Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus

Vilka oljor skall jag köpa till min Gravely?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera Belos/Gravely/Irus här

swetom2011

10:03:45, 25-02-2020

Enligt Gravelys handbok skall följande oljor användas.

Växellåda: GL-6 SAE 90W
Motor: SE (API service class) under 0°F (-18°C) 10\\30, över 85°F (30°C) 10\\40

GL-6 finns så tillvida jag vet inte mer och temperaturen när jag använder min Gravely ligger väl snarast mellan 10°C och 30°C.

Därför, vilka oljor är lämpliga att använda?



mr belos

11:11:37, 25-02-2020

Glöm gl6
Gl1 är icke frätande

Men du kan köra 10/30 universal i både motor o låda
Testa agrol från granngården

Vilken gravely har du?
På de gamla är det ju vxllådeoljsn som pumpas runt till motor
Så det är motorolja i dom

1 person gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

12:43:18, 25-02-2020

API-klass SE är en mycket gammal sådan, det var vanligt att billiga bilmotoroljor på 80-talet uppfyllde den klassen och idag går det knappast att få tag i en olja som bara uppfyller SE och inte någon senare API-klass (SH, SJ eller vad det nu kan heta idag). Så om bara API-klassen börjar på S och den andra bokstaven ligger efter E i alfabetet, så är det i sin ordning. De flesta motoroljor har dubbla API-klasser, t ex kan det stå SH/CF. Då är SH en klassning som gäller för bensinmotorer och CF gäller för dieselmotorer.

swetom2011

12:58:34, 25-02-2020

Tack för era svar.

Jag har en Gravely C12 med en Kohler K301 4-takt motor på 12 hk. Det är ju därför man har separat oljepåfyllning till motorn och växellådan.

Gravelyn och motorn också naturligtvis, är från 1975, d.v.s. mer än 20 är yngre än min gamla Agria från 1952 :grin:

Granngården är inte så lätt att komma till när man bor i Tyskland :mrgreen: :mrgreen: så jag får leta efter något annat.

mr belos

17:37:15, 25-02-2020

Liqui moly

swetom2011

11:02:41, 08-03-2020

Liqui Moly Nr. 1 Leichtlaufmotoröl 10W-40 (mineraliskt) har dom för närvarande in en affär in närheten 5 l för 25.50 EUR.

Skulle det passa?

Et problem kunde vara att de allra flesta Liqui Moly oljorna verkar additiva tillsatta eller är syntetiska. Kanske inte så bra för gamla motorer?

mr belos

12:17:33, 08-03-2020

Troligen

torbjorn_forsman

14:01:51, 08-03-2020

Det finns ingen anledning att undvika en motorolja bara för att den är syntetisk. Det där är ett rykte med mycket gamla anor, som härstammar från den tid då det fanns motoroljor helt utan sotlösande tillsatser (före 1960-talet). När en motor hade körts länge med sådana oljor så kunde vevhuset vara mycket igengrott med tjocka avlagringar, om man utan vidare bytte till en sotlösande olja så fanns det risk att sotet släppte i stora klumpar som sedan i värsta fall kunde sätta igen någon oljekanal så att delar av motorn blev utan trycksmörjning.
Viss tendens till sådana problem återkom under 1980-talet, då det både förekom oljor med ganska dåliga sotlösande egenskaper och mycket kraftigt sotlösande oljor (de senare oftast syntetiska) på marknaden. Numera löser alla motoroljor, även billiga mineraloljor, upp sotet mycket bättre än vad man kunde vänta sig av en mineralolja för 40 år sedan.

swetom2011

16:25:52, 08-03-2020

Tack för alla svar. Om jag förstår det rätt kan jag använda t.ex. 10 / 30 olja till både motorn och växellådan och det spelar ingen roll om det är den mineralolja eller en syntetisk olja.

dc_lindberg

16:33:04, 06-03-2021

Brons i växellådan... Brons gillar inte allt som finns i moderna oljor...

Vad är koderna som talar om om oljan kan påverka brons eller ej?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

torbjorn_forsman

18:10:28, 06-03-2021

Det är hypoidolja med beteckningen GL5 som inte kommer överens med brons och andra kopparlegeringar. Lägre siffror, samt oljor märkta GL4/5, ska inte vara något problem. Gammaldags s k kompounderade oljor (alltså blandningar av mineralolja och vegetabilisk olja) kan också angripa kopparlegeringar.

Om man har hällt en olämplig olja i en växellåda med delar av t ex brons, så brukar oljan bli grönfärgad långt innan några delar i växellådan har tagit allvarlig skada. Om man tittar till oljenivån regelbundet, får man alltså en bra förvarning.

dc_lindberg

19:44:48, 06-03-2021

Tänkte faktiskt även på de du nämnde ovan om syntet-motoroljor.
Det har varit kraftiga varningar -mot- dem som "växellådeoljor" där pga brons; men, det är såååå mycket hörsägen i samhället idag att hörsägen ofta blir sanning tills någon vågar (kommer på idén) att syna dem.

Nu valde jag Biltema 10/30 mineral till sista Belos köpet. För jag vågade inte ta deras delsyntet - pga tidigare varningar på Maskinisten bl.a. (6-8 år sedan).
Hade valt T1000 på Swedol, om jag kunnat transportera 20L's dunk på "moppen"...

Frågan blev alltså:
- finns det en risk för ämne i del- och helsyntetiskt motorolja som skulle kunna vara aggressivt mot brons?
- Om så, vad är då beteckningarna som man ska se upp med (API klassningskoderna?) ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

torbjorn_forsman

21:01:16, 06-03-2021

Jag är för min del tveksam till om det skulle vara några problem med syntetiska motoroljor i transmissioner. Vi vet ju från andra trådar här att det bestämt rekommenderas syntetisk motorolja i hydrostattransmissioner i åkgräsklippare av lite modernare slag.
Man kan nog räkna med att även en sådan olja blir grönfärgad långt innan den ställer till någon skada, om den skulle ha någon slags inverkan på kopparlegeringar.