Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Kraftöverföring

Triplexkedja till 272

33 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera kraftöverföringsteman rörande Belos/Gravely/Irus här

pelin

20:18:39, 02-12-2019

dc_lindberg skrev:http://www.autorepmek.com visade mig skillnaden mellan de -riktiga- kedjor som han fick fram vs ex., det där Rinab.
Det är heller inte "bara att" byta kedjan... det är duktigt med pyssel...

Du får den kvalité på kedja som du betalar för...
Det är många kronor som skiljer mellan billig, och hög kvalité, på de på dessa kedjor - så jag förstår mer än väl att du överväger en inte kostsam kedja.
Om Rinab kedjan håller för en Aktiv Grizzly så lär den hålla för en Belos

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
Bild
/peter



dc_lindberg

21:58:02, 02-12-2019

Kan bara hänvisa till det jag såg.
Skillnaden var betydande.

Vi får be www.autorepmek.com att beskriva detta bättre än vad jag kan.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

Berntson

12:41:03, 03-12-2019

Min erfarenhet är att kedjan sällan går av under drift, det har jag aldrig varit med om, och det efter många
timmar på Belos.
Dom kedjor jag bytt har varit avryckta på grund av felaktig inkoppling av klokopplingen!
Ställ maskinen i lutning uppför bakåt, sätt spaken 1-2 i friläge och dra i backspaken, maskinen ska inte röra sig,
när man får ett "vinande" ljud från växellådan lägger man försiktigt i klokopplingen!

5 personer gillar det här inlägget.

mr belos

05:34:28, 08-12-2019

Hur gick det Gustav ?

GustavW

13:23:37, 08-12-2019

mr belos skrev:Hur gick det Gustav ?


Inväntar leverans av kedja. Under tiden jobbar vi vidare med den trilskande 222 som vägrar starta. Lutar mog mot att vi i vår river ner motorn och byter lager mm. Skrapar oroväckande vid svänghjulet varför jag väljer att avbryta försöken att starta den. :uupps:

Men just nu behöver jag inte kraftuttaget utan kör bara med snöbladet så det funkar fint för tillfället.

roseen

13:38:02, 16-07-2020

BlackLight skrev:Tipset är ju att du ställer maskinen lutande bakåt (på draget) och tar av hela nosen.
Kedjan kan monteras trots att nosen inte sitter på maskinen; blir nog till och med enklare då.


Ursäkta om jag stjäl tråden, men jag befinner mig precis i samma läge som trådstartaren.
Jag har lyckets köra av kedjan, eventuellt på grund av att jag försökte provköra en lite för rostig cylinderklippare som jag hade sen tidigare.

Killen som sålde maskinen till mig var dock extremt hjälpsam och skickade en låda med kedjor och lås.
Jag har monterat av nosväxeln och plockat ur den gamla kedjan, och nu återstår "bara" att få in den nya...

Hur i hela världen går det till!?!?

Jag kan lätt pilla in den nya kedjan genom inspektionsluckan (nr 31 på sprängskissen) men det finns ju inte plats att trä på låssprinten?
Kan man på något sätt få ut drivaxeln ur nosväxeln, låsa kedjan och sedan skjuta in axeln in i kedjan?

Tacksam för tips från någon som gjort detta förr!!!
(Har gott om bilder om det kan vara till nån hjälp)

Berntson

14:34:04, 16-07-2020

Du har en lucka framåt också,position 17 på sprängskissen, den måste bort
då kan du pilla in låsningen framifrån.

mr belos

14:37:40, 16-07-2020

Var det Vårgårda ?
Ja han är pålitlig
O hjälpsam

roseen

15:08:48, 16-07-2020

Berntson skrev:Du har en lucka framåt också,position 17 på sprängskissen, den måste bort
då kan du pilla in låsningen framifrån.


Aah! OK, ska testa det snarast!

mr belos skrev:Var det Vårgårda ?
Ja han är pålitlig
O hjälpsam


Japp! Det verkar som att Belos-världen är liten... :-)
Har fått mycket bra support av honom över telefon.

mr belos

15:22:23, 16-07-2020

Ja här hjälps vi åt

1 person gillar det här inlägget.

roseen

15:59:30, 16-07-2020

Berntson skrev:Du har en lucka framåt också,position 17 på sprängskissen, den måste bort
då kan du pilla in låsningen framifrån.


Räcker det att ta bort skruvarna 15?
Eller måste klodrevet bort först?

Och vet du vad det är för fattning på skruvarna?
Allt är så vackert rödmålat, så jag ser knappt skruvskallarna...

Berntson

16:13:34, 16-07-2020

Klodrevet måste bort, du skruvar bort hela mekanismen (9) o drar den rakt upp då kan du dra
drevet rakt ut.
Även kullagret (18) måste bort om jag inte minns fel, men har du tur följer det med locket ut.
11 eller 12 kanske??? Är nog tum?

mr belos

16:51:41, 16-07-2020

Använd tumverktyg
Har du ej det så behöver du en uppsättning
Ring/u nycklar 1/4”-15/16”
Ev nån större men 1” kan ev behövas

roseen

16:28:00, 21-07-2020

Jag tycker nog att det ser ut som insex, men det är svårt att få nyckeln.
Dels för att det är så mycket färg, dels för att mina insexnycklar inte är tillräckligt långa för att nå in.

En liten fundering:
Känner nån till om det finns en firma i närheten av Stockholm (typ i området Uppsala - Norrtälje - Södertälje) som skulle kunna göra bytet om jag åker dit med nosväxel och kedja?
En privatperson funkar också, jag betalar gärna en slant för att det ska bli rätt gjort.


Bild

BlackLight

18:35:57, 21-07-2020

roseen skrev:Jag tycker nog att det ser ut som insex, men det är svårt att få nyckeln.
Dels för att det är så mycket färg, dels för att mina insexnycklar inte är tillräckligt långa för att nå in.

En liten fundering:
Känner nån till om det finns en firma i närheten av Stockholm (typ i området Uppsala - Norrtälje - Södertälje) som skulle kunna göra bytet om jag åker dit med nosväxel och kedja?
En privatperson funkar också, jag betalar gärna en slant för att det ska bli rätt gjort.


Bild



Kan nog fixa det åt dig, men då får jag ta med den hem till Dalarna och fixa med den, och sen skicka tillbaka, alternativt skicka den med farsan när han åker till Stockholm ibland. Beror på hur snart du behöver den.

Ditt exemplar är nog en väldigt tidig nos. Dels för att den har insex, dels för att jag har för mig (ur minnesbilden) att senare har tre bultar.
Tum (" och ') är ett tecken på att djävulen faktiskt finns...