Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Fett och rengöring minigrävare

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Matshj70

14:39:48, 26-07-2022

Hej!

Är ny både på att äga grävare och i forumet

Har köpt en beg Volvo ECR25D med rototilt från 2011
Föregående ägare har inte riktigt samma åsikt om hur ren en maskin ska vara innan man säljer den så det finns en massa gammalt intorkat fett och annat skit som jag vill få bort.
Plus att han hade en viss förkärlek till Biltema.

1. Vad rekommenderar ni för smörjfett till den(kvalitet före biltema)
2. Vilket rengöringsmedel är bra mot fett och skit (ej diesel)

Jag vet att det finns massor av trådar om detta och det är de som är lite problemet, för många åsikter och motåsikter

Tack på förhand!
Många dumma frågor blir det :uupps: :screwy: ...



Mattias_E

14:48:43, 26-07-2022

Jag brukar köpa Julas entreprenadfett av märket Starta och är nöjd med det.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... tt-624028/

1 person gillar det här inlägget.

Blommas

14:52:48, 26-07-2022

Vi använder det här smörjfettet till alla våra lantbruksmaskiner. https://www.granngarden.se/entreprenadf ... ep2-420-ml
En hetvattentvätt är det man ska ha för att rengöra infettade och smutsiga maskiner.

1 person gillar det här inlägget.

Matshj70

15:41:54, 26-07-2022

Blommas skrev:Vi använder det här smörjfettet till alla våra lantbruksmaskiner. https://www.granngarden.se/entreprenadf ... ep2-420-ml
En hetvattentvätt är det man ska ha för att rengöra infettade och smutsiga maskiner.


Tackar
Kör man hetvatten med vanlig slang eller högtryck?
Eller föresten, det är väl knappast bra med högtryck fettet flyger å far över allt :hurra:
Många dumma frågor blir det :uupps: :screwy: ...

Blommas

18:35:22, 26-07-2022


1 person gillar det här inlägget.

robin.gustavsson

21:12:44, 26-07-2022

Fett så kör jag på valfritt nlgi2 fett i regel.
För att få bort fett så börja mekaniskt, en slickepott är bra att ha, sen en trasa. Efter det avfettning och hetvattentvätt. Upprepade gånger.
Kom bara ihåg att smörja efter du tvättat noga.

Skickat från min SM-A536B via Tapatalk

bert

21:51:28, 26-07-2022

Ja Agrols entrepenadfett vill till mer än bara en hetvattentvätt

torbjorn_forsman

21:59:30, 26-07-2022

Instämmer, fett NLGI2 från billigast möjliga leverantör. Bättre att köpa billigt fett och ha råd att smörja dagligen än att köpa dyrt fett och bara smörja vid högtidliga tillfällen.

Beträffande rengöringsmedel/avfettningsmedel så duger det med nästan vad som helst i kombination med en hetvattentvätt, under förutsättning att du har någorlunda mjukt vatten. Har du däremot hårt vatten så kan det vara svårare att hitta något som verkligen fungerar bra.
Om maskinen fortfarande har förutsättningar att se snygg och fräsch ut så kanske du ska undvika mycket starkt alkaliska avfettningsmedel, de mattar ner färg, plastdelar mm. Men å andra sidan så är de mer effektivt fettlösande än mer neutrala medel.

Stridis2

22:46:56, 26-07-2022

Jag kör med Swedols entreprenadfett, ej långtidsfettet. Smörj ofta så duger det mesta i fettväg, och som hobbymaskin kör man oftast inte 8 timmar om dagen. Bra att börja smörja varje morgon man ska använda maskinen.
Jag har oftast bara kört hetvattentvätt, fungerar bättre än förväntat. En fördel är att det inte gör maskinen kemiskt ren från fett och därmed har man en aning rostskydd kvar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.