Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Äldre jordfräs

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

Böm

12:15:02, 26-01-2023

Tillsammans med ett barnbarn försöker jag sätta fart på en gammal jordfräs som stått oanvänd många år. Den har en motor märkt Kirby Lauson VK30. Det saknas tändgnista så vi vill ta bort svänghjulet som är märkt Tecumseh 32331. Här har vi stött på problem. Det finns inga gängade hål nära centrum avsedda för en avdragare. Har försökt med en större avdragare som angriper i ytterkanten men hjulet är alltför vekt och ger med sig. Har också använt värme och försiktigt slag mot axeländen. Tror nu inte att det går att få bort hjulet oskadat. Någon som har ett sådant hjul eller kanske en hel motor?



Michael Meier

12:40:59, 26-01-2023

Har du redan slagit sönder konan ? annars 7/16" UN F gänga, gör en "tät" mutter med slagyta.

Kom ihåg att lvfta upp vevaxeln med bräckjärn typ sätta svänghjulet lite i spänn så att du inte får hela slagkraften direkt på utgående axels lagring.

Bild


Bild
/Michael M

torbjorn_forsman

13:09:41, 26-01-2023

Det brukar inte vara så svårt att få loss ett sådant svänghjul. Bänd försiktigt med två skruvmejslar mellan svänghjulet och motorns vevhus (sätt an dem på hållbara ställen) och slå samtidigt på vevaxeländen (med muttern pågängad för att skydda gängorna).

Böm

16:29:22, 26-01-2023

Tack Michael och Torbjörn för snabba svar.
Vi har provat Torbjörns metod utan framgång hittills. Nästa blir att göra en ”tät” mutter. Blir kanske mer effektivt jämfört med att använda befintlig mutter. Har inte slagit sönder konan ännu men möjligen deformerat själva svänghjulet något. Skulle kännas bra att veta att det finns ett i reserv. Sprängskissen tackar vi särskilt för

Michael Meier

16:34:44, 26-01-2023

Du får svänghjulet att nypa om du bänder för mye innan impulskraften kommer från släggan,

Först och främst ska du avlasta axiallagringen genom att "lyfta" så att du inte bankar direkt på kulbanan med släggan och sedan pressa svänghjulet så att du får impulskraften att vilja få upp svänghjulet från konan.

Behöver inte vara bättre med två stycken mejslar under, det gäller att få konan att lossna, har någon tidigare dragit åt lite för hårt har materialet pressats in mot konan mer än det är tänkt.

svetsat lock på muttern är till för att rädda gängan, slipa svetsen lite sfärisk så att verkligen alla sidor på gängan får smällen
/Michael M

dc_lindberg

10:41:13, 27-01-2023

https://www.outdoorking.com/forum/ubbth ... mber=47259

Det fanns inte färdiga hål i svänghjulen för avdragare ens på B&S.
Man var tvungen att borra och gänga själv.

OM du inte pillat än, ta bilder!
Jag har en misstanke om att man kan göra som på B&S gräsklipparmotorer, men, jag vill se bilder på din motor/svänghjul innan jag råder.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

ac tc

11:52:41, 28-02-2023

Lossa muttern nått varv- lyft motorn i svänghjulet- ett rappt slag på axeln gärna med ett dorn eller en liten hylsa emellan.
Underlättar om man är två.