Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Däck 10.00x20 kan ersättas med?

71 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera släpfordon i detta forum

Bacon

14:02:42, 19-06-2016

Jag köpte lasbilshjul av Staffan(smaskiner) för 500kr/st kanonfina. Jag tror det var sånna som kallas supersnigel. Pga av ändrade planer tog Åke över dom, har du kollat länken jag la in i början av tråden? Det är väll inte så svårt att svetsa om ett fälgcentrum? Det har gjorts på många olika vis här på forat genom åren.



Göran Ekman

16:32:33, 19-06-2016

Super singel däck med omsvetsade centrum är förmodligen det som kommer att bli . Kommer dock delegera jobbet till en svets firma .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

bôsht

15:52:38, 09-07-2016

/Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.

Göran Ekman

16:52:46, 09-07-2016

Det är väl det alternativet som finns förutom att ordna fälgar till moderna däck. Det som min magkänsla säger mig är att " moderna super singel däck " är ett bättre alternativ för framtiden . Skulle kännas bra att slippa de delade fälgarna med slang i däcken .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

Göran Ekman

10:40:29, 02-10-2016

De däcken som är enklast att få tag på som Supersingel verkar vara 385/65-22,5 , har inte hittat något om vilken bredd det ska vara på fälgen till dessa däck ? Verkar som om det finns fälgar som är 14,00-22,5
Kan det vara dessa?
Belastnings koden på dessa däck är ofta 160 vilket enl någon lista blir 4500 kg gånger 4 blir 18000kg har vid något tillfälle fått till en totalvikt på strax över 20000kg vilket då inkluderar en 100 hästars traktor. Är som jag ser det inte i närheten av däckens uppgivna belastning . Det är inte uppgivet vid vilken hastighet belastnings koden gäller . Har sett att på entrepenaddäck en belastnings kod olika kg beroende på hastighet.
Super singel fälgar till släp verkar ha 0 offset .
Skulle man kunna göra som så att man tar upp centrum hålet på en modern fälg . Sedan skär man loss centrumet från en gammal fälg med med rätt centrum hål och en passande bult cirkel lite Karlssons klister eller nåt annat så är det klart.
Lyckades inte lösa mitt problem före årets skörd . Men det har hänt att vintrarna varit lite lungnare. Kanske finns möjlighet att fixa lite själv.
Den här firman http://www.frosshammar.se/sv/category/29 verkar ha lite prylar samt tabeller med hastighet och belastnings -koder.
Snälla maskinister vad har jag gjort för tanke vurpa den här gången?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

atlashjul

12:11:58, 02-10-2016

De är ju gjorda för 90-100 kmh som om du lastar 5ton per st å har nog med luft i så ska det gå helt fint i ca 40-50 kmh ,du kör väl inte heller 5tim i sträck, så det föreligger risk för varmgång. Finns fälgar med olika offset av den bredden, kan däremot inte säga viken typ bil/släp de sitter på.

Jimmy Nilsson

14:12:25, 02-10-2016

Har använt trailerfälgar med noll i offset på våra vagnar. Blir lite smalare än med dubbelhjul men belastningen på lagren bör bli samma. Ang att byta centrum så hade jag fått en firma till att bränna ut ringar med rätt navhål och bultcirkel. Sen bara skära rent fälgen och svetsa dit. Spar en bit på det gamla navet så är det enkelt att få den nya skivan plan.

Göran Ekman

14:27:29, 02-10-2016

Jimmy Nilsson skrev:Har använt trailerfälgar med noll i offset på våra vagnar. Blir lite smalare än med dubbelhjul men belastningen på lagren bör bli samma. Ang att byta centrum så hade jag fått en firma till att bränna ut ringar med rätt navhål och bultcirkel. Sen bara skära rent fälgen och svetsa dit. Spar en bit på det gamla navet så är det enkelt att få den nya skivan plan.

Verkar ganska enkelt. Finns det något skäl till att man inte skulle kunna använda centrumet från en gammal fälg
Undrar hur mycket snedbelastning lagerna tål på en gammal Volvo bakända från slutet av 60talet , om det skulle vara någon annan offset än noll.
Vilka handlar med sådana prylar? Lastbils skrotar , gummiverkstäder , samt troligt vis någon på forumet, vilka mera alternativ har jag missat.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

Bengtssons

15:00:13, 02-10-2016

Intressant tråd Göran. jag har precis samma problem. Gamla Volvonavet är inte lätt att hitta moderna fälgar till. Mina däck börjar bli väldigt blankslitna. Skulle gärna vilja ha lite bredare än 385:or. Har funderat lite om man skulle kunna få till det med väl begagnade skogsmaskinsdäck. Finns ju i bredare dimensioner. Men jag vet inte riktigt vad de tåler för belastning. Blir lätt 15-16 ton vete på boggievagnen och ramen är grov så vagnen väger också en del.

