Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexDiverseMedlemspresentation

Ny här men gammal med motorer.

286 inlägg • Sida 1 av 20
Är du ny här? Välkommen att presentera dig i detta forum. Berätta vem du är och hur du hittade hit ...

Reid Hulting

20:22:57, 04-11-2010

Ska vi ta det från början så reparerade jag Märklin- och Fleischmanlok m.m. åt en leksaksaffär i slutet av 50-talet, fortsatte med flygande med små glödstifts- och dieselmotorer, t.ex. Taifun Hurricane, Webra Bully och PeWee. Å sen. Ja då kom ju mopparna in i bilden, och dom vart ju många och gick ibland lite för fort. Nån väldigt mycket för fort. Såsmåningom kom då bilarna in i bilden, först en Saab 93, MB190-56, Cheva Bel-Air 2d ht -56 och många mer. Jag kan berätta att när första barnet kom hade jag en Cadillac limousine 1957, vilket var mycket praktiskt då man kunde öppna bakdörrarna och köra in barnvagnen hel och hållen för att ställa den med en axel på vardera sidan om kardantunneln. Den bilen står f.ö. numera på Albinsson & Sjöbergs förlags museum, gammal kungabil. Och sen då? 1970 köpte jag min första lastbil, en Scania-Vabis L7542 -58 med 3v.-tipp från Sörling. Därefter vart det fler lastbilar, åkeri m.m. Grus och schaktbilar, inrikes fjärrtransporter och sen även utrikes på mellanöstern och nordafrika. Men i början på åttitalet fick det vara nog. Blev busschaufför på SL sedermera Swebus 10-12 år. Numera bonde på Gotland på väg till Sörmland där vi köpt en gård. Maskiner jag tidigare ägt och spakat: MF175S, MF 50 R, Bröyt X2, X2b, BM840, BM845, BM846, Hough h35, Hough h65c, Hough 530 och Bofors BS19 + ngn. till. Vad jag har nu tänkte jag försöka förmedla med en fotovandring runt gården här och på nya stället. Vi hörs. Mvh. Reid.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

7 personer gillar det här inlägget.



johan.eriksson

20:26:56, 04-11-2010

Välkommen hit till maskinisten, många gamla godingar på bilderna.

SwedishMick

20:54:00, 04-11-2010

Välkommen! :grin: Det var många trevliga bilder med många trevliga saker på.

VonRon

21:02:41, 04-11-2010

Välkommen, fanns mycket trevligt att se på dom bilderna.

Lars B

21:05:13, 04-11-2010

Varmt välkommen till Maskinisten Reid! :thummar:

Kul att se din enorma samling på bild! (Hade nog en liten föraning då vi hade ett väldigt trevligt samtal över telefon igår men de bilderna överträffade mina vildaste förväntningar!).

Blir nog att sela för bilen och ge sig iväg på studiebesök vid tillfälle! :driver:
Hoppas du vill dela mer bilder på din objekt och som Scania-fantast så finns det ju en del bilar man gärna såg fler bilder på!
Sedan så kanske du även har bilder från förr i tiden som ju alltid är spännande att se!

Nå välkommen för här befinner du dig bland likasinnade! M.V.H /Lars :rock_on:

1 person gillar det här inlägget.

grubbon

21:17:53, 04-11-2010

Haha, vad roligt att se en med god smak! Bigger is better and the more the merrier.

Är alla dom dina så kan det mycket väl hända att du leder :)

dea

21:31:53, 04-11-2010

Välkommen! Där var ju en hel del grejor ja :uupps:

Privatperson

21:47:20, 04-11-2010

detta är sannerligen en värdig medlem

:buga: :buga: :buga: :buga: :buga: :buga: :buga:

1 person gillar det här inlägget.

Holger

22:05:07, 04-11-2010

Välkommen Reid!
Jättekul att ha dig här!
Hoppas att du trivs!

Hälsningar
Holger

Anders Berg

22:07:14, 04-11-2010

Jag säger då det :uupps: Här ligger man ljusår bakom i samlandet. Och för ovanlighetens skull verkar ju kvalitet (Scania) och kvantitet gå hand i hand :grin:
Trevligt att se.

Holger

22:08:43, 04-11-2010

Om Corvetten tar för mycket plats så kan jag gärna ta hand om den! :mrgreen:

arcticforever

23:04:03, 04-11-2010

Dragaren på 16:e bilden har du ganska nyköpt va??.....Från tre-sjö trakten??


Enormt smörgås bord detta....du vill inte adoptera en 36 åring :mrgreen:

Reid Hulting

23:33:03, 04-11-2010

Tack, tack, tack! För allt ert välkomnande :buga: . Jo jag kommer väl med fler bilder vartefter bl.a. på senaste fyndet, Dragbil 8511 och annat. När det gäller äldre foton så dröjer det ett tag tills vi flyttat färdigt och att jag lyckats att hitta dom. Betr. Corvette Z06:an så är den alldeles för rolig :grin: , så den får ta sin plats ännu ett tag. Sen har vi det här med adoption, jag blir pensionär nästa år så det är nog lite sent. Däremot kan det aldrig bli försent att adoptera en Formula 272 :cool: . Vi hörs. Reid.

dimorep

23:50:22, 04-11-2010

Hej!
Många trevliga fordon på bilderna (de över 3.5 ton), klart imponerande samling! :uupps: :thumme:
Har du använt alla de tyngre fordonen som nyttofordon eller är vissa av de "bara" införskaffade som samlarobjekt?

Min första tanke när jag läste att du skulle flytta till fastlandet var: -Undrar hur mycket det kostar att ta över allt det där med färjan? :???:
Fast Volvona kanske du inte ens bryr dig om att ta med, borde vara importförbud på sådana... :mrgreen:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

Reid Hulting

23:58:10, 04-11-2010

Jag glömde! Dragbilen på bild 16 är precis som antas nyligen inköpt. Men jag har köpt den av Tobbe på Holmsjö Bildemontering. Det enda jag fått reda på om tidigare ägare är att predikanten Målle Lindberg haft den och släpat omkring på sin väckelsecirkus :cool: . Så vi får väl hoppas att den klarar sig länge än :smile: . Vi hörs. Reid.