Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Allmänt

Elproblem mm

59 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera allmäna teman rörande Belos/Gravely/Irus här

Jan-Sverre

10:01:16, 03-01-2022

Hej igen där ute.
Har några problem med elstarten på min Belos 272. Jag antar att det är startreläet som är kasst. Det ryker från det, alternativt gnistrar och startgeneratorn orkar knappt dra runt, oftast händer ingenting.

1. Kan jag laga startreläet?
2. Kan jag köpa ett "nytt"? Är det något som någon här kan sälja?
3. Kan jag koppla mig förbi och starta maskinen direkt på generatorn (tills vidare), typ med nån form av starthjälp/batteri (röd kabel).

En ytterligare fråga.
Jag har en plog som inte går att använda. Visst ska väl plogbladet kunna rotera på sin axel? Hur ska det annars kunna funka när vägen lutar, vilket det hos mig. Jag misstänker att det rostat fast.

Tacksam för svar.

Belosen går bra och gör sitt jobb. Det är ju typiskt att elstarten skulle strula nu när det är snö på väg in.

Mvh
Sverre



mr belos

12:08:08, 03-01-2022

Hej
Det var längesedan
Du kan skaffa relä på närmaste bilelfirma
Om du har separat start o laddrelä
Är det kombination blir det dyrt o Ngt svårare
Lycka till

Jan-Sverre

13:47:37, 03-01-2022

Tack för svar. Jo, det var ett tag sedan. Använder 272:an sommartid med sulky för gräsklippning med paddan och vintertid utan sulky med snöslungan (Gravely). Funkar bra! Det är ganska kuperat så jag skulle bara stå och slira med sulkyn påkopplad trots snökedjor. Funderingen med plogen handlar om at det inte sällan ramlar ner mängder med blötsnö som lämpar sig mycket dåligt att slunga.

Då ska jag ge mig iväg till en elbilsfirma i stan (Sundsvall). Jag tar med startreläet (och kopplingsschemat?) så borde väl dom kunna se vad det är jag behöver och hjälpa mig.

mr belos

14:35:16, 03-01-2022

Har du broddkedjor?
Ett måste för snöröjning på isunderlag

torbjorn_forsman

15:45:27, 03-01-2022

Vad är det för fabrikat på startgenerator och startrelä/laddningsregulator? En del av de där kombinerade startreläerna + laddningsregulator är svåra att få tag på idag, och vid fel på startrelät kan man bli tvungen att sätta dit ett separat sådant och bara behålla den burken som laddningsregulator. Man måste vara extremt noga med att koppla allting rätt, för att inte bränna sönder saker i regulatorn. Dokumentation finns nog i en del tidigare trådar här på Maskinisten (bl a någon som handlar om en Albin båtmotor, vill jag minnas).

dc_lindberg

20:07:37, 03-01-2022

BlackLight har säkert nya startreläer hemma på hyllan.
...men vilken motor har du? Tecumseh eller MAG ? ...eller har du något riktigt spännande?

Är det en startmotor, eller en Dynastart?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

mr belos

09:38:21, 04-01-2022

Ang laddningsrelä
Till dynastart
Max 11A annars blir dom överhettade
Fick jag info om via generatorservice i Uppsala
Dynastart är så tät o saknar fläktvinge för kylning
Så den blir varm lätt

1 person gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

10:13:48, 04-01-2022

mr belos skrev:Ang laddningsrelä
Till dynastart
Max 11A annars blir dom överhettade
Fick jag info om via generatorservice i Uppsala
Dynastart är så tät o saknar fläktvinge för kylning
Så den blir varm lätt


Är det Bosch-startgeneratorn (storlek G, 103 mm diameter på statorhuset) du tänker på då?
Den är specad för 11 A under "normala" förhållanden, men vid konstant varvtal och helt utan kylning (som t ex vid en inombordsmotor i båt) får den inte belastas med mer än 7,5 A.
Det finns också en större typ (storlek J, 112-117 mm), som är specad för 21 resp 9,5 A under motsvarande förhållanden.

Jan-Sverre

11:42:01, 04-01-2022

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

mr belos

11:44:47, 04-01-2022

Jo
Bosch
Ville bara varna så man ej sätter dit från en gammal Volvo
Eller nåt med 35 A

Om du tittar på ena foten/fästet till relä
Så är det ingraverat 11a på de rätta
Finns även till gamla bm traktorer enl utsago

Jan-Sverre

11:52:11, 04-01-2022

Haha, ni får bortse från översta bilden. Ser att det smög sig in en skiss över min tänkta atelje´. :grin:

Jan-Sverre

11:57:52, 04-01-2022

Det är från den svarta lilla dosan det har gnistrat alternativt kommit rök när jag försökt starta motorn. Hur kan jag veta vad som är felet? Hur felsöker man ett sånt här system?

torbjorn_forsman

11:59:01, 04-01-2022

Det ser ut som om laddningsregulatorn inte är avsedd för startgenerator utan för en så att säga fristående likströmsgenerator.
Och startrelät antar jag är den där svarta plastklumpen bredvid? Ser ut som samma slags relä som kan förekomma som t ex glödstiftsrelä i samband med dieselmotorer.

Är du förresten säker på att det är något riktigt fel på startrelät, så att inte gnistbildningen bara beror på varmgång i lösa eller dåliga kabelanslutningar?

Kolla Bosch-numren på startgenerator, laddningsregulator och startrelä, så går det kanske att avgöra om sakerna hör ihop.
Observera att numret som står i ett hörn på den gula klisterlappen INTE är regulatorns detaljnummer. Det rätta numret bör vara instansat på foten (inte kåpan).

Jan-Sverre

12:13:30, 04-01-2022

Kan det vara fel grejer alltså? Dvs inte original. Jag har en annan 272:a. Elsystemet ser annorlunda ut på den, vilket jag tyckte var märkligt. Nåväl, jag är dålig på el så jag fattar ju inte. Men jag tänker att jag kan lära mig det jag behöver. Stämmer kopplingsschemat med mina grejer för övrigt? Är på jobbet just nu så jag kan inte kolla upp nått av era råd.
Senast redigerad av Jan-Sverre 12:30:04, 04-01-2022, redigerad totalt 1 gång.

dc_lindberg

12:23:24, 04-01-2022

Senast redigerad av dc_lindberg 12:48:01, 04-01-2022, redigerad totalt 3 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)