Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineri

Veteranflottiljen - något för dig?

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!

MN

15:35:52, 28-05-2018

Har ju skrivit tidigare om evenemanget "En dag i paradiset" En dag i paradiset (EDIP) 2016

Veteranflottiljen är mer än bara detta evenemang då flera av båtarna kör flera biljettkörningar per säsong och ofta gör en långresa varje år. Inom flottiljens Gålöavdelning (dvs strax söder om Stockholm) finns det följande båtar/fartyg i drift: Motortorpedbåtarna T26, T46 och T56, torpedbåt T121 Spica, robotbåt R142 Ystad, vedettbåten V150 Jägaren om vi begränsar oss till ytattack.

Motortorpedbåtarna T26 och T46 har 2 resp 3 st Isotta Fraschini W18 bensinmotorer på 57 liter och centrifugalkomressorer som ger ca 1500 hk var. Detta är lättmetallmotorer med rötter från 30-talet men som ger 1hk/kg! T56 har en dieselversion av samma grundmotor som ger ännu lite mer - 1650 hk. Denna motortyp tillverkas fortfararande "på begäran" och är i sitt vassaste utförande uppe i 2400 hk http://www.crmmotori.it/interna.asp?tema=16

Själv har jag en udda dragning åt gasturbinerna i T121 och R142. Togs fram av Bristol Siddeley i slutet av 40-talet och kanske mest känd som turbopropmotorn i flygplanet Bristol Britannia under 50-talet. Användes senare i flera länders snabba båtar - Sverige och Danmark med de största antalen! R142 Ystad togs ur flottans rullor 2005 men tack vare hängivna maskinare ger maskinerna mer pulver nu än för 13 år sedan! Stoppa in munstycket på en högtryckstvätt i insuget på en jetmotor ser minst sagt brutalt ut men är rena hälsokuren om det görs på rätt sätt!

För den som är sugen att hjälpa till efter förmåga eller till och med bli besättningsman på ngn av båtarna så är det bara att hojta till!

Några bilder så länge:

Kväll över Gålö
Bild
Lös turbinenhet
Bild
Morgon - dags för avfärd
Bild
Maskincentralen redo!
Bild

19 personer gillar det här inlägget.



MN

07:39:46, 30-05-2018

Lite mer bilder då...

Tvättdags med hetvattentvätten. Maskinen går på startmotorvarv ca 2000 rpm (om jag kommer ihåg rätt) men utan bränsle och tändning. För extra effekt efter körning i sjörök kan man blöta upp med en mild syra innan tvätten.
Bild

Bild på en mer naken maskin. Turbindel med utblås åt vänster, växel för drivning åt höger på andra sidan "väggen". Notera var luftintagen sitter och fundera på hur luften går....
Bild

Träratt är sportigt
Bild

Aktuell toppfart men det är under arbete... :-D
Bild
Bild

16 personer gillar det här inlägget.


busholle

09:57:38, 31-05-2018

Hälsa Johannes.
Tycker mig ha sett tvättbilder därifrån innan.

/ Olof

MN

14:18:45, 30-06-2018

2 gasturbiner på ingång. Transport sökes! Billig frakt från Wales till Stockholm sökes!

MN

MN

08:54:43, 20-08-2018

Maskinerna hemma. Blir ca 1000 hk mer jfr med nuvarande maskiner.
MN

1 person gillar det här inlägget.

MN

17:49:46, 02-09-2018

Nu till helgen är det är det dags för "En dag i paradiset" http://veteranflottiljen.se/lordagen-de ... paradiset/

En trevlig film när Ystad och Spica återvände från örlogsdagarna förra helgen: https://www.youtube.com/watch?v=6RAD0rl ... ture=share

T46 och T56 åkte hem samma dag: https://www.facebook.com/10001052149925 ... 258445584/

MN

5 personer gillar det här inlägget.