Göran Ekman

15:56:07, 02-10-2016

Vårat ekipage väger kärran tom ca 5ton lastar man 15ton blir det 20 ton vad har man då på traktorns krok? Gissar vilt 2 ton då är det 18ton på kärr däcken . Det är vad fyra 385/65-22,5 däck med belastningskod 160 klara på en lastbil . Känner lite grand att oavsett däcks utrustning blir mark trycket väl mycket på åkern med en lastad spannmålskärra , försöker att minimera körningen med lastade kärror på åkern. Alla alternativa lösningar på hjul till dessa kärror är intressanta .
Jag skapade tråden för att lösa ett problem . Försökte även finna en sökbar rubrik.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

CountyBruff

16:28:14, 02-10-2016

Läste för några år sedan om en traktorägare som monterat en
tryckluftnippel på sina traktorfälgar för att snabbt kunna ändra lufttrycket.
Bra att kunna ha lågt tryck när man kör i fält, men vill ha högre på vägtransporter.
Vet däremot inte om nippeln klarar hålla trycket till ett supersingel.

R_Bergsten

18:15:35, 02-10-2016

Finns väl supersingel. I 455 eller nåt i sånt med.. har vi på jobbet fast de är 19.5 " men har sett nån med det i 22.5" med

Göran Ekman

21:30:04, 02-10-2016

445 däck finns både 19,5 och 22,5 . De till 19,5 fälgarna har lågprofil ( 45) vilket ger en ganska liten diameter vilket inte är någon fördel på en spannmåls kärra . Men bra på ett lastbils släp där man vill ha stor volym . Det finns ett utbud på bredadäck för fält arbeten men då blir det en helt annan prislapp . 445 däck på 22,5 fälg finns men verkar inte vanligt. 385 på 22,5 är liksom ett standard däck som är enkelt och billigt att få tag på . Tänker man köra på fält exvis flygande tömning bör man nog skaffa sig bättre utrustning än en gammal lastbilsbakända.
Har sett ett norskt film klipp med en hembyggd " Claas" fält vagn med skapliga hjul och ingen onödig vikt. Servade en Claas Lexion tröska , https://traktor.tuntv.no/media/Tar+to+t ... 0_hq458vi6
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

atlashjul

21:40:45, 02-10-2016

Om du hör på skroten efter kompletta axlar.( ska du inte ha broms ) så kan du ju få såna som bromsinfästningarna är skrot på å då har ju axeln ett mindre värde. tror nästan du spar pengar ändå med att byta axlar jämfört med att byta centrum på fälgarna. Och du undviker ev obalans och sprickbildning i navet, kör du sen skrot av en fälg så är det bara att sätta på en standard fälg.i stället för att börja å få gjort en ny special när du inte har tid..

Jimmy Nilsson

22:07:22, 02-10-2016

Göran Ekman skrev:
Jimmy Nilsson skrev:Har använt trailerfälgar med noll i offset på våra vagnar. Blir lite smalare än med dubbelhjul men belastningen på lagren bör bli samma. Ang att byta centrum så hade jag fått en firma till att bränna ut ringar med rätt navhål och bultcirkel. Sen bara skära rent fälgen och svetsa dit. Spar en bit på det gamla navet så är det enkelt att få den nya skivan plan.

Verkar ganska enkelt. Finns det något skäl till att man inte skulle kunna använda centrumet från en gammal fälg
Undrar hur mycket snedbelastning lagerna tål på en gammal Volvo bakända från slutet av 60talet , om det skulle vara någon annan offset än noll.
Vilka handlar med sådana prylar? Lastbils skrotar , gummiverkstäder , samt troligt vis någon på forumet, vilka mera alternativ har jag missat.
Göran i Björnarbo


Nu har jag iofs själv aldrig bytt centrum då alla våra vagnar är Scaniabygge så dom har rätt från början. Men dom gamla fälgarna har dels inpressning alltså inte ett slätt nav. En trailerfälg har slätt nav. Sen har vi skillnaden i diameter. Jag hade fått skärt ut ringar med sådan diameter att man kan svetsa dom i fälgbanan och lite i gamla centrumet. Blir starkare kan jag tycka plus att skivor i rätt diameter passar så bra i fälgen att dom centrerar så man slipper hoppiga hjul. En firma med plasma,laser eller vatten kan ju göra skivor för kaffepengar. Gör ett par extra för framtida bruk med..