Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Kraftöverföring

Belos 284 Sprängskisser och reservdelar

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kraftöverföringsteman rörande Belos/Gravely/Irus här

nmoller45

09:06:39, 30-09-2019

Har nyligen köpt en Belos 284 som har problem med drivningen. Tvåans växel fungerar ganska bra, men maskinen slutar att driva på första växeln så fort det börjar att gå tungt. Jag har inte plockat isär en sådan här maskin men jag läste om att det sitter ringlameller, en bakre och en främre...? Jag antar att lamellerna är i det närmaste slut och behöver därför byta dessa (lika bra att byta även den till fram/bak...?). Jag har sprängskisser på motor och reglage men inga till växellåda/transmission och undrar om någon kan dela med sig av sådana.

jag undrar också om någon kan rekommendera en återförsäljare av reservdelar till Belos-maskiner. Jag kontaktade en lokal återförsäljare (västra götaland) av nya maskiner men denne var osäker på hur tillgången på reservdelar till äldre maskiner är.



BlackLight

09:20:38, 30-09-2019

Synd att du plockade isär innan du frågade.
Kopplingarna har justeringar vid respektive växelförare som måste hållas efter så att trycket på kopplingen blir korrekt.

Medan du nu ändå rivit då...
1 - 2 kopplingen sitter närmast motorn och den för Fram - Back sitter innanför nosen.
Dra ut första planeten och därefter konlamellen. Kolla om den är svart (ska vara lite mörkare än Falu röd) och om beläggningen saknas någonstans.
Installera i omvänd ordning.

Delar har jag.
Tum (" och ') är ett tecken på att djävulen faktiskt finns...

nmoller45

15:22:07, 30-09-2019

Jag har inte börjat att skruva isär den ännu så vad jag bör tänka på när jag plockar isär den är fortfarande relevant.

Vad skulle lameller till en 284 kosta? Vad tar ni för en excenteraxel till inkoppling av pto?

BlackLight

21:00:29, 30-09-2019

Ah. Läste fel.
Du justerar kopplingarna på traktorns högra sida.
Rör på fram/back och 1/2 så ser du var kopplingen sitter.
Lossa låsmuttern, lägg i t.ex. fram och dra åt justermuttern tills fjädern NÄSTAN är stum.
Lås med låsmuttern.
Häng något tungt på back-läget och repetera proceduren.
Repetera stegen ovan för 1/2.

Provkör under belastning.
Återkom.

En konlamell ligger på runt 3000 om man ska få hem den från USA. Har dock på lager.
Excenteraxeln ligger på runt 5-600.
Tum (" och ') är ett tecken på att djävulen faktiskt finns...

Belosdelar

21:43:48, 05-10-2019

BlackLight skrev:Medan du nu ändå rivit då...
1 - 2 kopplingen sitter närmast motorn och den för Fram - Back sitter innanför nosen.
Dra ut första planeten och därefter konlamellen. Kolla om den är svart (ska vara lite mörkare än Falu röd) och om beläggningen saknas någonstans.
Installera i omvänd ordning.


Så här ser en av mina konlameller ut. Sitter på en reservdelsväxellåda. Ser den okej ut tycker ni?

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

BlackLight

22:36:03, 05-10-2019

Ser helt ok ut. Sen kan kopplingarna slira på grund av sliten kona också.
Tum (" och ') är ett tecken på att djävulen faktiskt finns...