Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Miljödiesel från E85 och rapsolja

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

anders.olsen

10:19:03, 11-07-2022

Hej!

Tänkte försöka köra ett dieselelverk på begagnad frityrolja men är orolig att motorn koksar ihop.

Miljödiesel RME kan göras av rapsolja, metanol och kaliumhydroxid (lut) enligt massa tips på nätet.

Verkar dock svårt att få tag på metanol till vettigt pris för en privatperson.

Hittade ett alternativt recept med etanol och natriumhydroxid istället.
E85 (etanol 85%) är ju inga problem att få tag på....

Någon som provat om det går?

M.v.h

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle



torbjorn_forsman

19:06:34, 11-07-2022

Du måste få bort bensin och övriga tillsatser ur E85 först. Och det krävs en del "fingertoppskänsla" och vana vid kemiprocesser för att ha en chans att lyckas. I synnerhet får man vara beredd på att reaktionen går fel om olämpliga metaller (t ex koppar) finns närvarande.

Kolla hellre vad det finns för drifterfarenheter av aktuell motortyp på oförestrad rapsolja, vissa dieselmotorer klarar sig utmärkt på det bränslet, medan andra får problem.

anders.olsen

09:54:54, 12-07-2022

OK, tack, i så fall är det ju inget vettigt alternativ.

Då får det bli grundplanen, en "2-tankslösning", starta och stoppa på diesel samt förvärma frityroljan.

Svårt att hitta konkret info vad gäller motorn jag tänkt använda, Kubota Z482.
Det finns ett ombyggnadskit som känns löjligt dyrt https://www.elsbett.com/Kubota-Z482-con ... VO/WVO/PPO
Beskrivningen är dessutom otydlig och samma för massor av motortyper.

Har ett reservalternativ, Farymann A10 enstånka, lär nog suga i sig vad som helst men vibrerar mycket och låter hemskt

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle

Turbodiesel

12:43:48, 12-07-2022

Förkammarmotorer klarar generellt rapsolja bättre.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

anders.olsen

10:15:22, 13-07-2022

Ingen av dom motorerna är väl det tyvärr.

Får se hur det går, börjar med Kubotan.

M.v.h

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle

ac tc

13:59:55, 02-09-2022

Kemin funkar inte med etanol.
- du kan ju räkna på att köra med väl filtrerad frityr olja i blandning med diesel istället fö insats kemikalierna för att göra rme.
Kitet verkar ju bara vara ett bränslefilter och en förvärmare för bränslet.

anders.olsen

07:49:21, 03-09-2022

Hej!

Jodå, det ska kunna gå att göra RME med etanol, fast det blir väl REE:
"Hittade ett alternativt recept med etanol och natriumhydroxid istället."

Men det är lika svårt/dyrt att få tag på ren etanol som metanol så det är nedlagt för mig.

Det blir tvåtankslösning, start och stopp på diesel, förvärmd frityrolja däremellan.
Tror jag kommer att blanda i diesel till att börja med och minska efter hand.

Fick ihop 340 liter frityrolja i sommar så det finns lite att prova med.

Är väl dags att köra igång projektet snart :grin:

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle

anders.olsen

23:01:14, 19-01-2023

Hej!

Nu verkar det funka som tänkt.

Jag har låtit frityroljan gå genom ett sil och ett 5 my filter.

Startar och stoppar på diesel, har två 3-vägskranar för matning och retur.

Det finns ingen matningspump på min Kubota Z482 så dieseltanken måste stå över motorn.

Frityroljetanken har fått en elektrisk bränslepump som matar via en oljekylare från VW/Audi.
Den är kopplad mellan vattenpump och termostat, får alltså varmt vatten direkt.
Det går att koppla över från diesel rätt snabbt efter start, ett par minuter typ.

Det märks inte alls om motorn går på diesel eller frityrolja, möjligtvis lite snällare doft när den går på frityrolja.

På bilden finns ett filter mellan oljekylaren och insprutningspumpen, detta funkade inte alls bra så borta nu.
Varit lite strul att få allt luftat, drog in luft på dieselsidan och det tog ett tag att få ut all luft ur oljekylaren.

Har väl kört ca 20 timmar, återkommer efter en långtidstest

M.V.H

/AO
Bild
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle

7 personer gillar det här inlägget.