Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Yamaha viking går ojämnt

44 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera skotrar här!

bonde456

13:38:35, 01-04-2021

torbjorn_forsman skrev:När det gäller munstyckena, i synnerhet om något av dem är av sorten med en lång "hals" på ena sidan (eller båda sidorna) av strypningen, så nöj dig inte med att det bara går att blåsa genom dem och att det lyser genom dem när man håller upp dem mot ljuset. Titta på dem noga med lupp eller mikroskop också, och kolla att det inte sitter något skräp på sidan av som bara väntar på att få lossna och sätta igen strypningen. "halsarna" kan man rensa ur med en passande borr.

Nej för guds skull börja aldrig med en borr i munstycken, om näst intill osynlig oxid skapar problem så är en repa från något som inte hör hemma där precis lika dåligt.
Ultraljudstvätta är bästa sättet.

För övrigt kan tilläggas att min skoter började gå bra nu när jag körde min fjärde tank varav dom tre sista var med biltemas rengöring för munstycken, kan vara värt att testa om man kör mycket, en del lyckas ju inte köra upp en tank på en säsong.

1 person gillar det här inlägget.



torbjorn_forsman

15:14:14, 01-04-2021

bonde456 skrev:
torbjorn_forsman skrev:När det gäller munstyckena, i synnerhet om något av dem är av sorten med en lång "hals" på ena sidan (eller båda sidorna) av strypningen, så nöj dig inte med att det bara går att blåsa genom dem och att det lyser genom dem när man håller upp dem mot ljuset. Titta på dem noga med lupp eller mikroskop också, och kolla att det inte sitter något skräp på sidan av som bara väntar på att få lossna och sätta igen strypningen. "halsarna" kan man rensa ur med en passande borr.

Nej för guds skull börja aldrig med en borr i munstycken, om näst intill osynlig oxid skapar problem så är en repa från något som inte hör hemma där precis lika dåligt.
Ultraljudstvätta är bästa sättet.

För övrigt kan tilläggas att min skoter började gå bra nu när jag körde min fjärde tank varav dom tre sista var med biltemas rengöring för munstycken, kan vara värt att testa om man kör mycket, en del lyckas ju inte köra upp en tank på en säsong.


Det är alltså inte själva munstyckshålet som ska rensas upp med borren, utan de långa "halsarna" som finns på en del munstycken. Där kan avlagringar sitta kvar även efter ultraljudstvättning.

Ivar Risslén

15:18:13, 01-04-2021

Timmerman skrev:Hej igen.Tog som lite tid att få fram ett nytt förgasargummi. Beställde förra måndagen av hanföarn inne i stan. Tydligen kom det grejor idag men gummit var restat trots att det var beställt från ett centrallager från Yamaha i Holland. Nån som har tips vart man lättast hittar ett sånt


Har du hört med denna firma om de har något på lager som passar? https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Yamah ... ugsgummin/
Errare humanum est

torbjorn_forsman

15:24:43, 01-04-2021

Insugningsgummin från Rinab och andra piratfirmor köper man bara i yttersta nödfall. De brukar få ungefär samma livslängd som Biltemas slangar till skottkärrhjul...i bästa fall.

Ivar Risslén

15:27:43, 01-04-2021

För att rengöra munstycken och kanaler i förgasare så brukar jag använda en fiskelina i nylon. Då riskerar jag inte att göra störande repor som om kan få om man använder en tråd att ett hårdare material.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.

Micke_fixar

19:35:28, 01-04-2021

Köpte insugsgummi till min viking på rinab, höll ett år.

magloman

19:55:22, 01-04-2021

Vet andra som köpt där oxå och det har inte hållit en säsong ens :-( Går inte ens reklamera då dom skyller på tillverkaren...
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

dc_lindberg

22:23:22, 01-04-2021

?!...förklarar det märkligt -dumma- bemötandet jag fick för ngr vv sedan då jag frågade om reservdelar till Bing/JLO alternativt annan förgasare om reservdelar inte går att få tag på. De blev alltså -nervösa-... "ansvariga för framtagande av alternativ förgasare"... med tanke på hur många de har på sin hemsida och att de därmed vill göra gällande att de tillhandahåller och kan...
Tacka katten för det -dumma- bemötandet!...
Men är det ansvarig för Rinab, eller är det personal som kanske borde ha andra arbetsuppgifter?...

