Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Var köper man 80w90 GL1 omkring Umeå

39 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Anders.B

18:19:59, 09-11-2018

Intressant tråd,

Jag var för någon vecka sedan in till storstan i ett ärende och for i samma veva in på Granngården men dom hade endast en dunk kvar och jag behöver 56 liter så dom erbjöd sig att ta hem tre dunkar i mitt namn.

Efter avisering så åkte jag idag de 100km enkom för att hämta ut oljan och blir erbjuden tre 20l dunkar alla av olika sort, en var den som stod där då jag var in och två varianter av GL-5 olja :sad:

Seröst, kunnigt, njae..blev rätt trött :huh:

Det finns ju skapligt med maskiner i livet som suktar denna olja i många år än och jag tänker att om producenterna fasar ut renodlade GL-1 ojlor så borde ju det inte ske utan att det dyker upp en multifunktionsolja som ersättare!?

Tacksam för fler alternativ är Granngården
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.



Tias BM

20:24:34, 10-11-2018

http://www.eliteoil.se/elite-vaxelladsolja-80w90/217
http://www.eliteoil.se/km/file/product/ ... 80w_90.jpg Kolla om du har någon som säljer denna i ditt område! Annars kanske jag kan fix nr till en säljare!
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!

Tias BM

20:34:57, 10-11-2018

Eller om du har någon oljedepå du kan handla på!
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!

mopar340

22:49:29, 18-09-2019

API GL-1 är ju bara en inhiberad mineralolja med eventuellt antifoam utan AW och EP tillsatser, finns inte mycket i dag som man ska ha en sån till.

Dock finns/fanns det servicelitteratur till Volvo Lastbilar som föreskriver GL-1 i väsellådan där man egentligen menar en full formulerad ZDDP baserad växellådsolja som typ möter GL-4 ish,..


OM API GL-x mm

https://www.api.org/~/media/Files/Certi ... l-2013.pdf

Vad sjutton ska det vara till?

Tias BM

23:19:44, 18-09-2019

mopar340 skrev:API GL-1 är ju bara en inhiberad mineralolja med eventuellt antifoam utan AW och EP tillsatser, finns inte mycket i dag som man ska ha en sån till.

Dock finns/fanns det servicelitteratur till Volvo Lastbilar som föreskriver GL-1 i väsellådan där man egentligen menar en full formulerad ZDDP baserad växellådsolja som typ möter GL-4 ish,..


OM API GL-x mm

https://www.api.org/~/media/Files/Certi ... l-2013.pdf

Vad sjutton ska det vara till?

Jag har min gl1 i en bm Victor från 56 på visa ställen! Vad trådstartarn ska ha sin till framgår ju inte!?
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!

mopar340

23:29:24, 18-09-2019

Exakt, på 40-50 tals maskiner så platsar sånt, men kan lätt ersättas med annan olja som är "mild"
Men vad ska TS ha sin till?


Stefan1972

08:21:06, 19-09-2019

Jag är också nyfiken, vad händer om man inte använder GL1 olja?

mopar340

09:40:15, 19-09-2019

Stefan1972 skrev:Jag är också nyfiken, vad händer om man inte använder GL1 olja?


Det man ofta är orolig för att vissa oljor med aktivt svavel som EP tillsats kan vara aggressiva mot vissa komponenter.
Ett vanligt exempel är att synkringar inte gillar sånt och man får slitage och dåliga växlingar.

Volvo har en standard som heter 97305 som är en ZDDP (Zn) baserad olja lämplig för växellådor och axlar/transmissioner som inte har hypoid. Den kallas ibland "felaktigt" GL-1, trots att den klarar minst GL-3. Är i princip en enkel motorolja (SAE 40) med "transmissions" klassning

AN

09:51:04, 19-09-2019

mopar340 skrev:API GL-1 är ju bara en inhiberad mineralolja med eventuellt antifoam utan AW och EP tillsatser, finns inte mycket i dag som man ska ha en sån till.

Vad består AW tillsattsen av? Är det något som kan skada vissa metaller? AW är väl Anti Wear?

mopar340

13:13:17, 19-09-2019

AW = anti wear
finns flera grundtyper av dessa additiv, vanigaste är ZDDP (zink) och fosfor- (svavel) typ.

Ett bra exempel är tex en GL-4 olja kan göras på flera sätt men möta samma krav på kuggskydd.

Antingen tar man ett svavelhaltigt EP additv i halva koncentrationen eller så använder man ZDDP, bägge möter GL-4 men har i övrigt sätt helt olika egenskaper

johan.eriksson

14:00:53, 19-09-2019

Hur skulle det funka att ersätta en 80w/90 GL1 med den inom lantbruket vanliga UTTO oljan? Tex Q8 T2200?

mopar340

19:54:03, 19-09-2019

johan.eriksson skrev:Hur skulle det funka att ersätta en 80w/90 GL1 med den inom lantbruket vanliga UTTO oljan? Tex Q8 T2200?


Har ingen erfarenehet av det, men det är ju en Gl-4 med ZDDP baserade additiv så det borde ju funka utan problem.

Stefan1972

07:55:26, 20-09-2019

mopar340 skrev:
Stefan1972 skrev:Jag är också nyfiken, vad händer om man inte använder GL1 olja?


Det man ofta är orolig för att vissa oljor med aktivt svavel som EP tillsats kan vara aggressiva mot vissa komponenter.
Ett vanligt exempel är att synkringar inte gillar sånt och man får slitage och dåliga växlingar.

Volvo har en standard som heter 97305 som är en ZDDP (Zn) baserad olja lämplig för växellådor och axlar/transmissioner som inte har hypoid. Den kallas ibland "felaktigt" GL-1, trots att den klarar minst GL-3. Är i princip en enkel motorolja (SAE 40) med "transmissions" klassning


jo den biten är jag ju fullt medveten om men ibland känns det som folk jagar oljor som rekommenderades 1947 för att det ska vara sån olja. Utvecklingen går ju framåt liksom och med lite sunt förnuft går det ju många gånger att ersätta till mer gångbara produkter utan att försämra nåt för det.
Hade en facebook diskussion med nån herre som bestämt hävdade att hans bil ska ha bromsvätska DOT3 för det var det som stod i boken (jänkare) och DOT4 gick absolut inte att använda. Det var nåt helt annat enligt han. Försökte förklara skillnaderna men han gav sig inte.....

PeterR

09:20:09, 20-09-2019

Nu är det ju egentligen inga problem att finna oljor som uppfyller GL-1/GL-3. Som ovan påpekats kan både Agrol och OKQ8 leverera rätt kvalité. Sannolikt kan de flesta leverantörer göra detsamma. När det dessutom är osäkert om GL-4 är direkt olämpligt i äldre växellådor finns väl ingen anledning att frångå rekommendationen?
Är någon av Er beredd att garantera att GL-4 eller GL-5 fullt ut ersätter GL-1/GL-3 i alla applikationer?