G-son skrev:magloman skrev:Finns inget oktanvärde på etanol
Att motorer som körs på etanol inte spikar lika lätt beror på att etanolen tål trycket bättre så därför det inte spikar.
Den innehåller mindre energi än bensin dock.
Att bränslet inte självantänder så lätt p.g.a.
tryck och
temperatur är väl själva definitionen av högre oktantal?
Etanol innehåller mycket riktigt mindre energi, men man förbränner så mycket mer etanol till samma mängd
luft så man frigör mer energi totalt. En av anledningarna till att man kan få ut mer effekt på etanol än bensin.
Dock bör man komma ihåg att definitionen och mätmetoderna för oktantal hänger mycket starkt ihop med egenheter som just bensin (och för den delen andra mineraloljebaserade bränslen, t ex fotogen) har. Bränslen som är kemiskt helt annorlunda uppbyggda som t ex etanol, metan (biogas) eller gengas, kan man visserligen testa och säga att de har har det-eller-det oktantalet, men den siffran säger inte allt om hur bränslet beter sig i praktiken i en kolvmotor.
Det är ju t ex mycket välkänt att E85 och i ännu högre grad ren etanol har bättre knackningsbeständighet än bensin, men man ska inte tro att den i alla lägen uppför sig på samma sätt som bensin med samma oktantal (t ex gammaldags blyad flygbensin) bara för det.
En annan viktig anledning till att man ofta får ut mer effekt ur en motor på E85 än på bensin är att det ingår förhållandevis mer väte och mindre kol i E85, således blir det mer vattenånga och mindre koldioxid i E85-avgaser, och vattenångan är mer effektiv än koldioxid på att omsätta värmeenergin från förbränningen till mekaniskt arbete som kan trycka ner kolven. Motorn går alltså med bättre termisk
verkningsgrad på E85 och och om man bränner upp
bränsle till en given termisk effekt, blir det mer mekaniskt arbete och mindre
värme i kylvatten och avgaser då den går på E85 än då den går på bensin.
Det torde vara välkänt åtminstone för dem som har etanolkonverterat gamla bensinbilar, att avgastemperaturen blir lägre på E85, så att en gammal halvdan lambdasond som kanske trots allt fungerar när bilen körs på bensin, inte blir tillräckligt varm för att ge signal när man kör på E85, speciellt inte på tomgång.