Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

12V elverk, bygga elverk, elverk

53 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

Stridis2

19:39:53, 03-06-2018

Till alla som behöver bygga remspännare, här ska ni få ett briljant tips. Spännrullen till kamremmarna i bilar byts oftast långt innan de är utslitna. Många modeller finns det, på plåtar och på axlar. Gå in till närmsta bilmeck och be dem spara några olika så får ni dem säkert gratis. Perfekt att bygga av. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.



ord bind

13:09:56, 04-06-2018

De flesta remmar finns för drivning på bägge sidor,tex: serpentinremmar till nyare bilar så kallade multiribremmar och klippdäck med motroterande knivar som har 6-kantiga kilrep eller dubbelsidiga tandremmar.
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.

1 person gillar det här inlägget.

Filijox

20:52:46, 28-07-2018


1 person gillar det här inlägget.

Håkan i skåne

14:15:51, 30-07-2018

Jag byggde ihop ett 12v elverk till en kompis som skulle ha det i sin ensliga sommarstuga för att ladda batterierna när solcellerna inte räckte till. Köpte en kinamotor på 6.5hp med elstart och en 100 amp generator från biltema.
Svetsade ihop en ram i vkr profiler. Vi tänkte det skulle gå att fjärrstarta den oxå men det rann ut i sanden...
Satte en stel axelkoppling och gummiupphängde generatorinfästningar, funkade ok. Rotationsriktningen stämde när axlarna satt mot varann.
Hittar tyvärr inga bilder på den nu. En annan tanke var att vattenkyla motorn som var fläktkyld. Varmvattnet skulle användas till hans varmvattenberedare. Det blev heller inget av. Men vad jag vet så använder han den som den är och är nöjd.

3 personer gillar det här inlägget.

ord bind

18:03:18, 30-07-2018

Har ni belastat den med 100a eller orkar den inte?
Bilder är alltid intersant. :thumme:
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.

QV_

19:11:15, 30-07-2018

100A x 14 V = 1400Watt = 2 hk.

Så 6,5 hk täcker nog upp även om verkningsgraden skulle vara dålig.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.

Håkan i skåne

19:27:46, 30-07-2018

Kommer ihåg att vi kunde krama ur ca 80 amp, hade nog inte tillräckligt med förbrukare. Behövde inte köra motorn på full patte :cool: //Håkan

1 person gillar det här inlägget.

dc_lindberg

10:37:05, 17-12-2022

Återstartar tråden.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)