Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Motor

Ilo 372 skjuter genom luftfiltret

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande Belos/Gravely/Irus här

Gajjen89

21:42:25, 29-11-2020

Börja med att byta flottör för den gamla var inte tät så satt dit en annan så den sluta läcka bensin men nu till problemet efter bytet så misständer den och skjuter iväg luftrenaren med en jäkla smäll och om man lyckas få igång den så skjuter den hela tiden så det sprutar eld ur förgasaren kan det ha att göra med flottören eller har tändningen ändrat sig?



rospigg

22:08:05, 29-11-2020

Byt tändstift. Enkel åtgärd.
Fortsätter den gå lika illa som som förut:
Kolla brytarnas avstånd. (brukar vara 0,35-0,45 mm som rekommenderas)
När du ändå är nere och river i tändsystemet så kollar du att ankarplattan sitter fast, och efter sina markeringar.
Är brytarna och ankarplattan schyssta så gör du ren förgasaren.

Volvot24

22:13:34, 29-11-2020

.
Och krysskilen i svänghjulet är hel?

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

dc_lindberg

16:16:57, 06-03-2021

Hur har det gått?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

Gajjen89

10:01:35, 07-03-2021

Det har lagat sig själv nu funkar den konstigt

dc_lindberg

10:52:43, 07-03-2021

När det sprutar eld ur förgasaren, då antänds gaserna efter TDC när avgasventilen (Anm: Mr belos påpekar korrekt att det är -avgasporten- när det gäller 2-takt) har öppnat.
För att detta skall kunna ske -måste- tändpunkten ha ändrats.
Ändring av tändpunkten kan bara ske genom att punkten var brytaren sluter är förändrad.
Vanligaste skälet är som Vovlot24 frågar - är krysskilen skadad?

När du tar loss svänghjulet och tittat på krysskilen och dess spår i vevaxel och svänghjul, så får dessa inte ha någon form av sammanpressning/skada. Man -kan- behöva förstoringsglas för att se ordentligt.

En inte ovanlig skada på JLO motorer har varit skada på krysspåret på vevaxeln.
Den formen av skada har onämnts då och då sedan Belos grupperna uppstod på internet 2006 (min på Yahoo, Maskinisten och Jag och Min Gamla Belos).

Att den "funkar konstigt" - är därmed fullt i sin ordning. Den -ska- funka konstigt om svänghjulet inte sitter exakt korrekt.
Detta med att "den lagat sig själv" är oroväckande! Det tyder på att ditt svänghjul sitter löst... och när det släpper så får du "motorsallad" av vevaxel och svänghjul... o då blir det billigare med en ny motor...

En Belos 222 i gott skick, med JLO 372 och 352 motorer, ska i princip starta på första dragningen/rycket. Gå lugnt och fint tills man vrider upp gasen varvid den skall "yla som besatt", för att åter gå lugn och fint när man vrider tillbaka gasen till tomgångsläge.

Granska motorns utseende vid cylinderfoten och cylindertoppen.
Det skall vara oljefritt/torrt där!
Är det det inte... så har nog en packning gått sönder.

Lite bilder på belosen hjälper för att bättre få en uppfattning om vad som pågår.
DuRörs klipp på hur den låter och går skulle vara än mer hjälpsamt.
Senast redigerad av dc_lindberg 12:08:32, 07-03-2021, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

torbjorn_forsman

11:05:29, 07-03-2021

En annan möjlighet är att gaserna i cylindern brinner så långsamt att de inte har hunnit slockna då kolven har nått tillräckligt långt ned för att spolportarna ska öppna. Kan t ex förekomma om bränsleblandningen är så fet eller mager att det är på gränsen till att motorn ska gå, eller om det finns mycket oljigt sot i förbränningsrummet. Ytterligare en möjlighet är om kolven är så otät att en flamma kan slå förbi kolvringarna.

Jag har läst om ett intressant liknande fall från åren närmast efter förra sekelskiftet, då var det frågan om en stor stationär tvåtaktsmotor typ Oechelhäuser (kan ha rört sig om 700 hk på en cylinder eller något sånt). Där hade man upprepade problem med att spolluftpumpen exploderade när motorn skulle startas. Till slut visade det sig att felet var en fläck med poröst gjutgods i motorns cylinder, så flamman kunde ta sig förbi kolvringarna genom porerna och gå ut i spolluftkanalen.

