Öhlinarna är extrautrustning. Köpte dom billigt i våras så dom har hängt på garageväggen och mognat till över sommaren =)
Stödhjulen är praktiska när token på fabriken fått för sig att man ska vassa coromantstyrstål på en lössnömaskin. Kommer sätta dit släta stål per omgående skotern kommer hem.
Jag har aldrig varit i närheten av en snöskoter, kanske därför jag är så imponerad av dom, vilka maskiner.. Vad roligt ni verkar ha som har tillgång till snö, blir verkligen avundsjuk Vore kul om det blev en skotertråd av det hela, eller...
Grattis..
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
Spar otroligt mycket framvagns och chassiedelar att man inte har några vassa hårdmetallbitar som skär fast i trösklar, släpvagnskanter, stubbar, stenar etc, mm, osv. Och hårdmetallstålen gör i princip bara nytta på plogad väg och ren is och där kör jag ändå så sällan som möjligt.
Hade cormant på 59an förut å som sagt de enda dom är bra till är å skära sönder golv å flak mm. Å suger fast som s*t*n på flaket med durkalu. Så de blev armeringsjärn på den å.
Jag föregår Simnil lite: Det är en Ski-Doo Summit 600 med E-tec R-motorn. Och 154” matta. Jag köpte själv en sån i vintras som 50-årspresent till mig själv. Detta är min tredje Summit. Nu får Simnil berätta om hur han resonerar…
Precis som Fosson säger så är det en Summit 600R 154" anno 2022.
Varför BRP? -Det är enda märkeshandlaren vi har i kommun, har hoppat lite fram och tillbaks mellan BRP och Polaris innan och gillar dom båda men att ha handlarn nära och ha en bra relation till honom är värt mycket. Att exempelvis kunna få tag i en reservrem kl 9 en lördagskväll kan vara ovärderligt.
Varför "långbandare"? Kör mest ospårat och "i riset", har man inte barr i kalsongerna när man kommer hem har man inte kört skoter! =) 154" vill jag ha då jag är skapligt generöst tilltagen och vill kunna smyga fram lite ovanpå ibland. 146" kräver mera våld eller lättare pilot. (även om jag numera är 40 kilo lättare än jag var som tyngst) Hade jag haft råd skulle jag ha en kort ledmaskin också, och det kanske kommer en dag då det går för sig.
Varför 600R? Jag har kört 800 och 850 sen 2005 men i år så klev stormotorerna över min smärtgräns vad det gäller prislapp. Sambon har en Summit 600R -19 så jag har testat lite och tänkte ge det en chans jag också. Nya 600R är "ett helt annat djur" än gamla Etec 600an och går riktigt fint. Det är inte så förbaskat många dagar per år med snöförhållanden som 600R inte kommer klara av. Jag kommer definitivt få ändra körstil och vissa situationer som man våldat sig ur med 850n kommer kräva en del finess istället. En bisak med 600 som också hjälper till är beganatpriserna. 850n jag håller på att sälja bort nu har fallit ca 50k på tre år, sambon skulle snudd på få igen pengarna på hennes 600a som hon köpte samtidigt.