Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Pysseltråd Husqvarna PF21 AWD

48 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Michael.Andersson

22:39:47, 08-11-2020

Köpte en PF21 AWD -10 i sommras med 122cm klippbord. Efter att säsongen nu är slut så är det dags att fixa lite fel o brister.. den har ju några år och timmar på nacken.
Känns som en rejäl maskin i grund och botten :thumme:
Bild


PRIO Nr1:
*Läcker olja främre hydrostat. Märks i stort sett bara när den står. Men drygt att behöva ha ett kärl stå under.
Vill även byta olja o filter i hela hydraulsystemet.. så får bli efter jag fixat läckaget.
Jag tror att det droppar från två hydraulkopplingar som är anslutna via slangar/rör till bakre hydraostat. Dessa går att rotera så antar att det sitter radialtätningar på insidan.

När lådan tillslut var ner såg jag att en plastplugg på ovansidan även hade torrsprickor.. så har nog fuktat runt den oxå.
Vidare var det glapp i naven mot drivaxlarna.. så får se hur jag löser detta. Blir nya kilar iaf







Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.



gedholm

15:30:25, 09-11-2020

när du är där bak och mekar kolla pendelrörelsen på bakvagn,på min rider hade axeln rostat fast

1 person gillar det här inlägget.

Michael.Andersson

15:34:13, 09-11-2020

gedholm skrev:när du är där bak och mekar kolla pendelrörelsen på bakvagn,på min rider hade axeln rostat fast


Inte kommit dit än. Men lutar åt att jag tar bort bakre hydrostaten och kollar över glappet i bakvagnen. Är väl nån bussning och nån tapp man förhoppningsvis kan byta.

Var det du som borrat dit en fettnippel..?

gedholm

16:23:32, 09-11-2020

På min satt det redan fettnippel men den hade nog inte blivit smord på många år ,fick kapa och borra bort axeln ingen lagring utan lagrad direkt i huset,

Skickat från min SM-T819 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.

Michael.Andersson

22:35:22, 14-11-2020

Då var hydrostaten delad. Det som bara skulle vara byte av lite tätningar blev ju såklart mycket större och dyrare projekt än väntat :snow:

Mycket spånor på magneterna. Och vid närmare granskning så har kugghjulet i diffen små gropar på samtliga kuggar.
Kommer ju inte kunna släppa detta och plocka ihop när det ser ut så.. kuggarna lär ju ge ifrån sig mer och mer material.
Efter att ha kollat på Maskinklippets prislistor så blev jag lite knäckt. Strax över 4000kr för det kugghjulet :insomnia:
Efter nån timmes googlande så hittade jag en sida i USA där samma hjul kostade 180 dollars.. lite mer överkomligt. Fick bli en beställning med lite gott o blandat därifrån.
Hoppas det inte tar allt fär långt tid och att dom har alla delar på lager.

Nu är man ju lite nojig hur bakre hydrostaten ser ut. Så är väl lika bra att dela på den oxå
Någon har ju redan varit i den främre och gått lös med tätningssilikon överallt.. fyllt upp runt radialtätningarna osv :huh:

Tuff Torq KTM10DA heter den främre hydrostaten för övrigt. Inte helt lätt att få fram info om modelbeteckning på denna klippare.


Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.

Michael.Andersson

20:27:12, 23-01-2021

Efter sju svåra år kom då den sista delen från Staterna. Det var själva kronhjulet som va restnoterat. Vet i fan om de blev så billigt för dom delade upp sändningen i 4 paket så jag fick betala adm.avgift i tullen 4 gånger. Sen stod det värde $154 på alla 4 paketen så de va ju det tullen gick på :ohnej:
Men blev nog billigare än att köpa här hemma iaf.
Bild

Ikväll rev jag resten och ska börja göra rent allt. Mycket gammalt packningrester att skrapa bort.
Vid återmontering.. hur gör man med packningssilikonet runt radialtätningarna..? Ska man köra med eller utan där..? Nu verkar dom ju kladdat överallt. Även fyllt upp inne i själva läppen på vissa radialtätningar :screwy:
Bild

Allt isär. Passar på att byta samtliga tätningar. Inget man fuskar med. Ska bli kul när man kan börja plocka ihop allt.
Sen ska jag försöka klura hur man justerar farten på hydrostaten så den går med samma hastighet som den bakre.. men det är ju ett tag kvar tills dess :grin:
Bild

Finns sprängskisser på Tuff Torq´s hemsida:

Bild

7 personer gillar det här inlägget.

