Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Bromsar Holder B18

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

DragonSlayer SE

16:16:30, 07-08-2018

Har just köpt en gammal maskin som jag tänkt röja snö på uppfarten/gårdsplanen med.. tittar man på den så verkar det inte vara någonting som inte är modifierat eller lagat :)
fick med sopborste, snöskär, snökedjor och pallgafflar
iaf .. det går knappt att få stopp på maskinen.. handbroms funkar inte alls och man får stå på båda pedalerna för att den skall stanna.. går det att justera? eller det är bara att byta backar?


edit: Hittade att man kunde förlänga stagen några millimeter, men genom hålet där handbromsstagen är kopplade kunde jag fiska ut en bit bromsband som var helt dränkt i fett... så var får man tag i nya bromsbackar och och är det hyffsat enkelt att byta? eller är det något speciellt att tänka på?

1 person gillar det här inlägget.



DragonSlayer SE

21:10:09, 07-08-2018

Bild

DragonSlayer SE

20:54:01, 15-09-2018

Har kommit på att min maskin är en Holder B16 som dom har monterat en Hatz motor på (serienummer över 122 00 000)
Jag har inte hittat något som skiljer B16 från B18 förutom motorn...
Började på att byta bromsar idag.. hade igentligen inte tänkt göra det ännu.. jag upptäckte att man skulle ha börjat med att tömma ut oljan från "växellådan?" först... nu kom den på uppfarten istället för i ett tråg.

När man delar det som på bilden ovan blir en hel klump av den nedre delen av bilden, (pinbullt 1124) så behöver man inte lossa på fotbromsstagen.. men jag gissar att det blir svårt att träffa rätt med splinsen på axeln genom den lösa splinsade ringen (distans?)
Bild
Kod: Markera allt
EDIT: Den här ringen är för diff-spärren, jag gissar att om man kan låsa diffspärrsspaken, så sitter den mot diffen och ramlar inte loss
i växellådan när man skall ha ihopa det sedan?

Är det någon som vet vad det skall vara för växellådsolja och hur mycket?
EDIT: 3,2 Liter Getriebeöl SAE 80
Senast redigerad av DragonSlayer SE 13:49:56, 03-10-2018, redigerad totalt 4 gånger.

Lennie Vind

14:34:08, 19-09-2018

Du kan lämna in backarna för att få nya belägg limmade.
Du borde klara dig på vilken olja som helst, med gl4 växellådsolja borde det inte bli fel iaf.

DragonSlayer SE

14:04:36, 03-10-2018

Här kommer lite mer broms bilder:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.

DragonSlayer SE

19:10:36, 04-11-2018

Nu har jag fått vänstersidan på plats och har monterat nya stag...
observera att jag har vanliga gaffellänkar istället för original.. detta kan jag göra så länge jag inte bygger tillbaka styrbromspedalerna (som är avkapade för att få på hytten)
origrnalen har ju ett inbyggt "glapp" för att inte påverka bromsen på andra sidan

Bild

för att få tillbaka "diffspärrsringen" (1295 Schaltmuffe) utan att lyfta av hytten och lyfta på växellådslocket så har jag demonterat hela diffklumpen via högersidan

Bild

Nu när jag skulle montera tillbaka diffklumpen drog jag givetvis av en pinnbult som jag ju fäst i växellådan med biltemas thredlock

1 person gillar det här inlägget.

DragonSlayer SE

09:47:13, 10-12-2018

Tacksamt nog är det mesta på Holder i vanliga dimensioner.. istället för att beställa en ny pinbullt köpte jag en helgängad M10 bult i 8.8 kvalitet och sågade av skallen..