MN

16:32:32, 12-09-2018

Trevlig helg i gott sällskap! Finns ju en synnerligen sympatisk Maskinistenmedlem i gänget. Nästan 600 besökare och alla 8 båtarna höll (nästan) hela dagen men en del av besättningarna fick jobba hårt! Maskinarna på T26 och T46 hade en hel del bekymmer pga dålig bensin
Själv var jag inkvarterad i FC hytten på V150 Jägaren så det var ju trevligt att bo ståndsmässigt :-) Koncentrerade mig på de mindre båtarna och åkte T26, T46, T56 och Stridsbåt 90E :-)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Mer bilder och filmer finns här:
https://www.facebook.com/groups/4913600 ... =bookmarks
https://www.facebook.com/groups/145212518822956/
https://www.youtube.com/watch?v=zNKAMSg2LgE

Skall lägga upp ngr egna filmsnuttar senare.
MN
Senast redigerad av MN 16:37:26, 12-09-2018, redigerad totalt 1 gång.

5 personer gillar det här inlägget.


MN

14:50:17, 27-03-2019

Veteranflottiljen omfattar nu 17 (!) fartyg och båtar. Det behövs folk som vill hjälpa till med att hålla örlogsarvet levande! Man behöver inte vara "flottör" utan intresse är det som gäller. Det finns möjligheter att jobba med "allt" från ångfartyg till de nyare med gasturbiner och med arbetsuppgifter i maskin, på däck och bryggan + sådana som fixar runt omkring. Själv letade jag upp nya huvudmotorer till R142 Ystad och har fiskat upp en liten gullig Rover gasturbin på 60 hk som användes både på Spica och Ystad för att driva en nödbrand/länspump. Dessutom lagt en hel del tid tillsammans med andra medlemmar att serva upp flottiljen lastmaskin.

Kom och prova på! Spännande teknik och roliga människor att umgås med!

V150 Jägaren skall snart klassas så hon kan börja köra med passagerare så nu skall det byggas upp en besättning. Jägaren var protypen för alla patrullbåtarna och sannolikt det fartyg i flottans moderna tid som tjänstgjort flest år och gått många timmar.


För er med närmare till Göteborg så har föreningen kring patrullbåten P151 Hugin börjat på allvar att fixa till henne. Vi väntar på att höra hennes mäktiga V20 dieslar igen!
https://www.youtube.com/watch?v=BnVOaxoVVYQ

MN

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.

MN

18:36:18, 03-06-2019

R142 Ystad var torrsatt en dryg vecka i början av maj för underhållsarbeten under vattenlinjen och inspektioner som krävs av Transportstyrelsen. Beckholmen är en vacker arbetsplats! Bytte samtidigt ut den första konverterade raketmotorn och vid första provkörningen åkte toppfarten upp till 41,5 knop. Nu är konverteringen av maskin 2 igång, en gullig pjäs som ger 4900 hk. Först skall en donatormaskin strippas på alla hjälpapparater och sedan släppa till de bägge växellådorna som sitter längst fram. Filmsnutten är från lördagens rotekörning tillsammans med T121Spica.

https://www.youtube.com/watch?v=PwilsGHjpBI

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Titta gärna in på: https://www.facebook.com/groups/145212518822956/

MN

3 personer gillar det här inlägget.

johan.eriksson

19:30:51, 03-06-2019

Ansökt om medlemskap i både den gruppen och i veteranflotiljen. Synd bara att ni huserar så ocentralt, hade varit kul att vara med och skruva.

1 person gillar det här inlägget.

MN

19:57:52, 03-06-2019

johan.eriksson skrev:Ansökt om medlemskap i både den gruppen och i veteranflotiljen. Synd bara att ni huserar så ocentralt, hade varit kul att vara med och skruva.


Ptja Roverturbinen jag hämtade behöver någon som ger den lite kärlek. Ryms i en V70 :-) Bara att hämta under EDIP om du är sugen :-)

MN

1 person gillar det här inlägget.

raggsockan

20:02:59, 03-06-2019

rackars synd att man inte bor kvar i Stora vika :sad:
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

MN

16:05:24, 23-12-2019

Gasturbin nr 2 och 3 under uppbyggnad. 2:an i princip klar, 3:an just nått vändpunkten där alla "fel" delar är bortplockade och de rätta skall dit. Det blir ganska många maskiner involverade då växlar mm tas från andra reservmaskiner (= en omfattande strppning) samt att alla bränslerelaterade och styr- och övervakningssystemprylar flyttas över från de fungerande maskinerna ombord då de är proven performers och hyfsat rätt inställda för fortsatt intrimning.
MN
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.