Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

kylvatten försvinner i bland

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

wipwip

10:50:22, 01-05-2024

jag har en skoda octavia vrs diesel 2015 års modell , har haft bilen inne på toveks bil och dom har provtryckt och kollat med vatten pump och om den läcker någon stans men dom hittade inget dom sa att dom haft den på tryck i en timma och de va bra hela tiden , jag har nu fyllt på med ungefär 2 liter på två veckor för att den varnar att det är för låg nivå när jag har startat , har nu fått till mig att det kan vara egr-ventilen som den läcker genom och då syns det inget och så måste man köra med bilen , det verkar som det försvinner mest när jag använder mig av motorvärmaren på den åckså , det va en firma som sa att det ska gå att se om eg-ren läcker för då är den ren från sot annars är det en massa sot i den , men min fråga då om det nu skulle vara eg-ren kan man byta den själv och hur stort jobb är det i så fall .



MrCrankyface

11:15:14, 01-05-2024

Har bilen varit igång när dom provtryckt eller har den varit kall? Har ett snarlikt problem på en golf, den tenderar att börja läcka när termostaten öppnat.
Om du parkerar på samma plats kan du prova att städa av ytan och sen låta bilen stå på samma plats ett tag(parkera likadant när du kört dvs) så kanske du ser en fläck på marken till slut.

wipwip

11:27:42, 01-05-2024

bilen va igång och den va varm sa dom , jag har lagt en stor pappkartong under bilen men har inte sett att det läckt , men som sagt så verkar det som det har försvunnit mest när jag har använt mig av motorvärmaren .

Holger

12:35:29, 01-05-2024

Hade samma problem ned vår då 7 år gamla VW Touran 1.4 TSI bensinare för några år sedan.
Kylvatten försvann hela tiden och ingen hittade något läckage eller spår överhuvudtaget.
Det hela slutade med att VW deklarerade bilen som totalslut och förmodade minisprickor i blocket.

Vi hade tur som fick ut normalt värde för den när vi sedan bytte bil.

1 person gillar det här inlägget.

fretchi

13:22:44, 01-05-2024

Egr-kylaren är en vanlig felkälla hos vissa VAG-produkter. I mitt fall började den bälga i sig kylarvätska så fort den kom upp i temp.

magloman

15:24:02, 01-05-2024

Ja egr kylare eller turbo kanske som läcker

Ska du ha bilen länge så bygg bort egr skräpet
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

Murre o2

15:56:56, 01-05-2024

Finns många varianter på var kylvätskan kan försvinna, en jag hade problem med var liten läcka i kylaren, läckte bara när motorn var ordentlig varm så det blev fullt tryck i systemet och då dunstade vattnet så inget syntes. Upptäckte det när det var minusgrader ute och skulle backa in i garaget, då såg jag att det rök lite on kylaren och hittade läckan jag jagat i månader. Annan svårfunnen orsak är när man stängt av en varm motor, då stiger trycket tillfälligt i motorns kylmantlar då cirkulationen ju upphört samtidigt som det blir trycklöst i cylindrarna, då kan vatten tryckas in i cylindrarna om topplocks packningen inte är 100% tät, hänt mig på lastbilar, märks inte i övrigt men vatten försvinner spårlöst över tid :???: Finns som sagt fler varianter när vattnet försvinner vid kall eller varm motor ex sprickor i toppen eller blocket, skevt topplock, dålig topplocks packning. Hitta felet är det svåra, sniffa med mätare i expansions kärlet för att spåra om det finns avgaser i kylvätskan och provtryckning är första steget men räcker ofta inte för att hitta felet.

osla

18:45:17, 01-05-2024

1 liter i veckan borde gå att hitta tycker jag, det är ju ett stort läckage. Borde ju gå att ta lös rören före och efter egr kylaren och se hur det ser ut? Vad är det för motorvärmare? Slang/dopp eller bara en kontaktvärmare? Eller dieselvärmare? Alla utom kontaktvärmare kan börja läka, slang och dopp värmare har en o ring där värmeslingan är instoppad i själva värmarhuset och där brukar det börja läka. Dieselvärmare kan ju läka både i cirkpump och in i själva brännaren

magloman

19:03:40, 01-05-2024

vad är det för motor? Hur många mil?

Gen1 CR har ökänt problem med vattenpumpen. Då läcker det ut på motorskyddet och dunstar bort. men tar du bort motorskyddet och lägger en masonitskiva under bilen där du parkerar lär du se det.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

wipwip

20:08:40, 01-05-2024

motor är 2,0 diesel .

wipwip

20:09:24, 01-05-2024

16000 mil

magloman

20:12:11, 01-05-2024

Tänkte på motorkod
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

Robert T

22:04:57, 01-05-2024

Kolla efter förbränningsgaser i expkärlet...

torbjorn_forsman

23:34:03, 01-05-2024

Om du hör till dem som har lätt för att känna glykollukt, nosa noga i motorrummet och inne i kupén vid olika tillfällen för att se om du hittar några spår av läcka på det sättet. Räcker inte ditt eget luktsinne till, anlita någon annan för att nosa.