Kollade upp pris på nya backar.. en halva kostade 806:- + moms .. man behöver 8st halvor..
letade som en tok efter någon i närheten som kunde renovera min gamla backar och hittade tillslut Maskinteknik Syd i Tomelilla http://maskintekniksyd.se/
de fixade 4 st av mina backar, de andra 4 använde jag till handbromsen
Bild

Nu är maskinen körbar igen!
så för att summera:
Akterera diffspärren och lås den i aktivt läge så att inte ringen lämnar diffklumpen
Töm ut växellådsoljan i ett kärl
lossa inte bultarna mot växellådan (nya packningar)

1 person gillar det här inlägget.

Andreas S

20:22:51, 29-07-2023

Grejar med bromsarna på min B16 som ser likadana ut. Problemet är att bromsen är utjusterad så långt att styrbromspedalerna inte går att använda. Trots att jag har ca 3-3,5 mm belägg kvar av ursprungliga 4 mm så är nocken vriden som på dina bilder i viloläget, när den egentligen skulle behövt ligga parallellt med anliggningsytorna på backarna för att pedalen skall vara nåbar.

Jag funderar på att bygga på backarnas plana ytor med plattstål, för det känns inte rimligt att lägga på nya belägg redan. Jag har inte mätt trummorna, men de ser definitivt inte slitna ut.

Tankar?
Bild

braha

07:00:28, 30-07-2023

Du kan göra tvärtom - enl tesen: Höj inte bron, sänk floden.
Förminska trumman med rätt dimensionerad (stor) rörbit till backarnas diameter.

Michael Meier

07:13:34, 30-07-2023

Hoppas inte dina bromsar ser ut sådär, extremt oljiga, angående ingenting, du vet att trumman är utsliten, utanför mått, trummans inre diameter är utanför vad bromsbanden når.

På en hjulgående grävmaskin satte jag på tjockare friktionsbelägg och slipade till en ny radie, så det finns flera sätt att lösa ett problem på, men ett tätningsbyte är inte fel direkt.

Hur ser andra sidan ut?

Det går snabbare att expandera den "fasta" sidan av bromsbandet.

Typ dela en rörstump och svetsa ihop så den inte ramlar av, enbart en hylsa alltså, inte påverka sprinten med någon svetslim.
/Michael M

torbjorn_forsman

08:43:42, 30-07-2023

Egentligen är det märkligt att trumbromsar på småmaskiner, mc mm aldrig har någon justeringsexpander vid den "fasta" änden av backarna, så som personbilstrumbromsar har brukat ha sen urminnes tider. Visserligen blir hela bromsen kanske aningen billigare i tillverkning men nackdelarna är uppenbara - bromsbeläggen slits bara i ena änden och man kan aldrig utnyttja allt friktionsmaterial, och inte minst blir det olämplig vinkel på den platta "expandern" med sämre bromsverkan som följd när belägg eller trummor börjar vara lite slitna.

2 personer gillar det här inlägget.

Andreas S

17:35:04, 30-07-2023

Så här blev det i alla fall. Lade på 3 mm plattstål (tunnaste jag hittade) på backarnas anliggningsytor. Justerade tillbaks bromsen, men fick inte på trumman. Så jag slipade bort ungefär hälften av plattstålet igen. Nu passar det och det känns i alla fall som att styrbromspedalen och fotbromsen är mer samspelta…

Jag ska försöka få tag på nya packboxar mot växellådan innan jag sätter ihop det igen och ger mig på andra sidan. Den gamla boxen var fin, men det verkar ju ändå ha läckt en del olja och det kan ju inte vara gynnsamt för bromsverkan?
Bild

1 person gillar det här inlägget.

Michael Meier

20:13:12, 30-07-2023

Nä, olja är katastrof för friktionsbelägg.

På med lösningsmedel och avsluta med stålborste.

Jag brukar fettlösare typ vadsomhelst som första och andrasanering och sedan värma upp och som avslut x antal acetontorkningar tills trasa inte missfärgas och sedan få bort allt löst med handdriven stålborste,
Gjutjärnet i trumman brukar räcka med acetontorkning och innan den, förstås slipa bort slitagekanten.
/Michael M