Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Hjullager AL-KO släpvagnsaxel TSV 216P

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

torbjorn_forsman

20:44:13, 13-01-2024

En släpvagn med axel enligt rubrik hade fått anmärkning på missljud i ena hjullagret vid besiktning.
När lagringen togs isär visade det sig sitta två vanliga spårkullager där, ett 6204-2Z och ett 6206. 6204 verkar inte friskt.
Enligt den sprängskiss jag har hittat, http://www.slapvagnshuset.se/webkat/pdf/tsv216p.pdf (bifogar den i tråden också) , ska det vara två koniska rullager, vilket väl är det vanliga i den sortens lagringar. Det finns för övrigt två alternativ, antingen Timkenlager med tumdimensioner eller metriska lager. De metriska lagren 30204 och 30206 har ju samma huvudmått som spårkullagren som nu satt där.
Man kan också notera att radialtätningen pos 11 på sprängskissen har andra mått i verkligheten än på reservdelslistan (40-62-7 resp 42-62-7). Kanske skrivfel i listan?

Men nu till funderingarna:
1) Kan det vara rimligt att vagnen har varit försedd med de där spårkullagren från fabrik?
2) Om inte, kan det ha funnits någon god anledning att byta ut de koniska rullagren mot spårkullager, eller är det mer troligt att någon klåpare eller snål verkstad satte dit spårkullagren för att de råkade finnas hemma eller var billigare?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.



Ivar Risslén

22:15:39, 13-01-2024

Är det samma lager på båda sidorna?
Kan det vara produktutveckling som har gjort att det har bytts lagertyp mot ett som är billigare och snabbare att montera. Koniska rullager måste ju justeras in med rätt spel, något som man inte behöver göra på radialkullager. Jag tror att det är en snål klåpare som har varit framme och bytt lager. han har tagit det billigaste alternativet eller han har inte fått tag i de lager som det ska vara.
Jag har för mig att det är mindre bärighet eller vad det heter på radiallagren än vad det är på koniska rullager i samma storlek.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.

ac tc

10:05:28, 17-01-2024

Klurigt det här.
- är axeltappen byggd så du kan justera förspänningen på lagren eller har den fasta lägen där du bara drar centrum mutter all du orkar och två varv till?
Det senare tyder på vanliga kullager.

torbjorn_forsman

10:49:57, 17-01-2024

Axeltappen är gjord för att förspänningen ska kunna justeras, den ser ut precis som t ex axeltapparna fram på en gammal VW.
Får se om det kan gå att ordna en bild, släpvagnen befinner sig 9 mil härifrån, jag har bara bromstrumman med lagren hos mig.

Michael Meier

10:56:32, 17-01-2024

: ) av någon anledning har någon tagit ett eget beslut..
/Michael M

tortap

11:22:19, 17-01-2024

Jag tror helt klart att nån tagit lager som passade för att vara snål. De brukar kunna slå upp rätt lager på regnumret på seriösa firmor så det är garanterat en hemmapulare som varit framme. Tom farsans 45 år gamla hembyggda vagn har rätt uppgifter registrerade på regnumret.

Stefan1972

12:21:46, 17-01-2024

vanliga kullager lär ju fungera på det viset men det blir ju inte rätt............packboxen listas som 42x62x8 hos min hovlev.

1 person gillar det här inlägget.