Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Honda GX200. Några hästar till?

29 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

mimeck

18:01:53, 12-01-2024

Den här Vaellan skotern är kul att köra men den är lite för svag i motorn. Honda GX200. troligen 2022 eller 2023 års modell.

Den ligger ju visserligen på hela 5,8hk (6,5 enligt vissa källor?) men jag skulle ändå vilja ha 1-2 hästar till.

Den väger bara 100kg pluss förare så det är inga jättetyngder.


Det är alltså inte frågan om nånn våldstrimning nu. Mer fintrimning.


Funderar på hur ett större munstycke påverkar motorn? Finns ju för körning på högre höjder.

Har beställt 72 och 75 munstycken. Finns även 70 att beställa. Fick aldrig veta vilken storlek det sitter som original...

Bild



torbjorn_forsman

21:10:31, 12-01-2024

Den har väl en enkel flottörförgasare med fasta munstycken och utan accelerationspump (precis som t ex en gräsklippar- eller snöslungemotor)? I så fall får den förmodligen redan med originalbestyckningen en bränsleblandning som är lite i överkant fet, detta för att svara snabbt på gaspådrag utan att riskera pendlande varvtalsregulator eller liknande. Så det blir troligen ingen effektökning med ett större huvudmunstycke.

Vad som däremot kanske skulle kunna löna sig är om man kunde få den att gå med lite tidigare tändning vid fullt varvtal. Jag misstänker att motorn inte har någon tändförställning alls utan ständigt går med det sena tändläge som behövs för att den inte ska ge bakslag vid start.

Och så kan det såklart löna sig att kolla och justera ventilspel noga, se till att topplocksskruvarna är ordentligt dragna så att inget av kompressionen blåser ut vid topplockspackningen osv.

1 person gillar det här inlägget.

Mattias Petterson

21:23:02, 12-01-2024

Är nog smartast att byta till en större motor, "vad som helst" passar ju
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.

mimeck

21:46:35, 12-01-2024

Allra smartast är kanske att vänta på bättre skoterföre..

Motorn är bara 10 månader gammal och har inte gått många timmar. Jag utgår från att allt är draget och tätt på den.

Tänkte jag testar med andra munstycken. Borde vara ganska snabbt gjort och dom är inte jättedyra.

En del verkar anse att dom är snålställda från fabriken pga. miljö, avgaser och sånt trams.
Kollar man så verkar dom ha fått lägre effekt på senare årsmodeller fast det har jag inte kollat upp.

Det här är dreven på skotern som jag också funderar på att byta.
Det står 1/2 1 "1/2" är en vanlig kedjetyp men vad betyder ettan.

Räcker det med 1/2 om jag vill köpa ett drev.


Bild

Bild

torbjorn_forsman

22:29:43, 12-01-2024

Om den är så gott som ny och inte har gått så många timmar, så skulle jag vilja påstå att efterdragning av topp och kontroll av ventilspel är sånt som måste göras vid en normal service efter inkörning. Det är ju också möjligt att den får lite bättre effekt när den är ordentligt inkörd, alltså efter några tiotal timmars körning och gärna ett par oljebyten.

Om man ska "snålställa" en bensinmotor för att få mindre CO och HC-utsläpp, så krävs en mer avancerad förgasare med accelerationspump eller någon form av elektronisk styrning, för att motorn ska bete sig drägligt när man försöker ändra gaspådraget snabbt.

Står inte 1:an på kedjehjulen för att de är avsedda för simplexkedja?

mimeck

23:07:42, 12-01-2024

Ja, simplex är det ju. Kanske är så enkelt!

Motorn är ju ganska enkel men jag vet inte vilken typ av tändning och sånt det är. Borde ju vara nånn halvsmart lösning. Är det cdi på en sånn här motor? Kanske finns modernare grejjer ?
Oljan är bytt inför vintern. Ska man behöva kolla topp och ventiler på en modern Honda motor? Kanske får göra det i så fall. Tror den går helt normalt som den gjorde från fabriken men jag ska fundera på det där.

treaser2

23:13:49, 12-01-2024

Är inte gokart världen välbekanta med just den modellen, tänkte om det finns forum med bra tips.
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

1 person gillar det här inlägget.

treaser2

23:16:19, 12-01-2024

De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

2 personer gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

00:01:59, 13-01-2024

Det är säkert nån form av brytarlös tändning, mest troligt CDI men det kan ju också vara ett system som lagrar energin induktivt (såsom t ex B&S brytarlösa tändsystem). Men oavsett om det är CDI eller något annat, tvivlar jag på att man har kostat på någon varvtalsberoende tändförställning. Det skulle för all del vara lätt att kolla med en stroboskoplampa.

2 personer gillar det här inlägget.

mimeck

16:29:36, 13-01-2024

Jag har sett att gocart folket trimmar dom men jag tänkte ju inte göra nått avancerat. Tror att 0,5-1 hästar skulle kunna göra skillnad. Den är ju inte okörbar som den är.
Får kolla runt lite mer!
Jag har ju stroboscoplampa för bil. Kanske den går att använda. Är nått gammalt billigt jox. Fungerade bra till Saab 900:an iallafall.

Jac

16:35:38, 13-01-2024

Höja kompressionen och tanka 98 ?

2 personer gillar det här inlägget.

johaniskogen

17:26:25, 13-01-2024

Skogman säljer passande drev, för styrka eller hastighet..

1 person gillar det här inlägget.

mimeck

19:17:08, 13-01-2024

Har det minsta drevet. 12 kugg.
Satt på vid köp men det borde ha varit ett 14 kuggars drev från fabrik.

Beställde nyss två mindre drev. 10 och 11 kugg. Problemet är ju bara att efter att jag svarvat upp hålet till diameter 20mm och gjort kilspår så kommer det knappt att finnas nått material kvar....

Hoppas att 11 kuggars går att använda men jag köpte 10 kugg också. Dom kostade inte mycket. Kanske kan fantisera ihop nått så det funkar.
Senast redigerad av mimeck 18:54:57, 30-01-2024, redigerad totalt 2 gånger.

Jac

19:50:23, 13-01-2024

torbjorn_forsman skrev:Det är säkert nån form av brytarlös tändning, mest troligt CDI men det kan ju också vara ett system som lagrar energin induktivt (såsom t ex B&S brytarlösa tändsystem). Men oavsett om det är CDI eller något annat, tvivlar jag på att man har kostat på någon varvtalsberoende tändförställning. Det skulle för all del vara lätt att kolla med en stroboskoplampa.


Kollade några sekunder här, verkar finnas ett uppgraderingskit till variabel tändning.


Del 2

2 personer gillar det här inlägget.

nimrod_pro

20:03:07, 13-01-2024

1-2 hästar till utan att göra några drastiska ingrepp är nog bara att glömma. Till att börja med kan man kolla att alla spec. stämmer först så att du har en chans att få ut orginaleffekten. Annars skulle jag satsa på kompressionshöjning samt portning, men det får väl räknas till att hamna utanför dina önskemål. I mina ungdoms dagar komphöjdes en 3vxl sachsmotor genom att tiga igen förbränningsutrymmet i toppen. Blev ettring som en motorsåg.

Kolla hur insugskanal och avgas ser ut, är det några uppenbara blockeringar i ljuddämpare ska dessa bort :)
Christoffer

2 personer gillar det här inlägget.