Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Mystiskt fel med Polaris Widetrak 500 lx

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera skotrar här!

sidekrans

16:51:33, 24-03-2019

Just ja, trots all text glömde jag nämna att kompressionsprovet visade samma som för 100 mil sen då jag köpte den, dvs ca 120 psi per cylinder.



torbjorn_forsman

07:36:42, 25-03-2019

Har du några säkra uppgifter från verkstadshandbok på resistans hos statorspolarna?
Ett säkert tecken på att något inte är friskt med en statorspole är om man får olika resistans beroende på med vilken polaritetet man mäter, eller om resistansen ändrar sig när man har ruskat om motorn eller dragit några tag i startsnöret.

sidekrans

10:54:30, 25-03-2019

Bild

Nu har jag mätt igen lite mer noggrant och det ser väl okej ut. Samma värden om man polvänder också.

BRN/W - BLK/R: ~152 ohm (-7% om det nu gör något)
Y - Y/R: 0.2 ohm
W - GRND: 0 ohm
BRN - W: 0 ohm
BRN - GRND: ohm

Det finns en till WT inom familjen så nästa steg kanske är att byta CDI-box mellan maskinerna för att utesluta den. Är det någon risk att förstöra den CDI-boxen om något trots allt är fel med statorn i min maskin?

torbjorn_forsman

13:24:35, 25-03-2019

Nej, i synnerhet inte en CDI-box av den här typen med inbyggd tändspole. Om man bortser från grova felkopplingar så är det enda som kan förstöra en CDI-box utifrån, om man kopplar in den till en tändspole med fel elektriska data, eller kortsluter utgången som ska gå till tändspolen.

När det gäller de där Polaris-boxarna så bör man komma ihåg att de sköter om tändförställningen elektroniskt. Det finns flera boxar som till synes är identiska, men som har olika tändförställningskurvor anpassade för resp motortyp. Det är inte helt ovanligt att de börjar krångla pga uttorkade och åldrade elektrolytkondensatorer när de blir gamla, vanligtvis fungerar de då bra i varmt tillstånd men sämre eller inte alls i kyla.

sidekrans

20:39:04, 30-03-2019

Då har man:

Monterat bort BK - ingen skillnad.
Testat en annan cdi box - ingen skillnad.
Sprutat startgas runt insugsgummin etc - ingen varvändring.
Tog komp.prov på varm motor också - fortfarande bra värden. I denna veva slet jag av startsnöret så humöret var ju inte på topp...

Sen drog jag ut tankslangen igen - såg fin ut.
Därefter bytte jag tillbaka till gamla bränslepumpen och bypassade bränslekranen och bränslefiltret och nu blev det en helt ny skoter. Riktigt fint gassvar och varvar ut perfekt. :thummar: Vet inte om det var filtret eller pumpen som var boven men båda är helt nya för i år så lite märkligt är det.

1 person gillar det här inlägget.