Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Vedkamin i verkstad

48 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Skru'are

19:07:38, 07-02-2023

Nja, vad blir det när gasol brinner? :djaevul:



Göran Ekman

22:54:42, 07-02-2023

Varken gasol eller diesel eller el är något alternativ för mig just nu. Där emot en ved panna känns som ett rimligt alternativ.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

torbjorn_forsman

23:13:37, 07-02-2023

Skru'are skrev:Nja, vad blir det när gasol brinner? :djaevul:


Förbränns den fullständigt så blir det ju bara koldioxid och vattenånga, precis som då svavelfri diesel förbränns fullständigt. Men i praktiken följer det ju alltid med en del oförbrända och halvförbrända saker i rökgaserna, och de kan nog vara mer otrevliga och illaluktande från diesel än från gasol.

Olycksfall pga gasoleldning inomhus brukar inte bero på förgiftning pga rökgaserna, utan de beror på att den gasoleldade apparaten har förbrukat så mycket syre ur luften att återstoden inte räcker för en människa att leva på. Alternativt att gasollågan har slocknat pga syrebrist och sedan har man förgiftats av utströmmande oförbränd gasol.

Skru'are

13:31:19, 08-02-2023

Det är mycket enklare än så...
Man vill oftast ha värme för att få torrt och minska korrosion.
Gasoldrift ger vatten.
Tex har det börjat droppa av kondensat så det förväxlats med läckage genom taket. (Strålningsvärme med katalytisk förbränning)
Varierande temperatur ger kondens på tröga material; tex maskiner.

mimeck

20:02:26, 08-02-2023

Jag vill ha värme så jag inte fryser!
Elpannan gör grovjobbet och gasolen går en stund på helgerna med dörren på glänt.

Hoppas att luft-luft värmepumpen snart är igång igen.

QV_

20:40:41, 08-02-2023

Skru'are skrev:Man vill oftast ha värme för att få torrt och minska korrosion.



Jag har ju 10 grader på vintern i min lekstuga.
Det håller kondensen borta och verktygen rostar inte.
Vist finns det lite kondens i hörnen av fönstren, lekstugan har i princip villaisolering så det är inget bekymmer att hålla 10 grader.

Dock så har jag nu i vinter observerat att sparyburkar från biltema inte gillar mitt klimat.
De rostar i burkskarven. Rätt grovt med rost också.
De dyrare märkena får även de brunröta just i den skarven men endast ett tunt fast lager. Inte fluffigt och flagnade som BIltemas burkar.

På frågan om det rostar hål, besvaras med JA. Så det är ett problem.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

tracker

21:44:47, 08-02-2023

Du får Investera i en avfuktare också..
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

torbjorn_forsman

22:00:04, 08-02-2023

Eller till att börja med en hygrometer, gärna med loggningsmöjlighet, så du kan hålla koll på luftfuktigheten och se under vilka förhållanden den blir otrevligt hög.

Skru'are

23:29:21, 08-02-2023

Avfuktning vid låga temperaturer sker med absorberande system och regenereringsvärmen försvinner med fukten ut,
om man inte har kondenserande system så värmen blir kvar och vattnet leds bort i vätskefas.
Driftskostnader för att ventilera ut ånga.
El - känsligt.
Investeringen är rätt stor.

ollenorell

19:01:36, 19-12-2023

Jag har monterat en Husqvarna 155 "jaktkoje-kamin" lite ofrivilligt...
Dock med det där 4"-röret som jag gerkapat och svetsat.
Röret är skrot, har nog varit ett värmesystem i kommunal fastighet. Var gratis.
Det är för att ha lite värme tillfälligt under renovering.
Innan husägarinnan bestämt sig för vad som skall göras.
Det viktigaste var "snygg kamin" inte effektiv.
Utan att veta tror jag röret tillför rummet ungefär lika mycket som kaminen.
Att montera stosen rakt in i murstocken direkt som det är tänkt ville jag helst inte.
Funderar på att punktsvetsa på små flänsar på röret för att öka avledningen ytterligare.
Hon som har huset vill ha rörspis egentligen, men det är ganska mycket jobb. Och kakelugnsmakare är inte så vanligt längre kanske...
På andra sidan murstocken är en vedspis. Jag tror den är mer effektiv än kaminen faktiskt.
Folk tenderar ju att gilla just vedspisar.

Bild
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.

ollenorell

19:25:04, 19-12-2023

Glömde en sak, och det är att dessa kaminer ofta ligger ute på annons. Ofta verkar de vara sönder-eldade.
Vi har klätt denna med nytt eldfast tegel innuti, och smetat lera på teglet och i fogar. Antar det var gjort så från början.
Körde i lite korta svarvspån med som armering.
När vi köpte den var de eldfasta stenarna smuliga och helt slut.
Brännjärnen också, sopor.
På baksidan är höljet lite sprucket också, men det verkar inte läcka.
Finns väl ingen sådan här som inte är sprucken idag...
Det borde dock inte hända om man har ordning på leran och teglet i tycker jag...

Dock är det väldigt bra drag, så man får begränsa spjället i stosen för att minska ner draget.
Jag har eldat med spjället nästan helt stängt, så bra drag är det!
Öppnar man det där spjället fullt har man lågor ut genom stosen och upp i rökröret.
Gissar att de som eldat sönder sina kaminer gjort så? :eek:

Spjället för till-luft har jag så dock öppet det går, det är ju inte där man vill begränsa. För lite syre orsakar ju oförbrända kolrester som sätter sig i skorstenen...

Men spjället vid stosen gäller det nog att ha koll på! Det är ganska rackligt...

Burträskarn

23:43:38, 19-12-2023

Ett fullutrustat hem: en lite hemmasnickrad vedkamin, och Pionjärerna inom bekvämt räckhåll...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

4 personer gillar det här inlägget.

ollenorell

14:39:55, 20-12-2023

Haha ja, har ingenstans att ha Pionjärerna där det inte är fuktigt just nu tyvärr.
Det är mycket som är tillfälligt och borde styras upp!

ollenorell

16:42:10, 20-12-2023

Hittade lite bilder i telefonen...
Det här är vad jag kallar brännjärnet, mest för att det kallas så på vedspisar. Det gamla var sönder-eldat troligtvis och ersatt med någon värdelös galvad plåt. Jag gjorde ett nytt i skrotmaterial jag hade, vi får se hur länge det överlever.
Plattan är är vanligt låglegerat typ s235 eller liknande, och "ramen" är nåt bonnstål som nog inte var det bästa egentligen...

Skulle gärna haft en bit rostfritt typ 304. Det hade man kunnat svetsa med 308-pinne som jag har...
Skulle tro rostfritt stål med hög kromhalt inte "kolar ur" då det ju har krom istället för kol som binder ihop järnatomerna...
Skall inte säga säkert, men gissar att RF håller en livstid...

Original gissar jag var brännjärn i gjutgods, och med några procent kolhalt som det brukar vara.
Antar att det är så mycket kol att det tar tid för kolet att kola ur, som gjutna grenrör på förbränningsmotorer.

Blir intressant att se hur länge skiten håller!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.

ollenorell

17:02:30, 20-12-2023

Här är också några bilder på "främre brännjärn", det har som funktion att hålla fast det främre teglet.
Det är sönder-eldat och helt böjt, svetsade ett nytt i någon sorts stål jag hade liggande...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.