Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Artic cat

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skotrar här!

Pålmat

18:04:52, 17-01-2021

jag undrar om någon har några tips angående en Artic cat EXT EFI 550.
Det som blir att den startar och går men när jag har kört ett tag och jag lägger av den är den jätte svår att starta.
Men tar jag ur stiften och blåser ren dom går han igen på första rycket.

MVH Pålm



Volvot24

18:16:51, 17-01-2021

.

Påminner om bedeendet på en Skidoo Elan 250 jag hade.

Kommer inte ihåg om det satt typ gummi mellan förgasare och insugningsrör, troligvis inte. Även om det kanske skulle varit sådant.

Men när jag satte in flera packningar emellan så försvann problemet.
Typ värmeisolering.

.
Senast redigerad av Volvot24 19:17:15, 17-01-2021, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

outback

18:49:12, 17-01-2021

Pålmat skrev:jag undrar om någon har några tips angående en Artic cat EXT EFI 550.
Det som blir att den startar och går men när jag har kört ett tag och jag lägger av den är den jätte svår att starta.
Men tar jag ur stiften och blåser ren dom går han igen på första rycket.

MVH Pålm
Testa byt stift, brukar finnas så man kan sätta varmare eller kallare stift beroende på problemet.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

fretchi

18:50:04, 17-01-2021

Låter lite som en CDI-box med tveksam funktion.

David, Luleå

20:16:35, 17-01-2021

Min lynx med 494an betedde sig så. Efter en massa felsökning visade det sig vara överflödat med bränsle i vevhuset och hela vacumledningen till pumpen var bränslefyld så det blev hydrauliskt tryck och sug istället för vacumpuls. Pumpen pumpade utav bara sjutton pressade förbi flottören och surade ner stiften hela tiden.

Inte solklart fel att hitta.

torbjorn_forsman

09:58:46, 18-01-2021

I detta fall är det ju en skoter med insprutning, så allt som liknar förgasarproblem kan uteslutas.
Svag gnista kan också bero på tändspoleproblem - antingen något kortslutet varv, avbrott i högspänningslindningen, eller en pirattändspole med fel elektriska data som inte passar ihop med resten av tändsystemet.
På en gammal Arctic med insprutning är det också viktigt att batteriet är i bra skick.
Kolla förresten om lysdioden på styrdonet blinkar några felkoder i samband med misslyckade startförsök, eller när motorn väl har startat.

Khan

22:10:27, 18-01-2021

Kolla alla jord punkter noga. En kompis hade bekymmer med en gammal artic. Visade sig vara jorden i baklyktan som var dålig. :uupps:

Blockstens trollet

22:44:10, 18-01-2021

givar fel som inte känner av att motorn är varm så den ger fel info och får extra bensin tror det är kall uppstart lika med sur motor?
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

torbjorn_forsman

08:06:34, 19-01-2021

I så fall borde styrdonet blinka ut en felkod. Och om det skulle vara problem av det slaget, så är det nästan mer troligt med kablagebekymmer än att själva tempgivaren är trasig. Det finns tabeller i VHB för både givarresistans och spänning över givaren vid olika temperaturer.

Blockstens trollet

22:03:36, 19-01-2021

Har för mig att de gamla A-C skoter EFI är som 70 tals bil EMS typ med Eprom programering och inte koppla till felkodsläsare som OBD för bil.?
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

nordlander

12:04:34, 20-01-2021

Mät upp bränsletrycket. Regulatorn blir styv och trycket blir för högt. Går att ersätta med en ställbar universal genom att borra ur orginal. Du får googla orginaltrycket. Hade det problemet på en 580 efi

Blockstens trollet

13:07:25, 20-01-2021

Tryckregulatorn liknar samma som på bilar från 70 tal Bosch den är ställd på 2 kp/cm2 vad skotern skall ha får ni kolla upp.
Men har det för 1.6 kp/cm2 läst någon stans snovmobil sidans fråga webb sida.
Bild
Senast redigerad av Blockstens trollet 18:06:19, 07-02-2021, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

torbjorn_forsman

20:28:31, 20-01-2021

Blockstens trollet skrev:Har för mig att de gamla A-C skoter EFI är som 70 tals bil EMS typ med Eprom programering och inte koppla till felkodsläsare som OBD för bil.?


De har stöd för felkodsavläsning med dator, dock inte standardiserad OBD utan något eget protokoll. På de allra första Arctic Cat med insprutning (t ex Wildcat '92) finns dock inte signalerna framdragna till någon diagnoskontakt, de finns på pinnar på styrdonet men inga ledningar är anslutna dit i kabelstammen.
Insprutningssystemet är tillverkat av den japanska firman JECS, motorn är tillverkad av Suzuki. Eventuellt kan det tänkas att datakommunikationen går till på samma sätt som på Suzuki personbilar med insprutning från tidigt 90-tal.
Jag har åtminstone lyckats reda ut (tack vare ett styrdon från en skrotad skoter, som jag fick av Fjeddan härom året) att det är två dataledare, en för vardera signalriktningen. Förmodligen asynkrondata ungefär som RS-232 men med andra spänningsnivåer.

Ska man jämföra systemet med insprutningssystem för bilar, så skulle jag nog vilja säga att det påminner rätt mycket om vissa varianter av GM:s P4-system från 80-talet eller Bosch Mono-Motronic från tidigt 90-tal. Microcontrollern är en Motorola 68HC11. Samma styrenhet sköter både insprutning och tändförställning.

Blockstens trollet

00:51:14, 21-01-2021

Tanken med EFI var ju att folk hade svårt ställa om förgasare men många lärde sig det och den blev lite tillförlitlighets svårsålda EFI skotrarna i USA och här också och sedan var de första batteri beroende har för mig att senare inte var batteri beroende EFI Sälv har jag bara lagat Farsans EMS SAAB 73 bytte ut felkomponenter rensade med tri spjäll kontakts kretskortsyta gick bra men grannens volvo 142 EMS med B20 var det mer problem få till fick bok på den var samma EMS system beskrivet han var också elektriker utbildad som jag.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.