Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerBetongpumpar

Mobil Betongblandare

31 inlägg • Sida 2 av 3
Snacka betongpumpar här

Danne J

22:50:22, 09-02-2012

Troligen för att det blir för dåligt flöde. Tar några minuter varje blandning och då står ju pumpen tom.



CHL

22:59:50, 09-02-2012

Robert T skrev:Jag har aldrig sett en mobil betongstation hälla betongen rätt ner i pumpen. Varför gör man inte det? I ett reportage i Trailer eller Trucking var de tvungna att ha två lastmaskiner för att hinna med... Verkar osmidigt och dyrt. Är det pga platsbrist eller? Går det inte att pumpa den till pumpbilen?


För det mesta är det trångt, sen så klarar inte pumpen av att ta emot nog fort när man ska tömma blandaren, då bromsas blandningen , blir det fel i blandningen måste man flytta på pumpen för att tömma blandaren. Men det hade varit smidigt ibland istället för att köra 25m fram och tillbaka med hjullastaren.

Kan hela tilden mata pumpen me betong i jämt flöde. Annars blir de bara när man tömmer blandaren. Sen blir de vänte tid på nästa sats. Så de e smidigt som tusan me lastmaskin. Blanda på ett ställe. O pumpen på annat. Platsen avgör.

bm1113

16:51:57, 10-02-2012

Får man fråga hur mycket betong en sats blir ? och hur lång tid det tar att blanda ny ?

och hur mycket tar en Betongbil har själv hört om 4 kubik men det var en 3axlad bil från tidigt 90tal
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113

Andersson Pontus

19:02:31, 10-02-2012

7,2m3 har jag för mig att vi fick på ett fullt lass förra sommaren.

CHL

19:33:28, 10-02-2012

bm1113 skrev:Får man fråga hur mycket betong en sats blir ? och hur lång tid det tar att blanda ny ?

och hur mycket tar en Betongbil har själv hört om 4 kubik men det var en 3axlad bil från tidigt 90tal


Vi blandar 2m3 i satsen och det blandas på 3-5 minuter.
rotor bilar lastar väl ungerfär 6-9m3

bm1113

21:00:51, 10-02-2012

Tack då vet man själv har jag häller aldrig sett dessa mobila betongblandare men varit mycket betongkörning härikring för järnvägsbyggena mm :)
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113

hickoryballe

21:24:35, 10-02-2012

J-kla fräcka maskiner, hur mycket blir det gjort på en dag då, måste ju ta en stund att återställa och göra rent grejorna.


Och jag tycker min betongbalja var käck... :grin:

Bild

CHL

17:14:25, 11-02-2012

hickoryballe skrev:J-kla fräcka maskiner, hur mycket blir det gjort på en dag då, måste ju ta en stund att återställa och göra rent grejorna.


Och jag tycker min betongbalja var käck... :grin:

Bild



Det är endel pyssel att ställa upp och sen att tvätta och plocka ihop.
Vi började med en sådan modell på traktorn som sen hamnade på en lastbil först en Scania 140 sen volvo F12 sen scanian R500, utveckats lite "smått" genom åren.

hickoryballe

20:27:00, 11-02-2012

Visst är det smidigt med stora blandare, men när ni "säljer" betong så bör det ju vara större krav på att konsistensen är jämn. Du skrev att det var datorstyrt, väger den av ballasten på nåt sätt för att räkna av vattenhalten bunden i den?

CHL

20:56:55, 11-02-2012

hickoryballe skrev:Visst är det smidigt med stora blandare, men när ni "säljer" betong så bör det ju vara större krav på att konsistensen är jämn. Du skrev att det var datorstyrt, väger den av ballasten på nåt sätt för att räkna av vattenhalten bunden i den?


Den väger in ballasten i en förficka likaså cementen, vattnet mäts in med flödesmätare, sen så ser man ju blandningen hela tiden så att man kan ha koll, denna är inte certifierad änn men det är på gång.
Så kvaliten är lika bra som stationerna sen så får du rätt mängd och rätt flöde... :laes_detta:

hickoryballe

21:52:46, 11-02-2012

Så variationerna i grusets vattenhalt kvittar med andra ord, eller uppskattas det innan vatten tillförs? Kanske inte är så många liter i gruset men trodde det kunde vara besvärligt att ange vct tal utan att mäta.
För mig skulle det garanterat duga, vore överlycklig över att få hem en sån bil ett par dar.

CHL

21:59:34, 11-02-2012

hickoryballe skrev:Så variationerna i grusets vattenhalt kvittar med andra ord, eller uppskattas det innan vatten tillförs? Kanske inte är så många liter i gruset men trodde det kunde vara besvärligt att ange vct tal utan att mäta.
För mig skulle det garanterat duga, vore överlycklig över att få hem en sån bil ett par dar.


Jo för att få den certifierad måste man mäta vattenhalten i gruset,
men vattenhalten varierar ju i gruset om det ligger en hög är det ju blötare i botten, det syns ganska fort för den som är van hur det ska va, sen vill ju alla ha olika "flytande" beroende på vart den ska in, endel vill inte använda skyffel!

fzr100089

11:25:16, 12-02-2012

Kul med entreprenörer som det går bra för samt har nya ideer.
Dock är det såna här anläggningar som oftast sprider en massa skit om de stationära betong stationerna.
Är mekaniker på 3 st betong stationer o ser där vilka problem "vi" har att hålla en jämn kvalitet.

Vet inte hur ofta ni tar prov på betongen?
Hur ofta ni tar fraktions prov på ballast?
Prov väger vågar?

CHL

12:04:54, 12-02-2012

fzr100089 skrev:Kul med entreprenörer som det går bra för samt har nya ideer.
Dock är det såna här anläggningar som oftast sprider en massa skit om de stationära betong stationerna.
Är mekaniker på 3 st betong stationer o ser där vilka problem "vi" har att hålla en jämn kvalitet.

Vet inte hur ofta ni tar prov på betongen?
Hur ofta ni tar fraktions prov på ballast?
Prov väger vågar?


Nej jag vill inte sprida skit om stationerna, men det skiljer ju på betongen om den är färsk eller om den har åkt 1timme i rotorbil.

Provkuber görs ibland. Ballasten är svårt att ha bra kollpå då det är olika på var ställe, beroende på väder skiljer ju vattenhalten med mm.
Men blandaren är inte certifierad änn det är endel kvar att fixa till.
Provar vågarna imellanåt, har nu hittat bra vågceller som fungerar bra, är svårt när det inte finns färdiga grejor att bygga av mycket provande och ombyggnader innan det fungerar som man vill. Är ganska begränsande när allt ska rymmas innom bilen med mått och vikt, bilen är max åt alla håll och kanter.