Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Hjälp med förgasare... till Honda G50.

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

Christerzz

00:30:19, 04-09-2018

Någon som vet vad för förgasare detta är? Den sitter på en Honda jordfräs F709. Jag köpte den nyligen på auktion. Fick den till att starta oxså. Men det flödar konstant från förgasaren. Efter en liten koll hittade jag en sprucken membran grej i förgasaren som tydligen måste bytas. Men jag hittar ingen märkning på den och Honda har inte någon info jag klarar och hitta. Finns det någon annan förgasare jag kan använda på Honda G50? Eller fins det något rep kit till en så gammal motor? BildBildBildBildBildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk



torbjorn_forsman

07:08:43, 04-09-2018

Det ser ut som en typisk japansk mc-förgasare. Man kan säga att det är en miniatyrversion av den Strombergförgasare som bl a Saab och Volvo använde på bilmotorer på 70-talet. Mycket vanlig grundkonstruktion och med lite detektivarbete bör det inte vara särskilt svårt att hitta reservdelar, även om man kanske måste leta i en annan bransch. Även om det inte finns någon märkning på förgasaren så skulle jag tro att den är tillverkad av Mikuni eller Keihin.

Membranet har till uppgift att lyfta vakuumkolven och därmed bränslenålen i munstycket. Det ska sitta en fjäder ovanför membranet som håller emot. Tanken med detta är att det, oavsett gaspådrag och varvtal, ska hållas konstant undertryck i utrymmet mellan vakuumkolven och gasspjället (det är därför sådana förgasare kallas CD, Constant Depression).
Men detta membran har inget att göra med om förgasaren flödar. Orsaken till sådana problem brukar gå att hitta i flottörhuset - t ex otät flottör som inte flyter i bensin längre, något som kärvar så att flottören inte kan röra sig fritt, skador i nålventilen så den inte tätar när flottören försöker stänga den, tilltäppt flottörhusventilation. Om motorn har mekanisk bränslepump kan det tänkas att något fel i den gör att den ger för högt tryck som nålventilen inte klarar att hålla emot.

toker

09:12:48, 04-09-2018

Om det bara är nått mindre hål i membranet kan det gå att nöd laga med lämpligt packnings klister. Att förgasaren läcker bensin beror inte på membranet utan kolla på flottören det räcker att nålen kärvar eller nått litet skräp.

Janson1

09:30:53, 04-09-2018

Jag brukade laga mina sådana membran med en plastpåse (brödpåse) som jag tryckte på underifrån genom trotteln så påsen låg i spänn och tätade runt trotteln, det höll ett par tre år i bästa fall... (På min gamla Honda motorcykel lyckades jag aldrig hitta några nya membran, därför brödpåsen...)

2 personer gillar det här inlägget.

Stefan1972

09:51:15, 04-09-2018

Fast den ska rimligen inte flöda även om vacuum membranet är paj. Det beror nog på flottören eller nålventil isåfall.

toker

12:07:05, 04-09-2018

Borde vara rätt ovanligt med vacum förgasare på såna små motorer jag har i alla fall aldrig sett nån dom brukar ju enbart ha vrid spjäll.

1 person gillar det här inlägget.

Christerzz

22:43:31, 05-09-2018

Tackar för all info. Gillade brödpose grejen. Så jag testade lite med något liknande. Skar ur 2 kopier av membranet av några engångs handskar av nitrilgummi och spray klister/lim. En på varje sida av membranet.... Och nu går den verkligen riktigt bra!!


Skickat från min iPad med Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.

toker

17:45:21, 06-09-2018

Men flödar den fortfarande över eller hittade du nått fel på flottören ?

Christerzz

19:02:56, 06-09-2018

Det är tydligen en skada på fen ena av flottör kulorna. Den ser ut till att ha blivit klämd eller något? Jag rensade den reellt före jag testade. I början flödat den lite men efter et lite tag sluta det rinna.. så jag antar det är ok för nuvarande? Jag kör tills det stannar nu iallafall. Så får jag kolla lite efter en ny ersättare framöver


Skickat från min iPhone med Tapatalk

torbjorn_forsman

20:55:13, 06-09-2018

Visst är det en mässingsflottör? Kolla att den är tät så det inte har läckt in bensin i den (det kan bli sprickor i mässingen eller i en dålig lödning), oftast går det att reparera en sådan om det behövs. I verkstadshandboken för motorn bör det finnas uppgift på flottörens vikt.

Christerzz

12:16:40, 07-09-2018

Har kollat efter verkstads handboken. Men den är omöjligt att hitta?? Troligen en utdaterad modell


Skickat från min iPhone med Tapatalk

MrBelos

16:25:09, 17-09-2023

Hej! Jag verkar ha samma bekymmer som du hade.
Fungerar din lösning fortfarande? Eller har du hittat hur man kan få tag på ett nytt membran? Limmade du fast nitrilhandskarna mot det gamla membranet? Eller ersatte du membranet med nitrilhandskarna?

Här hittade jag iallafall en verksstadshandbok som går att beställa digitalt, men känns lite dyrt för något som man inte vet om det hjälper en..
https://www.digiagrimanuals.com/honda-e ... 5326-p.asp

mr belos

19:39:39, 19-09-2023

Hej
innan du skaffar fler inlägg
ditt namn MrBelos är tyvärr väldigt lika mitt
mr belos
kommer ev bli förvirrande då jag har väldigt många inlägg ang belos.
är det för mkt begärt om vi minskar förvirring.
såg att du hade väldigt få inlägg.
är det för mkt begärt om du byter till nåt lite mer annorlunda.

och innan du har fler kan du ej svara på pm tyvärr.
mvh mr belos