Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Trög styrning Wille 655 -01

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

Herkele

14:56:34, 05-01-2024

Hej på er och god fortsättning!

Vår maskin har blivit väldigt tungstyrd efter ett missöde.

Jag har haft ett willes original klippaggregat kopplat till hydrauliken och efter en vecka när jag kom tillbaka hade lastaren sjunkit ned på slangarna och det har läckt ut hydraulolja. Jag kopplade direkt bort slangarna. Sen när jag startade maskinen så gick det inte att köra eller lyfta lastaren. Systemet hade alltså tömts rätt mycket.

Jag fick nöd fylla ca 30l via luftningen ovan tank då jag inte hade pump till hydrauluttag.
Efter några körningar så började styrningen bli trög och varningslampan med ring och streck i började lysa.

För några veckor sedan var en servicebil ut och fyllde på ca 70l. Maskinen började gå mycket bättre än innan. Dock kvarstår problemet med styrningen. Gasar jag mycket så går styrningen bättre.

Någon som har förslag på felsökning?

Tack på förhand!



Jac

15:05:01, 05-01-2024

Har du hydraulschema till maskinen?

Herkele

13:11:26, 06-01-2024

Jo jag har en bok. Tog några bilder som jag lägger in i egen tråd här under. Av någon anledning ser du att det finns dubbletter, dvs två sidor över tex arbetshydraulik. Antar att det är någon skillnad mellan dem och kanske beroende på modell.

Herkele

13:12:59, 06-01-2024

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.

Jac

17:53:09, 09-01-2024

Separat pump till styrningen, kanske fick den lite för lite smörjning när du körde med för låg oljenivå.
Samma pump används också till extrahydrauliken. Du kan ju prova att aktivera extrahydrauliken och samtidigt ha en hand på pumpen för att känna om den blir varm.

Herkele

13:54:18, 15-01-2024

Så du menar att pumpen kan vara sönder?

Ska kolla upp det ikväll. Tack

Jac

16:43:41, 15-01-2024

Nr 14 på schemat är en prioritetsventil till styrningen. Den styr över oljan till orbitrolen så fort du börjar svänga.
Där finns några små dysor i den som kan bli tilltäppta plus att sliden kan såklart fastna.

Herkele

11:08:20, 06-05-2024

Tack för alla råd. Det var kuggarna i pumpen som gått sönder. Bytt och funkar nu.

1 person gillar det här inlägget.