Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Ockelbo 8000

40 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera skotrar här!

Belosdelar

21:07:41, 19-02-2017

I helgen har jag gjort första provturerna. Åkte ut på sjön med lillsonen. Igår var det problem med kraftöverföring. Kvällsjobbet blev att plocka isär sekundärvariatorn och göra rent allt. Konstaterade att remmen behöver bytas. Den hade sjunkit ner mellan sekundärvariatorns halvor. Skjutmåttet visade 27 mm, ny ska vara 30mm.
(Dessutom underskattade jag 503:ans bränsleförbrukning och fick soppatorsk 100 m från bilen...
Som tur var va det isracingtävling där med hojar och skotrar så jag fick god hjälp av kunniga trevliga motormänniskor!)
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170219/45b7e35b9c489dad98242bd6c3ec5577.jpg


Idag var den som en ny skoter med "uppsmorda" variatorer som kunde röra sig.
Motorn hackade dock...
Dels svarade den inte riktigt på gasen. Ska kolla lågfartsmunstycket. Sen ville den inte gå bra överhuvudtaget, den tappade varv lite random. Kändes som att den inte fick bensin ibland. Jag har ju bytt membran i bränslepumpen, gjort ren förgasaren, bytt alla slangar och filtret. Kan det vara CDI:n?

Ska byta stift och tändhattar innan jag går på CDIboxen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.



Martin.Eriksson

22:26:54, 19-02-2017

Tändspole å cdi box har ja nog nytt som ligger. köpte till min 5900 men visa sig att min är en 90 å ja köpte till alla mellan 83 å 89 typ så om du skulle behöva så har ja, beroende på vad du har för årsmodell :smile:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

Martin.Eriksson

22:31:31, 19-02-2017

Men för övrigt låter de inte som cdin tycker ja, den brukar va hel död då. min for å tvärdog bara sådär nån gång ibland men sen flytta ja cdin från motorn å sen dess har den funkat..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

ac tc

11:54:36, 21-02-2017

Du ska inte ha olja eller fett i variatorerna, det binder gummi rester å det kladdar ihop.
- sek variatorn ska justeras så att remmen ligger så långt ut som möjlig utan att motorn drar direkt på variator axeln. Mina remmar brukar hamna med typ halva tjockleken utanför skivorna.

Martin.Eriksson

12:28:15, 21-02-2017

I instruktionsboken till 8000 står de hur man smörjer variatorn iaf..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

Tycko Mikiasson

18:56:34, 21-02-2017

Som kuriositet så fanns det hjultillsats att sätta på istället för skidan. Tyvärr så var det ingen som köpte till den när jag höll på med Ockelbo. Så jag har inte sett funktionen i verkliga livet. Om det nu fungerade. Ockelbon var verkligen en bra dubbelbandare åtminstone för sin tid. Styrningen var mycket bättre än till exempel SkiDoos Alpine dubbelbandare. Den var också trivsammare än Aktivs maskiner.

Raceputte

19:48:52, 21-02-2017

Variatorerna använder man "torra" smörjmedel till. som tex. teflonspray. Rengör från gummirester och gammalt gegg med thinner, och lägg sedan på teflonspray.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205

Belosdelar

14:07:46, 22-02-2017

Hej Tycko, ja hjul på skidan har jag bara sett till små barnskotrar som KittyCat.
Fettning av sekundärvariatorn ska göras sparsamt enligt instruktionsboken. Moderna torra smörjmedel kanske inte fanns 1985.
Hur är det med hastighetsmätarvajern? Var ska den anslutas? Den finns inte kvar på min skoter.
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Martin.Eriksson

18:19:06, 22-02-2017

Hastighetsmätarn ska väl sitta på växellådan?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

Belosdelar

21:52:06, 22-02-2017

Belosdelar skrev:...gått i en idrottsförening som spårdragare. 755 mil på mätaren, regelbundet servad...


Hmm... 755 mil på mätaren, när de monterade bort hastighetsvajern ja! :ohnej:
Nej jag hittar ingen anslutning på växellådan...
Min Lynx 3900 har vinkelväxel till vajern ansluten i axeln utanför skivbromsen. Kan det vara så på den här också? Nån som har en 1985:a som kan kolla?

Martin.Eriksson

22:59:59, 22-02-2017

Ser ju ut å vara på låda den ska sitta. Kan titta på polarns nån dag.. Bild

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

opekka

00:05:33, 23-02-2017

På en äldre Ski-Doo Citation (iofs väldigt annan typ av skoter) satt hastighetsmätarvajern på en vinkelväxel på mattans drivaxel. På motsatta sidan jämfört med Kedjehuset.
.

Martin.Eriksson

08:34:44, 23-02-2017

Jo på dom flesta så sitter de på drivaxeln med en vinkelväxel, men då 8000 är dubbelbanadare å ändarna på drivaxlarna sitter utanför chassiet och i växellådan på mitten så funkar inte det :smile:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

Ingoberra

17:43:37, 24-02-2017

På 800 sitter den på lådan under sekundäraxeln iaf.

Belosdelar

21:30:21, 25-02-2017

Jag ska kolla noga igen, speciellt under sekundäraxeln. Tack Ingoberra!

Bild

Nu har det blivit en till provtur.
Den surar ner sig rejält! Jag upptäckte att det sprutade ut bensin ur ventilationshålet på Mikunipumpen så antagligen är nåt membran trasigt.

Bild

Ett annat fel kan vara "chokepluggen". Den var fastärgad när jag köpte skotern. Jag har försökt göra rent och återställa. Pluggen har en liten gummiyta i botten. Är funktionen bara att gummiytan ska täta mot hålet i botten?

Bild

Vid körning sprutade det in mängder med snö under huven. Motorn tappade grepp om drivningen några gånger. Är det snö vid variatorremmen? Dessutom ville inte startmotorn vara med, det klickade bara. Kan det ha kommit in snö i startrelät? Är det vanliga "snöfel"?

Bild




Skickat från min iPhone med Tapatalk