Ytterligare en sak, på svänghjulsmagneter med brytare, kan det ibland hända att det inte bara blir gnista vid rätt tillfälle (dvs då brytaren öppnar), utan det kan också bli en svag gnista då brytaren sluter. Det är mest vanligt på motorer där det sitter fler magneter i svänghjulet än vad som behövs bara för tändsystemet (t ex på en mc eller snöskoter där man vill kunna få ut så mycket effekt som möjligt ur en extraspole för lyse och batteriladdning). En del Yamaha snöskotrar på 70-talet hade en mystisk elektronikenhet kopplad parallellt med brytarna för att eliminera detta problem, jag har dock inte en aning om vad den enheten innehöll. I verkstadshandboken kallades den "maverick spark suppressor" eller något liknande.

1 person gillar det här inlägget.

mr belos

11:40:03, 07-03-2021

När fick ilo 2-takt ventiler?
Jag har aldrig sett några

dc_lindberg

12:31:00, 07-03-2021

Så rätt så Mr.belos - mitt misstag. Jag -avsåg- skriva avgasporten men tangentbordet ändrade port till ventil. Poängen och mekaniken är dock den samma. Förbränningen måste ske efter det att TDC passerats, och avgasporten "öppnats".

De påpekanden som TF ger funderade jag också kring, om de skulle kunna ge upphov till beskrivna symptom.
- gods/gjutskador i kolv
- cylinderskador
- kolvringsskador
- kocks
Jag avfärdade dem då motorn "självreparerat" sig - vilket inte kan ske... det tyder snarast på att något sitt löst.
- svänghjulet är primärt misstänkt
- tändspole sekundärt
- brytare är säkert medlöpare i sabotaget oavsett.
Små glapp som kan ruckas av vibrationer och motorns kraftfulla ryck vid antändning av gasblandning.
=> vad kan rimligtvis då röra på sig så att en "eldsprutande" drake slutar med de dumheterna, o hittar på annat hyss?
=> något som sitter löst mellan gnista och generering av elektroner till den.
=> vad ingår i denna serie av händelser?
=> svänghjul med magnet, spole som alstrar elektroner, kondensator som lagrar elektroner, en kortslutare - brytare, lite sladdar, ett tändstift

Vad krävs för att antändningen skall ske så sent att det sprutar eld?
Vilka alternativ finns för "eldkastningen"?
(TF har redogjort klart och tydligt ovan)
Eftersom spontan läkning, av en motor...(död materia... läker inte...)... så begränsar detta de rimliga skälen, men (!) inget är omöjligt!

Vi kan nog med -gott- samvete anta att det finns ev., skador på kablage med krypstömsproblem, som lite grädde på moset.
Vad är det i särklass mest troliga i sammanhagen?
- min röst ligger på mekanisk påverkan/störning. Därmed har jag begränsat mitt tänkande till, i praktiken endast, det som rör vevaxeln.
På vevaxeln finner vi:
- svänghjul
- punkt som lyfter/sänker brytaren
Vilken kan ge upphov till beskrivna fenomen?
- I första läget; båda
- I andra läget, "spontanläkt", återstår svänghjulet.
Hur mycket fel krävs för att få beskrivet fenomen på en JLO motor? På en B&S stratton, 3-4hk gräsklipparmotor, räcker det med mindre än 1/10's mm kompressions skada på krysskilen enkom.



Bara för att jag resonerar så, så betyder det inte alls att det är det som är felet/felen.
Varje nytt problem är ett unikt tillfälle att lära sig av :-)
Inga problem är identiskt lika, även om de kan vara oskiljbart lika ;-)


Största besvären man får är när det är mer än en sak, som kan, och ger, upphov till samma symptom!
Då blir det knepigt!

Finns en tråd om detta:
Metodisk felsökning.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.

Ivar Risslén

14:16:18, 07-03-2021

Då felet verkar ha lagat sig själv så tror jag på att det var skit i karburatorn så att den fick en för mager bränsle-luftblandning. Det är vanligt att 2-taktare sparkar bak-ut när krysskilen har gått sönder.
Errare humanum est

Volvot24

14:23:32, 07-03-2021

Bästa sortens fel :buga:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia: