Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Funktion koningsverktyg bromsrör

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

AN

16:39:30, 17-01-2024

Köpte ett koningsverktyg för några år sedan, men känns som jag glömt lite hur det fungerar.
Någon här kanske vet lite mer, ev har ett likadant. SDet är ett Sykes- Pickavant.

Den kan göra dessa konor.

SAE convex. Var är denna vanlig?

DIN Convex. Detta är väl den kona som är vanlig på europeiska bilar. Har köpt färdigkonade rör förr så aldrig tänkt på vad den heter. Men går den inte under namndet "bubbelkona"?
Båda dessa görs i enbart en operation då, efter som det står single efter dem?

SAE/DIN. Så SAE och DIN är identiska konor, med tex vinklar? Bara rördiameter skiljer? Det är dessa jag använt, när jag gjorde rör till bromsarna på en moelvenkran. Dessa görs ju i två operationer.
Är det någon vanlig bromskona som saknas i detta kittet?

Bild
Bild



Stefan1972

09:29:43, 18-01-2024

Det där har ju alltid varit i det särklass bästa verktyget någonsin............skillnaden mellan sae och din är försumbar. Vet inte om jag någonsin eller nån annan för den delen bryr sig om detta. Man gör ju bara enkel eller dubbel oavsett nippeltyp. Många gör dessutom bara enkel för ska det vara dubbel så formar ju det sig själv när man drar dit allting.
Grundsatsen är ju med 4.75 och 3/16" rör för vanliga bromsrör. De dyrare satserna har för lite mer rördimensioner.

torbjorn_forsman

11:11:53, 18-01-2024

Den där DIN-standarden är utgången sedan många år och ersatt av ISO. Se Bromsrörs kon-typ sae eller din , där finns både SAE och ISO-standarderna bifogade.

Enkelkonorna som Sykes Pickavant kallar "SAE/DIN (double)" är sällsynta på bromsrör men man kan hitta dem t ex på ABS-enheten i Ford Scorpio. Däremot är de desto vanligare inom kylteknik, t ex på rören till luftvärmepumpar.

I bilsammanhang kan man även råka ut för 1/4" och kanske även 5/16" bromsrör ibland. Större amerikanska pickuper har ofta 1/4" , och man kan också hitta grövre rör i samband med kopplingshydraulik.
Kopplingar med liknande konor och ännu grövre rör kan förekomma t ex på rör till servostyrningar eller oljekylare för automatlådor.

Stefan1972

11:40:18, 18-01-2024

näe det där stämmer inte. Double i det här fallet avser två moment på verktyget. Det är alltså inte enbart en kona som man ser på typ gamla vattenrör och annat. Man gör först en single, dvs ett moment. Sen byter man stans och trycker en gång till så "bubblan" viker sig inåt. Så single och double är alltså de fullt gångbara momenten på bromsrör. Olika definitioner bara.

Dexxas

18:30:40, 18-01-2024

Någon mer som har en Imperial Eastman bromsrörspress? En gammal klenod jag inhandlade på en verkstadsauktion för trettio år sedan, fungerar förträffligt. Både enkel kona och dubbelvikt kona, inga lösa delar som kommer bort under förvaring, enkel att använda under bilen för att pressa en kona i ett befintligt bromsrör om man vill skarva..

Bild
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

1 person gillar det här inlägget.