Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

I veckan var det paketöppning

81 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera skotrar här!

Simnil

10:42:10, 29-10-2021

Dom har det körigt hos återförsäljaren så jag åkte ner onsdagskväll och skruvade ihop min nya leksak själv.

Bild

Man är närmare 50 år än 40, men det är lika roligt med nya grejer varje gång :grin:

8 personer gillar det här inlägget.



Bygert

12:46:05, 29-10-2021

Är det inte typ mindre barn som behöver stödhjul?

3 personer gillar det här inlägget.

BGullb

13:09:07, 29-10-2021

Här i Skåne hade stödhjul fungerat ypperligt.
Vi hinner knappt starta en skoter innan snön smält bort :mrgreen:
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg

Toost

13:37:10, 29-10-2021

Var på vippen att säga att du verkar ha alldeles för mycket plats i garaget innan jag läst texten men....
Är Öhlinsdämpare original eller en option ?

Simnil

09:39:06, 01-11-2021

Öhlinarna är extrautrustning. Köpte dom billigt i våras så dom har hängt på garageväggen och mognat till över sommaren =)

Stödhjulen är praktiska när token på fabriken fått för sig att man ska vassa coromantstyrstål på en lössnömaskin. Kommer sätta dit släta stål per omgående skotern kommer hem.

kimmen

12:51:30, 01-11-2021

Jag har aldrig varit i närheten av en snöskoter, kanske därför jag är så imponerad av dom, vilka maskiner..
Vad roligt ni verkar ha som har tillgång till snö, blir verkligen avundsjuk
Vore kul om det blev en skotertråd av det hela, eller...

Grattis..
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

tortap

14:39:57, 01-11-2021

Varför vill du ha släta stål?

Simnil

15:14:50, 01-11-2021

tortap skrev:Varför vill du ha släta stål?


Spar otroligt mycket framvagns och chassiedelar att man inte har några vassa hårdmetallbitar som skär fast i trösklar, släpvagnskanter, stubbar, stenar etc, mm, osv.
Och hårdmetallstålen gör i princip bara nytta på plogad väg och ren is och där kör jag ändå så sällan som möjligt.

mimeck

17:41:03, 01-11-2021

Armeringsjärn var standard förut. Givetvis med bortslipade räfflor.

Simnil

09:07:14, 02-11-2021

Jag föredrar figurskurna Hardoxprofiler men smaken är som baken! :mrgreen:

Martin.Eriksson

12:59:52, 02-11-2021

Hade cormant på 59an förut å som sagt de enda dom är bra till är å skära sönder golv å flak mm. Å suger fast som s*t*n på flaket med durkalu. Så de blev armeringsjärn på den å.

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

Fosson

15:33:23, 02-11-2021

Simnil skrev:Jag föredrar figurskurna Hardoxprofiler men smaken är som baken! :mrgreen:


Dom vill vi se innan du monterar dom :photograph:
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

Jonas Ryrfeldt

19:49:13, 02-11-2021

Vad heter maskinen? Och vad gjorde att du valde den? Åker själv BRP så det förstår jag väl varför, men nyfiken på tankar om längd, matta o motor osv.

Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

Fosson

20:45:28, 02-11-2021

Jag föregår Simnil lite: Det är en Ski-Doo Summit 600 med E-tec R-motorn. Och 154” matta.
Jag köpte själv en sån i vintras som 50-årspresent till mig själv.
Detta är min tredje Summit.
Nu får Simnil berätta om hur han resonerar…
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

Simnil

11:00:52, 03-11-2021

Precis som Fosson säger så är det en Summit 600R 154" anno 2022.

Varför BRP? -Det är enda märkeshandlaren vi har i kommun, har hoppat lite fram och tillbaks mellan BRP och Polaris innan och gillar dom båda men att ha handlarn nära och ha en bra relation till honom är värt mycket. Att exempelvis kunna få tag i en reservrem kl 9 en lördagskväll kan vara ovärderligt.

Varför "långbandare"? Kör mest ospårat och "i riset", har man inte barr i kalsongerna när man kommer hem har man inte kört skoter! =) 154" vill jag ha då jag är skapligt generöst tilltagen och vill kunna smyga fram lite ovanpå ibland. 146" kräver mera våld eller lättare pilot. (även om jag numera är 40 kilo lättare än jag var som tyngst)
Hade jag haft råd skulle jag ha en kort ledmaskin också, och det kanske kommer en dag då det går för sig.

Varför 600R? Jag har kört 800 och 850 sen 2005 men i år så klev stormotorerna över min smärtgräns vad det gäller prislapp. Sambon har en Summit 600R -19 så jag har testat lite och tänkte ge det en chans jag också. Nya 600R är "ett helt annat djur" än gamla Etec 600an och går riktigt fint. Det är inte så förbaskat många dagar per år med snöförhållanden som 600R inte kommer klara av. Jag kommer definitivt få ändra körstil och vissa situationer som man våldat sig ur med 850n kommer kräva en del finess istället.
En bisak med 600 som också hjälper till är beganatpriserna. 850n jag håller på att sälja bort nu har fallit ca 50k på tre år, sambon skulle snudd på få igen pengarna på hennes 600a som hon köpte samtidigt.