Vaddå skylla ifrån sig om undermålig kvalité på det man levererar?! Fy!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

Timmerman

22:48:39, 01-04-2021

Låter som det är bäst att vänts på ett orginalgummi, bör väl dyka upp innan nästa säsong iafall.

1 person gillar det här inlägget.

Timmerman

22:57:17, 03-04-2021

Kunde inte hålla mig så jag satte ihop förgasaren och satte på det gamla gummit med en slang och två buntband utanpå. Går nu på tomgång om än inte klockrent men stannar inte i alla fall.
Lite konstigt ändå är att slår jag av den så måste jag ut med chocken för o starta trots att den är varm.
Startgas på främre gummit blir först ingen skillnad men efter några sekunder går den upp lite i varv och sen snabbt tillbaka.

magloman

22:58:55, 03-04-2021

Kul man kan tillföra något fortfarande :-)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

dc_lindberg

11:19:08, 04-04-2021

Timmerman skrev:Kunde inte hålla mig så jag satte ihop förgasaren och satte på det gamla gummit med en slang och två buntband utanpå. Går nu på tomgång om än inte klockrent men stannar inte i alla fall.

Lite konstigt ändå är att slår jag av den så måste jag ut med chocken för o starta trots att den är varm.
Startgas på främre gummit blir först ingen skillnad men efter några sekunder går den upp lite i varv och sen snabbt tillbaka.


Diagnosen har du ställt själv.
Tror jag skrev om det ovan om insugsstosproblemen på BMW R75-100 och "krypande" tjyvluft horisontalt mellan lagren i "kylarslangen".
Du har just själv skrivit -att- du har problem med tjyvluft -efter- förgasaren.

Det som sker är att det läcker in luft efter förgasaren - även när motorn är avstängd...
=> då har du fel luft/bränsleblandning = "går magert"/"får inte bränsle" => för att överkomma det måste du i startögonblicket tillföra mer bränsle = choka

Ser du till L/mil så kommer du att se detta som ca 10%, möjligen 15% men knappast så lite som 5% ökad förbrukning; och att tändstiftet är för vitt med blåsor. (är alltså en paradox - du får in mer luft men måste tillföra mer gas; att det inte sotar igen beror på överflödet av "ren" luft, men den går magert => skapar blåsor. Den är instabil på tomgång = tjyvluft. Bra jobbat! Tydlig diagnos!)
"standard fel" på BMW R75-100.
På BMWn sitter stosen skruvad in i toppen - när den släpper eller gängorna blir dåliga => samma fenomen. (att hitta -det- var inte lätt!) På Japanska radfyror är det O-ringstätningen eller/och planingen mellan topp och stos som kan vara problemet. På B&S med Pulsajet(?), horisontalaxlade 2-4hk så är förgasaren inte planad... o det kommer därmed tjyvluft mellan förgasaren och toppen... det har B&S fabriken löst genom att montera dubbla packningar i fabriken, istället för att plana anliggningsytan på förgasaren! (klart... en packning -är- billigare... men vilken huvudvärk det blir för slutanvändare och serviceverkstäder!)

Så - av med grejorna igen!
Täta läckan!
Bilder! :eat: :popscorn:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.

Ivar Risslén

13:39:36, 04-04-2021

Har man problem med förgasargummin som läcker och man får inte tag i nya så kan man använda "Liquisole" för att göra en provisorisk tätning. Man stryker limmet på utsidan av röret. De har visst bytt namn på Liquisole till Casco Rubberfix.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.

Blockstens trollet

19:44:50, 04-04-2021

De har jag gjort en gång provisoriskt men har även råkat få hård torkad tub köpt som ej gick använda alls till något hel torkad lim massa i tuben.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.