Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Vedpanna med stirling generator.

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

ac tc

10:50:31, 24-02-2023


1 person gillar det här inlägget.



Bacon

12:14:31, 24-02-2023

Jättefin!

Peter Persson

12:43:30, 24-02-2023

Har tittat på den också, skulle den klara 2kw till halva priset hade det varit mycket mer intressant
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

jonas_81

13:47:32, 24-02-2023

Jo, första gången jag såg ned så börja man ju planera in byta av pannan till man kom så långt som priset då föll nog planerna i bitar...

Bacon

17:33:20, 24-02-2023

100 000kr är mycket pengar men något sådant får man nog räkna med. Det går väll inte att köpa en vedpanna under 50 000kr nu för tiden.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk

atlashjul

20:25:45, 24-02-2023

10000 tim lät mycket ut mellan service,, Men är det så mycket?, Man kör väl kanske inte den pannan året runt. Men om man gör det 24tim dygn. ca 400 dagar. Så är det ju ca en service om året.. Så det spöres ju lite på vad den servicen innebär. om priset är rätt eller inte. Samt max 3-4timmar drift per "vedinlägg" måste ladda 7 gånger i dygnet för att hålla den igång. Ca 800w producerad ström -100w i systemförbrukning. Varmvatten undrar om man kan ta ut varmt vatten efter några timmars stillestånd i brännkammaren.. Hur länge måste man elda före fulldrift, från ev svalnad panna om man inte kör hela dygnet. Samt livslängd? på pannan/gen vid konstant fulldrift.. Skulle varit flismatning rakt i brännutrymmet, Men det kanske inte funkar alls..

dc_lindberg

14:16:11, 25-02-2023

Tack för tipset :-)
Kul idé, men... "tälja guld med fällkniv syndromet" klämtar varningsklockorna...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

ac tc

10:16:45, 28-02-2023

Tyvärr så tippar priset den över kanten.
Själva motor/generator är en hermetisk pryl som vilken kylskåpskompressor som helst. Finns inte mkt att serva på den.
1 kw el ur en 20 kw panna kan verka dåligt men det är rätt bra för en anläggning som är så liten och går på ved.( teoretiskt möjligt ca 6 kw. jmfr med en bra bergvärme pump som kommer upp i halva den teoretiska verkningsgraden.)
- jag skulle ungefär köra in 1000 kwh/ år med den, iofs mest när det är kallt så energiproduktionen följer ju elbehovet som hand i handske.
Men hur jag än vänder och vrider på det så går det inte alls ihop. En merkostnad på 20 k skulle kunna vara intressant, inte 50 k som det är nu.
Men, definitivt en intressant panna. Skulle jag ha en massa pengar över så skulle jag köpa en bara för att den är frän...."vill ha faktorn"

3 personer gillar det här inlägget.

magloman

21:46:04, 28-02-2023

Den riktar sig nog till off-grid installationer likt platser långt från elnätet. Eller kanske på fjället eller ensligt torp.

Finns flispannor för större uttag av både värme och el. Där har man gengaskonverterat en traktormotor och installerat bredvid pannan. Men blir dyr el sägs det, av motståndarna till detta iaf.

Finns flera olika tillverkare på detta, här är en:

https://www.hargassner.se/produkter/fli ... k-elpanna/
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

atlashjul

22:03:43, 28-02-2023

Men med "motordrift/generator" är det ju direkt mer rörliga delar. De är väl enkelheten som är det bästa med den lilla pannan.. Värme vatten rök får man från vilken värmekälla som helst nästan..

1 person gillar det här inlägget.

ac tc

09:14:27, 03-03-2023

Det snygga med den här är att den motsvarar den lilla "villa" vedpannan med ackar och i princip ger el bara man eldar.
En gengas anläggning blir nått helt annat och i denna lilla skala så torde verkningsgraden och livslängden på utrustningen låg.

JD3350

09:47:56, 17-01-2024

Googlade på vedpannor och då kom denna upp. Hade vart intressant och höra om nån har installerat en sån. Jag har jordvärme och funderar på att installera vedpanna och tank och koppla ihop så de körs automatiskt tillsammans. Vedpanna mest som backup, men elda vid kalla dagar och när man känner för det. Men blev då sugen på en sån.