Michael.Andersson

21:17:23, 24-01-2021

Rev även isär klippbordet. Får bli en omgång med roterande stålborsten och sen slipa ner ovansidan. Nu är den sprayad i nån Biltemafärg.. mest bara för att få på lite färg i sommras. Undersidan blir nog grundad med Isotrol grundfärg. Är väl rätt lönlöst att hitta nån färg som sitter kvar när man har BioClip.. ytan blir ju nästan blästrad när man klipper.
Fick inte loss två av remskivorna dock. De får dra lite med rostlösning så får vi se om de vill släppa.
Sen blir man ju lite sugen på att byta lager i spindlarna när man ändå river isär allt. Även fast nuvarande inte verkar så slitna. Lagrena heter 5205DU. DU var en ny beteckning för mig :klia:

Bild
Bild

martin wheelnut

02:26:04, 28-01-2021

Om du inte får av remskivorna och du ändå ska byta lager i spindlarna så har jag för mig man kan slå ut axeln uppåt genom spindeln. Sedan kan du få av remskivorna lättare när du kan stödja närmre centrumet. Dessa böjs väldigt lätt om man använder avdragare.
Kan nog ordna instruktioner på hur du ”kalibrerar” hastigheten på hydrostaterna om du behöver?
Trist med tullkostnaden där :screwy:


/ Martin

1 person gillar det här inlägget.

Michael.Andersson

06:11:18, 28-01-2021

Tack för tipset.. misstänkte att man kunde göra så men har inte hunnit kolla mer. Sen velar jag lite om lagerbytet. Men är väl lika bra att byta som sagt. Finns inget glapp eller missljud nu i dom.

Du får jättegärna återkomma med instruktioner :grin:
Ska se om jag hinner skruva ihop hydrostaten i helgen

Michael.Andersson

10:00:19, 31-01-2021

gedholm skrev:när du är där bak och mekar kolla pendelrörelsen på bakvagn,på min rider hade axeln rostat fast


Hur mycket måste man riva för att få bort bakvagnen..? Räcker det med att ta bort bakre hydrostaen..? :mrgreen:

Michael.Andersson

10:13:47, 31-01-2021

Äntligen skruvat ihop främre hydrostaten. Nu håller vi tummarna att den blir tät. Alltid svårt att veta hur mycket/lite packningssilikon man ska ha på tätytorna.

Bild


Gick som sagt bra att slå ur axlarna i spindlarna nedåt. Nya lager är beställda.
Gått över undersidan med roterande stålborste och sen ett lager med mitt favvo rostskydd.. Isotrol :buga: Tränger in överallt och blir som en emaljliknade yta när det härdat. Idag blir det första lagret med Isotrol topplack. Känns bra att underhålla aggregatet innan det går för långt med rost.
Bild

Vill inte riktigt montera tillbaka hydrostaten för vill gå igenom spakstället som sitter där fram. Tycker pedalerna inte riktigt vill gå tillbaka till neutralläge när man släpper dom. Man får liksom peta sista milimetrarna med fötterna. Lite störande
Får bli genomgång och smörjning av pedalstället
Sitter även nån gasdämpare där som kanske gjort sitt
Samt även ta bort wiren som går till hydrostaten och försöka få i lite olja i den så den glider lätt.

Hoppas man får ihop allt innan våren kommer :svettas: :lmao:
Har ju som sagt även bakvagnen man vill kolla över..

1 person gillar det här inlägget.

gedholm

11:39:08, 31-01-2021

jag har monterat smörjnippel på spindlarna i samband med lagerbyte tog bort ena tätningen på lagren så nu är spindlarna fyllda med fett.kolla även styrvirarna mina rostade av under kåpan

Michael.Andersson

16:57:41, 31-01-2021

gedholm skrev:jag har monterat smörjnippel på spindlarna i samband med lagerbyte tog bort ena tätningen på lagren så nu är spindlarna fyllda med fett.kolla även styrvirarna mina rostade av under kåpan


Oki.. lite dåligt insatt hur allt är uppbyggt då jag inte rivit nåt än.
Men antar det sitter lager i "midjan". Är det dessa du kan smörja..?

Det sitter ju även en axel som gör att bskvagnen kan pendla. Tror att det är denna axel samt bussningar som glappar på min. Tar man tag i bakvagnen och lyfter så känner man ett glapp. Det bli extra tydligen när man kör och ska backa tex..

Michael.Andersson

21:59:10, 31-01-2021

Operation pedalställ påbörjad:
Skruvade loss pedalstället när ändå hela fronten var nedplockad. Fullt med gammalt gräs o böös. Inte lätt att se vad som glappade och kärvade.
Gasdämparen var iaf helt slut. Bussningarna var inte så dåliga så efter demontering av allt och rengöring kunde jag fila av bussningshalvorna så dom blev lite tajtare.
Som sagt.. rengöring av allt. Sen på med lite fett på alla glidytor och skruva ihop.
Det var även glapp i kulleden till hydrostatwiren så nya är beställda. Alla dessa små glapp blir ju rätt så mycket spel till slut


Bild
Bild
Ett reglage var så nedslitet så byggde på med lite svets..
Bild
Voila.. nya gasdämpare är beställd
Bild
Första lagret topplack på klippdäcket

4 personer gillar det här inlägget.

martin wheelnut

11:08:33, 01-02-2021

Hej.

Kolla pm :grin:
/ Martin

1 person gillar det här inlägget.