Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Driva eget (bisyssla)

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Mojen

16:24:48, 04-01-2018

Jag funderar på att köpa in en maskin och utrustning för tllexempel snöskottning/sandning gallringsskotnong och liknande. Tanken är att ta på mig jobb i mån av tid från mitt dagliga arbete. Syftet är inte att tjäna mitt leverbröd på firman utan glad om Inteckterna täcker de månatliga utgifterna på maskinerna.

Vilken företagsform skulle ni föredra?

Kan man tillföra privata medel till ett aktiebolag för att betala tillexempel ett lån på företagets maskin om inteckterna uteblir?

Vad är syftet med avskrivning? Får man göra det på begagnade maskiner?

Tacksam för svar!



anders holmström

22:08:29, 04-01-2018

Du skall inte satsa på snöröjning som extra knäck. Nu vet jag inte var i landet du bor men när det snöar( om det gör det) måste du kunna köra direkt och inte efter jobbet.
Bättre att ha körning som man kan styra till kvällar och helger.
Det första du skall göra är att leta upp en bra revisor som vill sätta sig ner och svara på dina frågor.
Men jag kan väll försöka lite....
Enskild firma är det mest lämpliga i start skedet.
Avskrivningar är värdeminskning fast teoretisk.
För att ha ett hållbart företag så skall helst värdeminskning och avskrivningar vara ungefär samma.
Värdeminskningen får absolut inte vara högre än avskrivningarna för då kan du stå kvar med ett bokfört värde och utan tillgångar.
Lycka till
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara

magloman

22:44:35, 04-01-2018

Småskala är enslikt bäst. Flytta pengar mellan firma o dig är ok men ej på AB.

AB är bra sen när det kommer in mkt pengar per år. Kanske mer än halvmiljonen eller nåt.

Du kommer behöva nån duktig som deklarerar och ev bokför åt dig. Börja hitta på nån sån.

Sen sök lite här på forat, finns många trådar om detta ämne.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

anders holmström

22:51:47, 04-01-2018

Det viktigaste med revisorn är inte bokföring och bokslut (det måste man) utan att man har en revisor som man kan diskutera och känner förtroende för.
Jag har haft samma sen -99 och det är en oerhörd trygghet att ha han i ryggen när det är nått. :grin:
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara

3 personer gillar det här inlägget.