta på signalen direkt från lambdasonden under körning?

Mikkel

09:38:44, 25-03-2024

Inget oscilloskop här tyvärr.
Allt är omöjligt, bara man vill !