Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Roper åkgräsklippare från 80-talet, vägrar starta,

4 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

Gretschman

23:06:45, 14-07-2023

Hej på er. Brorsan har en gammal Roper åkgräsklippare från 80-talet som han fick med när han köpte ett sommarhus. Den har fungerat fint trots åldern. Men nu vill Den inte starta. Motorn går runt när man vrider på nyckeln. Den får bensin men tänder inte ej heller på startas.Jag var bort till honom och kollade om jag kunde finna ett startrelä på den men finner inget.Hade det felet på min Mtd.Kollade också om det kom nån gnista på stiftet men det gör det inte.Han sa att sist han körde den så hade jordkabeln till motorn blivit glödhet och börjat smälta i höljet..Men det hade han fixat.Kan det vara tändspolen som har pajat eller vad tror ni?Undrar ju också varför jordkabeln blivit så het.Motorn är en Briggs &stratton I/C 11 hp.Tror inte att det är originalmotorn.Den stämmer inte riktigt i festerna.Lite glapp.Tack på förhand.Mvh/Gretschman



per-åke

15:20:59, 15-07-2023


Gretschman

16:05:00, 15-07-2023

Tack, ska testa det!

torbjorn_forsman

21:16:51, 15-07-2023

Tändningslåset först. Och kolla MYCKET NOGA att det inte är några andra fel av typ skadad kabelstam med kortslutning/överledning mellan olika signaler också.
Om det råkar komma in batterispänning (+12 V) på "dödarkabeln" till en B&S-motor, så brinner tändspolen sönder omedelbart och obönhörligen. Det är tyvärr inte helt ovanligt att detta fel uppstår pga krypströmmar i tändningslåset om det har regnat in genom nyckelhålet.

2 personer gillar det här inlägget.