Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineri

För mig okänd motor, hjälp med identifiering

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!

Davids Trädvård

15:43:05, 12-07-2015

Hej,
Var o hälsa på en kompis idag, han undrade om jag kunde hjälpa honom med sin båt han ärvt.
Jag vet inte mycket om fartyget i fråga annat an den är 10.75m lång och har en deplacement runt 10 ton, byggd i stål av hans morfar.
Ursäkta bilderernas kvalite båten ligger under ett täcke av mycket pressening, väl mörkt o trångt i motorrummet där inne....
Såhär ser motorn ut:

Bild
Bild
Bild
Bild


Någon som kan hjälpa mig ?

Sen kommer väl frågan om man ska ta sig an projektet o fixa motorn och båten för att få den sjöduglig, om det nu är värt det, det får framtiden avgöra !

Mvh David



Mattias Petterson

15:46:18, 12-07-2015

Det är en GM diesel..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

Bengt Erik Eriksson

16:04:29, 12-07-2015

Det står ju tydligt General Motors Diesel.. Gissar på en tvåtaktsdiesel..

Återkommer efter googlande..

Edit: finns det någon typskylt någonstans?

https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... u47E_wzPkQ
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 16:28:18, 12-07-2015, redigerad totalt 1 gång.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

PerJohansson

16:12:37, 12-07-2015

Av längden att döma en 3- eller 4-cylindrig. Kanske en i -53 eller -71 serien.

v240tic

17:12:08, 12-07-2015

Tror nok at det er en Detroit diesel 3-53 ja

1 person gillar det här inlägget.

Davids Trädvård

19:59:51, 12-07-2015

Tack alla,
Det verka stämma enligt båtägaren är det en 3 cylindrig, Att den går på diesel och är en GM/ Detroit hade jag också listat ut :buga:
nu jag har en ide om vad et är för en imponerande monster motor, kommer nästa fas i min diesel 2takt utbildning...

Vad ska jag kolla på för att få en ide om skicket före uppstart försök, jag har meckat en del med nyare motorer o maskiner men har nog aldrig stöt på en diesel 2 takt :help:

David

rospigg

21:54:15, 12-07-2015

Ohoj!

Och backslaget är ett Borg/Warner velvet drive.
Se till att oljan hålls inne i backslaget , (som är hydrauliskt) annars kan det bli behov av lamellbyte.
Vanligaste orsaken till backslaget läcker olja är att fjädern i packboxen rostar av, då tappar boxen sin spänst och förmåga att hålla tätt.

//Rospigg

Davids Trädvård

22:02:13, 12-07-2015

Vad bra, velvet drive låter ju finnt! med packboxfn antar jag att du menar den på utgående axel,
Alltint ser ju bra ut som det står, men den har stått stilla ett bra tag minst 10 år så det blir en del att kolla om jag tar mig an projektet att fixa bef drivpaketet.
Jag gillar skarpt gammal hederlig mekanik, och det verkar som det här är en fin gammal robust bygge..

När du säger att bakslaget är hydraulisk kan du vara mera specifik i hur det funkar ?

David

rospigg

22:08:34, 12-07-2015

Ohoj TrädvårdsDavid & alla andra!

Backslaget har en intern oljepump, du reglerar oljan till att lägga tryck på fram eller backens lameller. I övrigt är det mekaniskt, ett lätt och bra backslag.
Alldeles riktigt, det är packboxen baktill som är utsatt för vatten i kölen. (ännu ett bevis på att det är bra att va en miljöbov, oljan i slagvattnet rostskyddar p-boxens fjäder :mrgreen: )
(Googla "Velvet drive part list", så finns det sprängskisser)

Mvh Rospigg

1 person gillar det här inlägget.

Bengt Erik Eriksson

11:44:17, 13-07-2015

Är det verkligen rätt montage med fjädern på frånsidan av oljan? Är det hlögre tryck på ingående vatten som man garderar mot då? Rostfritt utförande på packbox?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

PerJohansson

11:52:23, 13-07-2015

Det kanske är att föredra att det läcker lite olja då man kan kolla nivån före start jämfört med att det ska läcka in vatten i oljan som då måste bytas.

rospigg

22:27:16, 13-07-2015

Ohoj!

Jag minns inte om det var en dubbelläppad packbox, men en avrostad fjäder på utsidan var det i alla fall.
Har för mig rekommenderade delarna kostade över 3000:- för 10 år sedan. Ett antal fjädrar, packbox, papperspackning, låsmutter (som även skulle loctiteas för att förhindra olje/vattengenomträngning i gängan) och lite mer, minnet har mojnat...
Men bra grejer är det, backslagen!!

//Rospigg